EPN-V2

Executive Master in Public Management Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i styring og ledelse
Valid from
2016 FALL
ECTS credits
90 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Masterstudiet i styring og ledelse er særlig rettet mot offentlig virksomhet. Det vil si både offentlig sektor og private bedrifter og frivillige organisasjoner som samarbeider med - eller har sin virksomhet rettet mot offentlig sektor.

Studiet har et omfang på 90 studiepoeng. Innenfor studiet er det mulig å fordype seg i styring, ledelse eller samhandlingsledelse. Samhandlingsledelse beskriver prosesser med å tilrettelegge for og lede samarbeid på tvers av institusjoner, organisasjoner og etater. Masterstudiet i styring og ledelse består av obligatoriske fellesemner på 30 studiepoeng, fordypningsemner/valgemner på 30 studiepoeng og en masteroppgave på 30 studiepoeng.

Masterstudiet er i utgangspunktet et deltidsstudium over tre år, men det er også mulig å ta det på fulltid. Heltidsstudenter vil kunne fullføre studiet i løpet av ca. halvannet år.

Studiet er erfaringsbasert. Det er bygget på at studentene tar med seg sin arbeidserfaring inn i studiet, og det er lagt til rette for at man kan kombinerer studium og arbeid.

I løpet av utdanningen skal studentene utvikle seg som ledere og administratorer. De skal tilegne seg større innsikt i egen praksis, få økt forståelse for formålet med offentlig virksomheten og styrke sin kompetanse når det gjelder rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer i styring og ledelse.

Mastergraden oppnås i samsvar med departementets forskrift om krav til mastergrad, § 5. Fullført og bestått studium gir graden Master i styring og ledelse . Gradens engelske tittel er Master in Public Management.

For de som velger å fordype seg i styring, ledelse eller samhandlingsledelse, vil dette framkomme av emnesammensetningen på vitnemålet.

Ved ledig kapasitet, kan det åpnes opp for opptak til enkeltemner. Det er de samme opptakskravene for enkeltemneopptak som for masterprogrammet.

Target group

Studiet egner seg for dem som etter en periode i arbeidslivet ønsker å øke sin kompetanse og kvalifisere seg videre for administrativt og ledende arbeid i offentlig virksomhet. Studiet er aktuelt for arbeidstakere med ulike grunnutdanninger. Det kan gjelde yrkesgrupper med teknologisk utdanning, administrasjonsfag, politifag, sosialfag, helsefag, samfunnsfag, velferdsfag med mer.

Det blir lagt vekt på å rekruttere studenter med variert yrkesbakgrunn for å stimulere til faglig utvikling på tvers av fag- og profesjonsgrenser.

Admission requirements

Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Opptakskravet er bachelorgrad, cand.mag.- grad eller tilsvarende. Opptaksgrunnlaget er:

Enten:

Bachelorutdanning eller tilsvarende som innbefatter dokumentert kompetanse i organisasjons- og administrasjonsfag på høgskole- eller universitetsnivå av minst 45 studiepoengs omfang og to års relevant yrkeserfaring.

Eller:

Bachelorutdanning eller tilsvarende og fire års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere, fortrinnsvis i offentlig sektor.

Arbeidserfaringen skal være etter gjennomført høgskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå. Med relevant yrkeserfaring menes heltidsarbeid innen saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsutvikling, prosjektstyring, ledelse eller annet administrativt arbeid. Arbeidet må ha vært minimum seks måneder sammenhengende for at en skal få uttelling.

I følge forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus §2 punkt 5 er det faglige minstekravet for opptak C hvis man har bokstavkarakterer, eventuelt 2,7 hvis man har tallkarakterer. Når det gjelder beregning av faglig minstekrav viser vi også til §2 punkt 5 i forskriften. Rangering av søkere reguleres etter §12.

Det blir gitt tilleggspoeng for utdanning i organisasjons- og administrasjonsfag utover opptaksgrunnlaget. For praksis gis det tilleggspoeng for ledererfaring utover opptaksgrunnlaget.

All utdanning, praksis og andre forhold som gir grunnlag for opptak, må være dokumentert med attesterte kopier ved søknadsfristens utløp. Se § 3 i forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Klage på opptak til masterstudiet i styring og ledelse stiles til klagenemda ved Høgskolen i Oslo og Akershus og sendes Høgskolens opptakskontor.

