EPN-V2

MOKV2100 Visual Communication and Media Design Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og mediedesign
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I emner med tekniske/praktiske ferdighetskrav er det obligatorisk oppmøte på all undervisning eller på tekniske kurs.

Fravær utover den aktuelle grensen på undervisning, se den enkelte emneplan, medfører at studenten ikke kan fremstille seg til eksamen. Studenten vil miste ett eksamensforsøk. Ved dokumentert sykdom eller andre vektige grunner, kan det gis skriftlige eller muntlige oppgaver for å dokumentere at studenten oppfyller ferdighetskravene i emnet. Slike oppgaver kompenserer fravær og regnes som ekstra arbeidskrav (se regler for arbeidskrav under Vurdering i den enkelte emneplan).

Fravær fra obligatorisk deltagelse på tekniske kurs vil ikke kunne erstattes på denne måten. Studenter som mangler tekniske kurs må fullføre disse neste gang emnet tilbys og deretter fremstille seg for eksamen.

Obligatoriske innleveringsoppgaver, kurs og faglige studentfremlegg (arbeidskrav) er integrert i studieforløpet. Det vil framgå av undervisningsplanen, som legges ut i Canvas ved semesterstart, hvilke oppgaver som skal innleveres til hvilken frist. Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om de ulike tidsfristene. Arbeidskravene innleveres individuelt eller i samarbeid med andre studenter.

Arbeidskrav vurderes som godkjent/ ikke godkjent. Dersom et arbeidskrav blir vurdert til "ikke godkjent", må det leveres et nytt produkt innen den frist som blir satt. Dersom et arbeidskrav ikke leveres innen angitt frist, må grunnen til dette dokumenteres, og det avtales en utsatt frist med faglærer. Arbeidskrav kan normalt leveres inntil tre ganger. Med mindre det er gjort endringer i emneplanen er arbeidskrav gyldige som grunnlag for eksamensrett i de to påfølgende studieårene.

Alle arbeidskrav i et emne må være godkjent for å kunne gå opp til avsluttende vurdering.

Hvor mange arbeidskrav som knytter seg til de enkelte emner, fremgår under beskrivelsen av hvert emne.

Required preliminary courses

Det er avsluttende vurdering av hvert emne.

Vurderingsformer som benyttes i studiet, inkluderer teoretiske og/eller praktiske semesteroppgaver, skoleeksamen, mappevurdering, hjemmeeksamen, muntlig høring og rapport. Det vil i de fleste emner kreves deltagelse i den organiserte undervisningen for at studenten skal kunne besvare oppgaver ved avsluttende vurdering på en tilfredsstillende måte. Med mindre annet er oppgitt under overskriften Vurdering i emneplanene, kan eksamensbesvarelser leveres på norsk, dansk, svensk eller engelsk.

Alle skriftlige besvarelser skal følge retningslinjer gitt i fagtekstmal ved Institutt for journalistikk og mediefag.

Ved avsluttende vurdering av hvert emne benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Hvilken vurderingsform og hvilket vurderingsuttrykk som benyttes, framgår av beskrivelsen av hvert emne.

I emner hvor den avsluttende vurderingen består av to deler, danner del 1 grunnlag for karakteren, mens karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned i en muntlig høring i del 2.

Når en praktisk produksjon og/eller en oppgave gitt som arbeidskrav i et emne er tilknyttet en avsluttende vurdering, skal studenten som regel utarbeide et refleksjonsnotat. Et refleksjonsnotat er en metoderapport med drøfting i lys av pensum, der studentene skal beskrive og vurdere det de har jobbet med.

I tilfeller hvor det i den avsluttende vurderingen inngår en oppgave opprinnelig gitt som arbeidskrav, er arbeidskravet å anse som et forarbeide til mappevurdering. Studenten kan gjøre endringer i teksten før innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Dersom ikke annet fremkommer av emneplanen, må både vurderingsdel 1 og 2 tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.

Sensorordninger

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Teaching and learning methods

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Course requirements

Studentene skal levere inn fire arbeidskrav knyttet til utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Tre av arbeidskravene i emnet er knyttet til de ulike modulene i emnet og et arbeidskrav er teoretisk oppgave knyttet til prosess og utforming av eksamensarbeidet.

Arbeidskrav 1: Digitale bilder og Photoshop. Studentene skal fotografere og redigere en bildeserie. Bildene skal tas i raw format og redigeringen skal skje i Photoshop.

Arbeidskrav 2: Illustrator. Studentene skal utarbeide en logo med tilhørende forslag til fargeprofil. Det skal også følge med en skriftlig rapport.

Arbeidskrav 3: Utkast for eksamensarbeid med InDesign. Studentene skal utforme 2 medieprodukter med ulikt antall sider/flater. Dette skal være tilknyttet prosjektet studentene skal ha jobbet med i løpet av semesteret.

Arbeidskrav 4: Skriftlig rapport. Studentene skal levere inn et utkast til den skriftlige rapporten som skal leveres til eksamen. Der skal studentene gjøre greie for prosess for utviklingen av medieproduktene som leveres inn som eksamensarbeid og ta i bruk pensum og begreper lært i emnet.

Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske og teoretiske ferdigheter i relevant programvare og holder en jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være gjennomført/levert innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske og teoretiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Assessment

For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.

Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.

Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.

Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F .

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Course contact person

Dagny Stuedahl