Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor Programme in Media and Communication Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Medier, informasjons- og kommunikasjonsteknologi utgjør vesentlige kulturelle, sosiale og politiske ressurser i samfunnet og er viktige rammer for utøvelse av mange ulike profesjons- og yrkesfunksjoner.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon er et flerfaglig studium som omfatter teoretiske, analytiske og praktisk-estetiske tilnærmingsmåter til emnet medier og kommunikasjon. Studiet gir både en allmenn og en spesifisert innføring i kulturelle, sosiale og politiske aspekter ved nye og tradisjonelle medieuttrykk, der det legges vekt på at studentene tilegner seg kunnskaper om og evne til refleksjon over ulike mediers egenart, bruk og samfunnsbetydning. Videre skal studentene utvikle kompetanse i å skape, presentere og formidle på ulike plattformer med ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier. Det legges gjennom studieløpet fortløpende vekt på kreativitet, innovasjon og nyskapning. Studiet bygger både på humanistiske og samfunnsvitenskapelige tilnærmingsmåter.
Studiet kvalifiserer for arbeid innen grafisk mediedesign og web, programproduksjon eller informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Studiet gir - med praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg - undervisningskompetanse som faglærer i mediefag i grunnskole og videregående skole. Studiet kan kvalifisere for videre studier på masternivå. Se informasjon fra det enkelte studiested for informasjon om opptakskrav.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Fullført og bestått studium gir graden bachelor i medier og kommunikasjon , jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Media and Communication .
Target group
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innenfor offentlig og privat sektor.
Admission requirements
For å bli tatt opp til det treårige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Enkeltemneopptak
De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.
Learning outcomes
Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.
Kunnskaper
Kandidaten har
- grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
- grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
- grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater
Ferdigheter
Kandidaten kan
- skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
- analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
- arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
- arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
- reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
Content and structure
Studiets målgruppe er personer med bachelorgrad i administrasjon og ledelse, eller andre tilsvarende flerfaglige bachelorgrader. Studiet er særlig rettet mot offentlig sektor, men kan også være relevant for de som ønsker å jobbe innen private virksomheter og frivillig sektor.
1st year of study
1. semester
2. semester
3rd year of study
5. semester
6. semester
Teaching and learning methods
For å bli tatt opp til det treårige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Enkeltemneopptak
De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.
Practical training
Etter fullført program skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten;
- har inngående kunnskap om hvordan offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavenes kompleksitet og av politisk og samfunnsmessig kontekst
- kan anvende kunnskap fra ulike faglige perspektiver for å analysere og håndtere styrings- og ledelsesutfordringer, spesielt i offentlig sektor
- har inngående kunnskap om rettslige muligheter og begrensninger ved bruk av kontrakter i offentlig sektor
- har inngående kunnskap om hvordan offentlig forvaltning kan bidra til effektiv bruk av ressurser gjennom økonomisk styring og økonomiske virkemidler
- har inngående kunnskap om utforming og iverksetting av offentlig politikk, og hvordan dette påvirker politikkens samfunnsmessige konsekvenser
- har inngående teoretisk kunnskap om ledelse i organisasjoner.
- har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, og kjennskap til deres praktiske anvendelser
- har inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
- har spesialisert innsikt i metoder og verktøy for styring og ledelse, avhengig av faglig fordypning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- orientere seg selvstendig og kritisk til faglitteratur og andre kilder om administrasjon og styring
- anvende perspektiver fra statsvitenskap, organisasjonsvitenskap, juss og/eller økonomi for å analysere, reflektere og argumentere for løsninger på komplekse samfunnsutfordringer
- planlegge, lede og gjennomføre endringstiltak i offentlig sektor
- gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og forskningsetiske normer
- anvende evidensbasert kunnskap i ledelse av menneskelige ressurser
- bruke relevante metoder for forskning om administrasjon og styring på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon
- formidle resultater av selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig
- kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og konklusjoner både med andre spesialister i administrasjon og styring og til allmenheten
- bidra til innovasjon og omstilling i offentlig sektor
Internationalisation
Den faglige progresjonen i studiet er ivaretatt gjennom emnenes plassering i studieløpet. De obligatoriske emnene er lagt tidlig i studieforløpet, siden disse gir en viktig kunnskapsbasis for senere emner. Studentene frarådes derfor fra å fravike denne studiemodellen. Det vil fremgå av den enkelte emneplan hvilke forkunnskaper emnet bygger på. For å kunne starte skrivearbeidet med masteroppgaven må studenten ha fullført (bestått) minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
De obligatoriske emnene som tilbys:
- OAS4000 Kontraktsrett i offentlig sektor (10 stp.)