Learning outcomes

Kandidaten skal etter fullført program ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om styringsformer og ledelsesutfordringer, spesielt i offentlig sektor, og om rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer
  • avansert kunnskap om nye organisasjonsformer og partnerskap innen offentlig forvaltning og mellom forvaltningen og eksterne aktører
  • inngående innsikt i hvordan personlige, organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse
  • avansert kunnskap om makro- og mikroperspektiver, og om instrumentelle, strategiske og relasjonelle perspektiver på styring og ledelse
  • inngående innsikt i rammebetingelser og metoder for styring og ledelse, samhandling og samhandlingsledelse hentet fra ulike fagtradisjoner, avhengig av faglig fordypning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • ta i bruk relevante forsknings- og evalueringsmetoder til å gjennomføre systematisk analyse- og utredningsarbeid
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer på feltet
  • gjennomføre forsknings- eller utviklingsarbeid med tema fra styring, ledelse og/eller samhandlingsledelse i samsvar med metodiske krav og forskningsetiske normer
  • analysere teorier, metoder og fortolkninger på feltet organisasjon, styring og ledelse
  • analysere aktuelle problemstillinger i organisasjon, styring og ledelse i lys av ulike faglige tradisjoner

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • vurdere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapportering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til organisasjon, styring og ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten,
  • kan ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser

Læringsutbytte for de ulike emnene i studiet er nærmere angitt nedenfor.

Content and structure

Studiet har et omfang på 90 studiepoeng og består av obligatoriske fellesemner, valgemner og en masteroppgave. Man kan enten fordype seg innen styring, ledelse eller samhandlingsledelse, eller man kan velge emner fra de ulike områdene. bortsett fra masteroppgaven har hvert av emnene et omfang på 10 studiepoeng. Undervisningsåret er inndelt i tre perioder (trimester) med ca. tolv uker i hver periode.

Studiet består av

  • obligatoriske fellesemner (30 studiepoeng)
  • fordypningsemner med valgmuligheter (30 studiepoeng)
  • masteroppgave (30 studiepoeng)

Obligatoriske fellesemner

  • Styring - former og reformer (MSL4000).
  • Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet (MSL4100).
  • Forskningsmetoder og vitenskapsteori (MSL4200).

Valgemner/fordypningsemner innen ledelse

  • Praktisk ledelse (MSLV4500).
  • Arbeidsrettslige perspektiver (MSLV4700).
  • Strategisk ledelse i offentlig virksomhet (MSLV4400).

Valgemner/fordypningsemner innen styring

  • Økonomi-, budsjett- og resultatstyring i offentlig sektor (MSLV4300).
  • Evaluering og brukerundersøkelser som styringsverktøy (MSLV4600).
  • Juridiske perspektiver på markedseksponering av offentlig virksomhet (MSLV4800).

Valgemner/fordypningsemner innen samhandlingsledelse

  • Samhandlingsledelse (MSLV4200).
  • Kommunikasjon og forhandlinger (MSLV4100).
  • Relational Skills (MALK 4000-402) Emnet blir tilbudt ved Masterstudium i læring i komplekse systemer ved Fakultet for helsefag.

Masteroppgaven

Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet. Arbeidet starter normalt for fullt etter at alle emneeksamener er bestått med muligheter for fullføring i slutten av januar (heltid) og begynnelsen av juni (deltid).

Optional course Spans multiple semesters

2nd year of study

Obligatoriske emner

3. semester

Valgfrie emner

3. semester

Obligatoriske emner

3. semester

Valgfrie emner

3. semester

4. semester

3rd year of study

Obligatoriske emner

5. semester

6. semester

Valgfrie emner

Valgfrie emner

5. semester

Teaching and learning methods

Undervisningen i de enkelte emnene foregår i samlinger med to til tre dagers varighet. Det er tre til fem samlinger for hvert emne. Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaveskriving og forberedelse til muntlige presentasjoner.

Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, oppgaveskriving individuelt og i grupper. Det forventes at studentene møter på alle samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler disse erfaringene og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.

Koplingen til arbeidslivet blir ivaretatt gjennom studentpresentasjoner, oppgaveskriving (utredning), case og ekskursjoner. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studentene arbeide vitenskapelig og metodisk med problemstillinger fra arbeidslivet.

Internationalisation

The Master's program in Applied Computer and Information Technology (ACIT) offers an expert-level education in the design, development, use and maintenance of computer technology, electronics and software in areas that have become of great importance for modern societies. We live in a world with computing devices both surrounding us and, in some cases, even working inside us. Technology is a part of how we entertain ourselves, communicate, govern and heal. Services that span the world open up for individuals to interact across the globe.

