EPN-V2

Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Målgruppen for bachelorstudiet i tegnspråk og tolking er personer som ønsker utdanning som tolk. Årsstudium i tegnspråk er for personer som ønsker å lære seg norsk tegnspråk, for eksempel for å kombinere det med en annen utdanning.

Target group

The programme is aimed at applicants who have a background in natural science and wish to take higher education in an engineering field. Applicants without a natural science background can apply for admission to OsloMet's introductory course ( Forkurs) or three-semester scheme ( Tre-termin) to qualify for the engineering programmes. See OsloMet’s website: www.oslomet.no/

Admission requirements

The Higher Education Entrance Qualification/prior learning and work experience and Mathematics R1+R2 and Physics 1. An introductory course or qualifications from a technical college under previous systems are sufficient to meet the qualification requirements. Applicants with qualifications from a technical college pursuant to the Act relating to Tertiary Vocational Education (2003) only need to take Mathematics R1+R2 and Physics 1.

Reference is made to the Regulations concerning Admission to Higher Education,https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13

Learning outcomes

Opptakskrav er generell studiekompetanse/realkompetanse. Det kreves ingen forkunnskaper i tegnspråk og tolking. Undervisningsspråket er vanligvis norsk talespråk eller norsk tegnspråk. I starten vil forelesninger på tegnspråk tolkes til talespråk. For å kunne gjennomføre bachelorstudiet i tegnspråk og tolking er det nødvendig med normalt syn og hørsel, og en bevegelighet som ikke står til hinder for ledsaging av døvblinde. Uten dette vil det være vanskelig å gjennomføre studiet på grunn av studiets praktiske innhold. (Årsstudium i tegnspråk har ingen slike krav).

Content and structure

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (for årsstudium i tegnspråk, se de enkelte emner):

Kunnskap

Kandidaten

  • har kjennskap til grammatikken i norsk tegnspråk
  • har kunnskaper om norsk tegnspråk og dets plass i dagens samfunn, historie og kultur
  • har kunnskaper om oversettingsfaglige perspektiver og begreper
  • har kunnskaper om oversettingsteori og relatert kommunikasjonsteori
  • har kunnskaper om tolkens yrkesetikk i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kommunisere uanstrengt på norsk tegnspråk
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet
  • tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk (begge veier) i ulike situasjoner.
  • kan skrivetolke på en tilfredsstillende måte i en tilrettelagt situasjon
  • kan tolke tilfredsstillende til TSS i ulike sammenhenger
  • behersker de ulike aktuelle tolkeformene som brukes av mennesker med ervervet døvblindhet, utføre en hensiktsmessig miljøbeskrivelse, og benytte konvensjonelle ledsagingsteknikker på en trygg og effektiv måte

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gi informasjon om norsk tegnspråk og tolking
  • gjøre rede for grunnleggende grammatiske forskjeller mellom norsk og tegnspråk
  • har den profesjonelle kompetansen, og de yrkesetiske holdningene som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking, tolking, ledsaging og beskrivelse for personer med ervervet døvblindhet, skrivetolking og tolking til tegn som støtte til munnavlesning på en profesjonell måte
  • har den nødvendige kompetanse for å bli sertifisert som offentlig godkjent tolk

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

3rd year of study

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Bachelorgraden i tegnspråk og tolking består av et grunnstudium i tegnspråk (første studieår) og et toårig studium i tolking (andre og tredje studieår). Utdanningen leder fram mot graden bachelor i tegnspråk og tolking. Oppnådd grad gir grunnlag for godkjenning som offentlig godkjent tolk.

Første studieår

Første studieår er en allmenn innføring i norsk tegnspråk og består av opplæring i tegnspråk og innføring i døves historie og kultur. Studentene skal lære å bruke tegnspråk i samtale og å forstå enkle tegnspråktekster, få en teoretisk innføring i hvordan norsk tegnspråk er bygget opp, og en orientering i faget hvor også samfunnsmessige, kulturelle, historiske og kommunikative sider ved språket inngår.

Første studieår kan også gjennomføres som et årsstudium i grunnleggende tegnspråkopplæring (60 studiepoeng). Disse studentene følger emneplanene som inngår i bachelorstudiets første studieår.

Studentene på bachelorstudiet og årsstudiet går sammen det første året, og deles i mindre grupper i de praktiske emnene. Dersom det er ledige plasser, kan studenter fra årsstudium i tegnspråk også søke om direkte opptak til 2. studieår på bachelorstudiet.

