Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4100 Communication for leaders Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon for ledere
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og prinsipper for å lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser som skal øke forståelsen av betydningen av god kommunikasjon og hva som kreves for å løse konflikter og forhandle på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull interaksjon og kommunikasjon samt forhandlinger og konflikthåndtering. Videre vil studentene gjøres kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.
-
Required preliminary courses
Ingen info
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
- innsikt i dynamikken i mellommenneskelige samspill
- inngående kunnskap om teori, teknikker og prosedyrer for å forebygge og håndtere konflikter
- innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte
- innsikt i forutsetninger for å bygge gode relasjoner gjennom dialog
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
- analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
- analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
- Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv
-
Teaching and learning methods
Opptak til studiet.
-
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om psykisk helse, psykisk lidelse og rusproblematikk ut fra faglige- og vitenskapsteoretiske perspektiver
- grunnleggende kunnskap om klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- inngående kunnskap om relasjonens betydning i psykisk helsearbeid
- grunnleggende kunnskap om organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser
- inngående kunnskap om organisering av psykisk helsetjeneste og organiseringens betydning for bedringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagområdets teoretiske og empiriske kunnskap, skriftlig og muntlig
- delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- analysere eget fags/profesjons bidrag i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende det i koordinering av brukerrettede tjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- integrere kunnskap om menneskesyn og etikk i faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykisk lidelse
-
Assessment
Studiegrupper, forelesninger, seminar og selvstudier.
Pensum utgjør ca. 1600 sider.
-
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
- 80% deltakelse i studiegrupper og seminarer
Gruppeoppgave
- omfang: 700 ord (+/- 20 %) Presentasjon i gruppe med opponentskap
Individuell oppgave
- omfang: 2500 ord (+/- 20 %)
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.