EPN-V2

MSL4100 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.

    Arbeidskrav

    • Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
    • Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
    • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
    • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
    • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
    • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Learning outcomes

    Knowledge

    The student has

    • advanced knowledge of information needs as well as of use of information and knowledge in different contexts such as everyday life, working life, research and education, etc.
    • good overview and specialized knowledge of the role of various channels for satisfying the information needs and their prominence for seeking and sharing information and knowledge
    • advanced knowledge of the theoretical models for understanding seeking and sharing of information and knowledge
    • advanced understanding of the relationship between human information behaviour and methods of information and knowledge management

    Skills

    The student is able to

    • use empirical and theoretical models on information behaviour and information mediating institutions' role in information seeking processes to design research projects
    • reflect upon how information needs and information use is affected and changed by political, demographic, cultural and technological changes, the emergence of new forms of learning and experience, etc.
    • plan, develop and lead information and knowledge management in practice with reference to in-depth knowledge of information needs and information seeking behaviour
  • Teaching and learning methods

    The course is organized as a series of three three-day sessions.

    The course is given either in Scandinavian languages with occasional English contributions, or exclusively in English.

  • Course requirements

    No course requirements.

  • Assessment

    Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på inntil 15 sider (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, eller som har dokumentert sykdom i sammenheng med eksamen, kan levere en forbedret utgave til ny/utsatt eksamen. Hvis studenten så stryker, eller blir syk på ny og utsatt eksamen, må hun ved neste eksamen levere en ny oppgave med ny problemstilling og innhold.

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

    Pensumliste

    Med forbehold om mindre endringer. Ca. 900 sider.

    Bakker, Arnold B. 2015. A Job Demands-Resources approach to public service motivation, Public Administration Review, Vol. 75 (5): 723-732. Ca. 10 sider.

    Bang, Henning. 2011. Organisasjonskultur. 4. Utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-9. ca. 160 sider.

    Christensen, Tom, Per Lægreid, Paul A. Roness og Kjell Arne Røvik. 2015. Organisasjonsteori for offentlig sektor: Instrument, kultur, myte. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken.

    Ladegård, Gro og Signy Irene Vabo (red.) 2010. Ledelse og styring. Kapitlene 4 ( Lederskap: Mellom ledelse og styring ), 11 ( Ledelse og styring av frivillig arbeidskraft ), 13 ( Omforming av ledelse og styring i offentlig og privat virksomhet ) og 15 ( Fra HRM til strategisk HR-styring ). Bergen: Fagbokforlaget. ca. 75 sider.

    Røvik, Kjell Arne. 2007. Trender og translasjoner: Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 3-10. ca. 180 sider.

    Wæraas, Arild, Haldor Byrkjeflot og Svein Ivar Angell (red.) 2011. Substans og framtreden. Omdømmehåndtering i offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-4 og 15, ca. 85. sider.

    I kompendium

    Byrkjeflot, Haldor. 2002. Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer? I A. Skogstad og S. Einarsen (red.) Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 2, ca. 18 sider.

    Colbjørnsen, Tom. 2013. Norske ledere i et nytt århundre - kva skjer? I Rune Rønning, William Brochs-Haukedal, Lars Glasø og Stig Berge Matthiesen (red.) Livet som leder. Lederundersøkelsen 3.0 . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 2. ca. 20 s.

    Egeberg, Morten. 2012. How Bureaucratic Structure Matters: An Organizational Perspective. I B. Guy Peters og Jon Pierre (red.): Handbook of Public Administration . London: Sage Publications. Kapittel 10. Ca. 14 sider.

    Gulick, L. (1937). Notes on the Theory of Organizations. With Special Reference to Government in the United States. I L. Gulick og L. Urwin (red.) Papers on the Science of Administration. New York: A.M. Kelley. ca. 42 sider

    Hammond, T. H. 1990. In Defence of Luther Gulick's Notes on the Theory of Organization. Public Administration , 68: 143-173. ca. 30 sider.

    Jacobsen, Dag Ingvar. 2013. Fremdeles en offentlig ledelsesetos? Subjektive drivkrefter blant ledere i privat og offentlig sektor . I Rune Rønning, William Brochs-Haukedal, Lars Glasø og Stig Berge Matthiesen (red.)Livet som leder. Lederundersøkelsen 3.0. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 12. ca. 20 s.

    Vabo, Signy Irene og Inger Marie Stigen. 2004. Moteslaveri, interesser og behov: En analyse av utbredelsen av moderne organisasjonsløsninger i norske kommuner. Nordiske Organisasjonsstudier, 6(1): 48-88. ca. 40 sider.

    Forslag til supplerende litteratur

    Askvik, Steinar, Bjarne Espedal og Hallgeir Gammelsæter (red.). 2011. Kunnskap om ledelse. Festskrift for Torodd Strand . Bergen: Fagbokforlaget

    Bang, Henning. 1998. Organisasjonskultur i praksis. Verktøy for kartlegging, utvikling og endring av organisasjonskultur. Oslo: Universitetsforlaget

    Colbjørnsen, Tom. 2004. Ledere og lederskap. AFFs lederundersøkelser. Bergen: Fagbokforlaget.

    Døving, Erik og Åge Johnsen (red.). 2005. Organisasjonsteori på norsk . Bergen: Fagbokforlaget.

    Eriksson-Zetterquist, Ulla, Thomas Kalling, Alexander Styhre og Kristin Woll. 2014. Organisasjonsteori . Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

    Ferlie, E, L. E. Lynn and C. Pollitt, (red.) 2005. The Oxford Handbook of Public Management . Oxford: Oxford University Press.

    Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendring og endringsledelse . Bergen: Fagbokforlaget.

    Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik. 2013. Hvordan organisasjoner fungerer. 4. utgave Bergen: Fagbokforlaget.

    Karlsen, Jan Erik (red.) 2015 . Veivisere I norsk organisasjonsforskning. Organisasjonsfaglig kanon . Bergen: Fagbokforlaget.

    Nesheim, Torstein. 2010. Organisasjonsstruktur som forskningstema. Fra "fyrtårn" til "blind flekk" i organisasjonsfaget . Nordiske Organisasjonsstudier. 12 (2):66-72

    Peters, B. Guy and Jon Pierre (eds). 2003. Handbook of Public Administration. London: Sage Publications.

    Scott, W. R. and Gerald F. Davis. 2007. Organizations and Organizing : Rational, Natural and Open Systems Perspectives, Upper Saddle River, N. J.

    Shafritz, Jay M., Albert C. Hyde and Sandra J. Parkes. 2004. Classics of Public Administration . 5th ed. Wadsworth Publishing.

    Thelen, K. 2003. How institutions evolve. Insights from comparative historical analysis. I J. Mahoney og D. Rueschemeyer (red.) Comparative Historical Analysis in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press

    (Pensumliste ajour: 09.06.2016)