Yet with technology comes new challenges. The application of computers and electronics in our society offers progress for many, but it may also close the doors for people with impairments. We can communicate across the globe, but our communication can be intercepted and used against us. Our data can be used to get new insight about our behavior, but the analysis is complex and requires ethical considerations whether the search for new knowledge is indeed with the right intentions. Artificial Intelligence offers to relieve many mundane tasks to robots, but consequences are potentially wide and may trigger deep changes in our civilization.

The Faculty of Technology, Art and Design at The Oslo Metropolitan University believes that solving these challenges requires a broad and multidisciplinary approach. Solutions for the public should be viewed as an artefact beyond a singular discipline, like Computer Science or Electrical Engineering. It needs to be a combination of expert knowledge and interdisciplinary thinking. Our researchers know from their own experience, that in the real world, engineers sit alongside mathematicians, programmers, economists, sociologists, physicists, designers and statisticians, just to name a few, to work on self-driving cars, computer games, medical devices, climate change and so on. As technologists we can become the enablers of others. We can let teachers teach in novel ways. We can let children with disabilities partake in activities previously denied to them and we can let doctors perform surgery on patients that are miles away. Moreover, we become inventors and transformers as we understand what others need and have the expertise to know what is possible, or should be possible. This makes our field incredibly meaningful and important. This program offers a range of specializations stemming from the overlap of three fields of research: Computer Science, Electrical Engineering and Mathematical Modelling. The uniqueness of ACIT is that it offers a closer connection between all three fields and showcase how they are part of the same technological fabric of today's digital society. Thus, ACIT recognizes that candidates will have a better foundation for solving tomorrows challenges if a broader perspective is available to them. The aim is not, however, to create generalists, but to create experts in their own field who are also able to see the broad picture of how technology impacts society. These individuals contribute not only through providing deep knowledge and expert skills from a relevant field, but at the same time are able to partake constructively as members of interdisciplinary teams. The program is designed to allow the student to select an area of specialization but also requires them to become familiar with a second area of their choice. In addition, the student will be trained specifically in the role as the expert member of a team.

Each field of specialization represents an area where the application of software, data, computers and electronics has become necessary for modern society yet challenging to do in practice. These areas are still wide enough to allow for life-long careers as technology progresses. In addition, a Master's degree in science requires each candidate to have training in scientific thinking and research, enabling our candidates to pursue careers as scholars in academia as well as industry researchers, leading the way for new discoveries and scientific progress.

ACIT Specialization areas

Our program offers several areas of specialization. Each area connects the student to an active research group at the faculty. When applying for the program, the applicant needs to select what area of specialization to join. Please note, that the areas have different prerequisites for acceptance. Once the student is accepted, the student will also have to become familiar with one of the other fields as part of their education. This can be chosen later and more information is found below in the program plan.

ACIT: Universal Design of ICT

With our emerging digital society, it is becoming essential that all electronic information and services should be accessible for all, regardless of devices, situations, and abilities. As progress moves us forward, no-one should be left behind. This poses a great challenge on ICT infrastructure and services in our society. Our world requires competent ICT professionals who can create universally accessible user interfaces that work for all. This specialization offers a unique opportunity to become that professional.

ACIT: Cloud-based Services and Operations

Today's services need to be designed for thousands; even millions of users and require infrastructures and architectural designs beyond common webservers and databases. This specialization area focuses on the practice of designing, developing and running massive-scale services and delivering software faster and with higher quality than before. We embrace the DevOps philosophy, in that developers should be better trained in automation and deployment and operations should build mechanisms for developers to thrive. It is highly relevant for anyone who wants a career as a software developer. The specialization covers both infrastructure management and agile software delivery and automated testing and deployment, creating candidates with a practical competence in the entire cloud stack from the servers and clouds and all the way to the running service.

ACIT: Data Science

The wealth of data produced by us and the things around us offer new knowledge that can be useful for both business and government. It can assist in public transport, health care as well as provide tailored marked solutions. With all the data available to us, however, a special expertise is needed to organize and harness it so that useful knowledge can be extracted. This area offers a deep-dive into the storage and analysis of Big Data from a practical perspective. Data Science involves programming, use of advanced tools and infrastructures and statistics.

