Programplaner og emneplaner - Student
MOK1601 Media, power, and society Course description
- Course name in Norwegian
- Medier, makt og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and CommunicationOne-year Programme in Media and Communication
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Medier, makt og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres vårsemesteret første studieår. Emnet er en introduksjon til medievitenskapen som fagfeltet. Studentene vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og representasjon. Emnet legger også vekt på teorier og innsikter om medienes politiske, kulturelle, teknologiske og økonomiske rammer, samt perspektiver på publikum og mediebruk.
Emnet består av forelesninger og seminarer. Det legges opp til mye studentaktivitet gjennom gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Det er til sammen tre arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende skoleeksamen.
Undervisningsspråk er norsk.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
- har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
- kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
- har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
- har innsikt medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
- har innsikt i mediebruk og perspektiver på publikum
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
- kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
- kan gjøre rede for hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
- kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
- kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av medievitenskapelige problemstillinger
- Studenten har kompetanse i å presentere og diskutere faglige spørsmål
- Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og studentpresentasjoner.
Course requirements
Emnet består av tre arbeidskrav som blir vurdert til bestått/ikke bestått. Alle arbeidskravene må være gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav 1 er gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering. Grupper som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å holde presentasjonen på nytt 1 gang
Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse i en fagsamtale om et medievitenskapelig tema som vil bli gitt i forkant. Fagsamtalen gjennomføres i grupper og vil bli ledet av faglærer. Formålet med vurderingen er praktisk trening i kritisk refleksjon og diskusjon. Fagsamtalen vil ha varighet på et sted mellom 30-60 minutter. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, vil få mulighet til å delta i en ny fagsamtale med faglærer.
Arbeidskrav 3 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet er en firetimers prøve hvor studentene skal drøfte en aktuell medievitenskapelig problemstilling med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, forelesningsnotater). Formålet med arbeidskravet er praktisk trening i akademisk skriving. Alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon 1 gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
Assessment
Avsluttende individuell skoleeksamen (6 timer).
Permitted exam materials and equipment
The intermediate course of Norwegian is an introduction to central aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. Course objectives are aligned with the requirements of an A2 level exam.
Grading scale
The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. By the end of the course the candidates should be able to:
Knowledge
- make use of the basic grammatical structures and sentence patterns of Norwegian in both oral and written language production
- make use of a vocabulary that is sufficient to conduct routine and everyday transactions involving familiar situations and topics
Skills
- understand short, simple Norwegian texts on familiar matters of a concrete type which consist of high frequency everyday or job-related language
- identify specific information in simpler written material, such as letters and short newspaper articles
- write a series of simple Norwegian phrases and sentences linked with simple connectors like "and", "but" and "because", about themselves and everyday aspects of their environment, e.g. people, places, a job or study experience
- write very short, basic descriptions of events, past activities and personal experiences
- speak with a pronunciation that is generally clear enough to be understood despite a noticeable foreign accent
General Competence
- interact with reasonable ease using Norwegian in structured situations and short conversations about familiar matters and topics of interest, provided the other person helps if necessary
- understand clear, standard Norwegian speech on familiar matters, provided he/she can ask for repetition or reformulation from time to time
Examiners
Eksamenssvarene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Et utdrag på 25 prosent av svarene blir sensurerte av to sensorer. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Course Code: NOIN6000.
Exam Form: Written and oral exam.
Semester: By the end of the semester.
The final assessment consists of a one-hour written exam arranged in INSPERA and a fifteen-minute oral exam alone or together with another student. Both the written and oral exams are organized on campus, under supervision. The students have to pass both the written and the oral part to obtain the final grade.
Re-examination
In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.