 

Andre og tredje studieår

Andre og tredje studieår er et tverrfaglig, integrert studium som skal føre studenter med et kompetansegrunnlag i tegnspråk fram til bachelorgraden i tegnspråk og tolking. Undervisningen er organisert over to studieår. Målsettingen med det toårige studiet er å gi grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i tolking/oversetting mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk, tolking til tegn som støtte til munnavlesning (TSS), skrivetolking og tolking, ledsaging og beskrivelse for mennesker med kombinert syns- og hørselshemming/døvblinde.

Internationalisation

The engineering programme is adapted for internationalisation in that the students can take courses abroad, mainly from the fourth semester. See https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

In addition, OsloMet collaborates with institutions in several European countries on an English-language course called European Project Semester (EPS). It is worth 30 credits and is mainly intended for incoming exchange students, but can also be relevant for OsloMet’s own third-year students in the sixth semester. Admission to the course is based on individual application.

Engineering is an international field. Much of the course literature is in English, and several of the systems and work tools use English as their working language. Some of the teaching may be in English. The individual course descriptions will state which courses this concerns. These courses will give the students good experience and knowledge of English engineering terminology.

Work requirements

Required coursework means compulsory assignments/activities that must be approved by a given deadline in order for students to be able to sit the exam. Coursework can be written work, project work, oral presentations, lab courses, compulsory attendance at lectures etc. Required coursework can be done individually or in groups.

The required coursework is intended to ensure the students’ progress and development and that they participate in necessary elements of the programme. Coursework requirements can also be set to ensure that students achieve a learning outcome that cannot be tested in an exam.

Previously approved coursework can be valid for two years after it is approved, provided that the course has not changed.

Required coursework is assessed as ‘approved’ or ‘not approved’.

The coursework requirements for each course are described in the course description. The number and type of coursework requirements, the rules for meeting the coursework requirements, deadlines and other details are set out in the course descriptions and teaching plans that are announced at the start of the semester.

Not approved coursework

Valid absence documented by, for example, a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who have valid grounds for absence, or who have submitted coursework that is not approved, should as far as possible be given a new chance to resubmit it before the exam. This must be agreed with the lecturer in question on a case-to-case basis. If another attempt at meeting a coursework requirement is not possible because of the nature of the subject/course, the student must be prepared to meet the coursework requirement on the next possible occasion. This can result in delayed progress in the programme.

Assessment

The examination regulations are specified in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet. See OsloMet’s website www.oslomet.no

Oral and practical exams are assessed by two examiners, as these forms of exams cannot be appealed. Formal errors can nonetheless be appealed.

One overall grade is given for the portfolio.

It is only possible to appeal the exam result for the portfolio assessment as a whole. Any information provided about weighting is only considered additional information in relation to the final grade. If parts of the portfolio contain elements such as an oral presentation, practical assignments etc., the exam result cannot be appealed. The rules concerning right of appeal are described in each individual course description.

Exams that are only assessed by internal examiners shall be regularly selected for external assessment.

Assessment

The grades pass/fail or a grade scale with grades from A to E for pass and F for fail are used for exam grades.

Prerequisite knowledge and study progress

Prerequisite knowledge is described in the course descriptions.

Even if no specific requirements for prior knowledge are defined, the students should take courses worth at least 50 credits each year to be able to complete the programme within the nominal length of study.

  • From the first to the second year of the programme – courses worth 50 credits should be completed
  • From the first and second years to the third year of the programme – courses worth 100 credits should be completed

Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years of the programme by 1 October before they can be assigned a topic for their bachelor’s thesis.

Programme supervisor scheme

Programme supervision is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be supervised by a programme supervisor, but there is leeway to practise the system in different ways. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

Rescheduled/resit exams

Students must register for resit/rescheduled exams themselves. Resits/rescheduled exams are normally organised together early in the following semester. Resit exams are for students who have taken the exam and failed. Rescheduled exams are for students who did not take the regular exam. The conditions for taking resit/rescheduled exams are set out in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet.

Diploma

The final assessment for each course will be included on the diploma for the Bachelor’s Degree in Mechanical Engineering, and the title of the bachelor’s thesis shall be stated.

Other information

The purpose of OsloMet’s quality assurance system is to improve the students’ learning outcomes and development by raising quality at all levels. OsloMet wishes to cooperate with the students, and their participation in the quality assurance work is crucial. The overriding goals for the quality assurance system include:

  • to ensure a high level of quality in educational activities, including practical training and the learning and study environment
  • to ensure that the study programmes are relevant to the professional fields
  • to ensure that the quality continues to improve

For the students, this entails, among other things, student evaluations:

  • course evaluations
  • annual student surveys for all of OsloMet

More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem