Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2400 Web Publishing and Information Architecture Course description
- Course name in Norwegian
- Web Publishing and Information Architecture
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Teaching will follow the basic flipped classroom principles with a combination of online resources in Canvas and (digital) lectures.
Recommended preliminary courses
This course is taught in English
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Assessment
Pass/fail.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Vurderes av emneansvarlig og en intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Course contact person
Grunnleggende mikrobiologi på bachelornivå med et omfang tilsvarende 10 studiepoeng.