-
Studentene velger enten;
- OAS4100 Offentlig økonomi (10 stp.) eller;
- OASV4000 Strategisk økonomistyring i offentlig forvaltning (10 stp.)
- OAS4200 Politiske prosesser og virkemidler (10 stp.)
- OAS4300 Leadership; (15 stp.)
- OAS4400 Forskningsmetode og vitenskapsteori (15 stp.)
- OAS5900 Masteroppgave (30 stp.)
Valgemnene som tilbys (alle på 10 stp.):
- OASV4000 Strategisk økonomistyring i offentlig forvaltning
- OASV4100 Urban Governance (Storbystyring)
- OASV4200 Forskningspraksis
- OASV4300 Prosjektpraksis
- OASV4500 Personvernrett
- MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser
- MSLV4800 Offentlige anskaffelser og selskapsorganisering
- MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse
- MSLV4400 Strategi i offentlig sektor
Noen valgemner tilbys hvert år, andre valgemner tilbys hvert andre år.
Emner fra studier i utlandet kan erstatte noen eller alle disse valgemnene. Emne(r) fra andre norske høgskoler eller universiteter kan erstatte ett av valgemnene.;
Valgemnene Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser og Strategi i offentlig sektor går fra desember til mars.
Work requirements
Undervisningen i de fleste emnene er en kombinasjon av ulike undervisningsformer, som forelesninger, seminarer, oppgaveskriving individuelt eller i grupper og presentasjoner. I arbeidet med masteroppgaven inngår både seminarer og individuell veiledning. Det må påregnes betydelig grad av selvstudium og egeninnsats i alle emner.
Undervisningen i flere av emnene foregår i samlinger med to eller flere dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaveskriving og forberedelse til muntlige presentasjoner.
Undervisningsformene vil bidra til innsikt i ulike faglige perspektiver på studiet av offentlig administrasjon og styring, og forståelse for utfordringene sektoren står overfor. Gjennom forelesninger vil studentene bli introdusert til ulike faglige perspektiver og teorier. I seminarer og diskusjoner får studentene trening i å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger. Oppgaveskriving og presentasjoner gir trening i å reflektere rundt og anvende faglige perspektiver på konkrete problemer, formidle resultater av eget arbeid, og å samarbeide med andre om faglige problemstillinger. Veiledning gir studentene trening i å gjennomføre selvstendig faglig arbeid. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studentene på en selvstendig måte arbeide vitenskapelig og metodisk med konkrete utfordringer for offentlig administrasjon og styring. Individuell veiledning i forbindelse med masteroppgaven vil bidra til at studentene kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer. Masteroppgaveseminar vil bidra til evne til å kritisk vurdere og drøfte eget og andre studenters arbeid og gjennom konstruktive tilbakemeldinger stimulere hverandre til videre utvikling av oppgaven.
Assessment
Praksis er valgfag som tilbys i henholdsvis 5. og 6.semester.
Studenten får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted, og må i samarbeid med praksisstedet bestemme tid, sted og oppgaver. Praksis er normalt ulønnet.
Praksisoppholdet varer i 5. semester i 4 uker og i 6.semester normalt i 9 uker, men det kan tilrettelegges for den enkelte student.