EPN-V2

MSLV4300 Management Control and Performance Management in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Økonomi-, budsjett - og resultatstyring i offentlig sektor
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Økonomistyring og -rapportering er viktig for rådgivere og ledere i offentlig sektor. Emnet gir en innføring i grunnleggende begreper, teorier og modeller i kostnads- og produksjonsteori i mikroøkonomien for deretter å anvende dette på sentrale tema som regnskap, budsjettering og mål- og resultatstyring i offentlig sektor. Emnet omfatter regnskapsteori med relevans for offentlig sektor; teorier og modeller for rasjonell planlegging, inkrementalisme, nullbasebudsjettering, rammebudsjettering og tradisjonell budsjettering; ulike former for resultatstyring som målstyring og selvledelse, balansert målstyring og sammenligninger; og evaluering og kontroll som risikoanalyser, intern kontroll og forvaltningsrevisjon. Emnet legger vekt på ferdighetstrening i å utvikle og tilpasse økonomistyringsmodeller og rapportering, og trening i å analysere bruk og virkninger av slike modeller.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap innenfor økonomistyring og spesialisert innsikt i økonomistyring i offentlig sektor
    • kunnskap om budsjettering og mål- og resultatstyring og kan anvende dette på nye områder innenfor offentlig virksomhet
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i økonomistyringsfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor økonomistyringsfaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig sektor
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i økonomistyring i offentlig sektor
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og oppgaveskriving mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen vil i stor grad være knyttet til analyser av praktiske styringsproblemer og case hentet fra deltakernes praksiserfaring. I denne sammenhengen benyttes offentlige veiledere for eksempel om balansert målstyring i kommunene, risikostyring og mål- og resultatstyring i staten.

  • Course requirements

    Deltakerne skal i grupper på inntil tre personer levere et skriftlig arbeidskrav på 10-15 sider. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

    Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse.

  • Assessment

    Studentene skal avlegge en tre timers en skriftlig eksamen under tilsyn.

    Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Through work with the literature and the tasks, the student should gain overview of the possibilities and challenges of using ICTs in education in developing countries in the South.