ACIT: Mathematical Modelling and Scientific Computing

Application of mathematics to describe our world is a central element of many areas of our every-day life. Physics, economics and meteorology are examples of disciplines where mathematicians work side-by-side with specialists to convert real phenomena into equations. When these equations are translated into program code to be executed in potentially massive computing clusters, simulations are generated that may be used for e.g. weather or economy forecasting. This area is characterized by development of mathematical models, application of sophisticated methods for analyzing and simulating the models as well as use of tools, programming and computational infrastructures. Students of this specialization can expect to learn how their competence can be utilized in practice by the industry.

ACIT: Applied Artificial Intelligence

Recent discoveries in artificial intelligence have enabled computers and machines to perform many cognitive tasks better than humans, from self-driving cars to diagnosing diseases in seconds. The application of artificial intelligence methods is revolutionizing the way we work and live. This specialization involves learning how complex systems are designed and used to make autonomous decisions. The students will have access to different types of robotics and intelligent systems that can be used to test their work. This area involves programming, robotics and mathematics.

ACIT: Robotics and Control

Robotics and Intelligent Systems are steadily revolutionizing almost every aspect of our every-day life. From self-driving cars, autonomous ships, fully automated factories and drones that can deliver groceries. It is a field with tremendous expected growth and demand for skilled multidisciplinary professionals in the convergence of electrical, mechanical and software engineering. This specialization provides a hands-on approach to the analysis, design, and control of robotic and autonomous systems.

ACIT: Biomedical Engineering

The need for innovation in the field of biomedical engineering has never been so important as now. Neither has it ever been given so much attention from governments, organizations providing health care and the media. It is evident that to provide world class health care, the need for technology that helps efficiency and accuracy is essential. This specialization will prepare the students for a professional career in companies related to new and existing health products. The students gain an interdisciplinary background but with a focus in electrical engineering and instrumentation.

Programme objectives

This program offers a practical-minded, profession-oriented specialization, extending a bachelors in technology, computer and software engineering, electrical engineering and mathematics. Our goal is to educate and train candidates so as to make them fit to address the challenges of both professional life and scholarly enquiry within their specialization as well as being a productive member of interdisciplinary teams.

Graduates from this program will:

  • understand the role of their specialization in organizations and society
  • possess deep technical skills from their own specialization that can be applied in a variety of real-life scenarios
  • understand how their specialization is part of a wider fabric of skills necessary to solve tomorrows challenges
  • have a professional and ethical attitude towards their role in the workplace
  • display creative thinking in real-life situations, leaning both on theoretical knowledge and on pragmatism
  • plan and execute their work in a structured and independent manner, be it as professionals or as researchers in their field

Work requirements

Masterstudiet i styring og ledelse har ulike arbeidskrav som er knyttet opp mot retten til å avlegge eksamen. Fordi dette er en erfaringsbasert master, der studentenes fagdiskusjoner og ulike erfaringer er sentralt for læringen, forventes det at studentene møter på alle samlinger og deltar aktivt i undervisningen. Det kan også være emner der deltagelse er knyttet opp mot retten til å avlegge eksamen.

Flere av studiets emner har skriftlige arbeidskrav og presentasjoner som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Gjennom skriftlig arbeid får studenten trent på å analysere, reflektere og argumentere i forhold til ulike faglige teorier og retninger. De muntlige framleggene og diskusjonene skal bidra til å oppøve studentene i dialogiske og drøftende ferdigheter. Hva som er obligatorisk arbeidskrav går fram av den enkelte emnebeskrivelsen.

Om arbeidskrav som leveres i gruppe

Hvis en gruppe endrer tema underveis i arbeidet, eller hvis det blir endringer i gruppesammensetningen, skal studentene informere emneansvarlig/faglærer.

Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer.

Dersom kravet om likeverdig deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke bestått arbeidskrav» for den aktuelle studenten, eventuelt «ikke møtt» hvis det gjelder eksamensarbeid. Fordi studenten ikke har rett til å avlegge eksamen før arbeidskravet er bestått, kan det bety at han må vente til neste ordinære eksamen, hvis arbeidskravet ikke kan gjøres individuelt

Assessment

The program offers career-defining specializations that are closely tied with the industry. Focus is on building practical skills combined with scientific craftsmanship. Graduates from this program are attractive candidates for public and private sectors as well as non-profit organizations. Our target audience are individuals with a bachelor's degree who are interested in an expert role as well as the option to pursue an academic career either directly or later.

The different specializations together provide for a wide field of recruitment and is therefore relevant for bachelor graduates from many engineering backgrounds as well as traditional natural sciences. Students from fields within IT, such as human-computer interaction, web- development or applied computer technology will also find suitable specializations here.

Please consider the admission requirements for a detailed list.