Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2100 Visual Communication and Media Design Course description
- Course name in Norwegian
- Visuell kommunikasjon og mediedesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
- har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
- kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
- kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
- kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til drama som læringsform (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Learning outcomes
Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Assessment
For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.
Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.
Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.
Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.
Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.
Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F .
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Course contact person
Dagny Stuedahl