Programplaner og emneplaner - Student
MEK1000 Mathematics 1000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1000
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Through the work in this course, the students will gain insight into areas of mathematics that are important to the modelling of technical and natural science systems and processes. The topics covered are included in engineering programmes across the world and are necessary in order to enable engineers to communicate professionally in an efficient and precise manner and participate in discussions in professional contexts later in the programme.
Recommended preliminary courses
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Required preliminary courses
Universitetet og praksisbarnehagene er likeverdige og integrerte læringsarenaer hvor studentenes læring i praksisfeltet er like viktig som læring på universitetet.
I praksisperiodene i barnehagen vil studentene tilegne seg erfaringsbasert kunnskap, som utvikles i sosiale prosesser. Den teoretiske og praktiske kunnskapen studentene tilegner seg på universitetet skal belyse ulike handlingsmåter i barnehagen og gi mening og kontekst til teorien.
Praksisopplæringen omfatter utforsking og observasjon, planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn. I praksisopplæringen skal studentene blant annet øve seg på samspill med barn, lede læringsprosesser med barn og endrings og utviklingsarbeid sammen med personalet i barnehagen.
Praksisopplæringen skal bidra til at studentene får øve sine muntlige og skriftlige ferdigheter og gi anledning til å drøfte ulike problemstillinger i møte med foreldre og ansatte i barnehagen. Praksisopplæringen fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder.
Praksisopplæringen skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Praksisopplæringen er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse. Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet. Det skal etableres forpliktende møteplasser mellom de ulike aktørene for planlegging og erfaringsutveksling.
Fordeling av praksisdagene gjennom studiet skal sikre progresjon og kontinuitet. Praksisopplæringens plassering, organisering og varighet skal begrunnes ut ifra læringsutbyttebeskrivelser i kunnskapsområdene.
Vurdering
Vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for veiledere fra lærerutdanningsinstitusjonen, praksislærer og styrer. Det er praksislærer som setter karakteren bestått/ikke bestått i samarbeid med OsloMet.
På nettsiden med informasjon om praksis finnes blant annet "Retningslinjer for praksisstudier" og samarbeidsavtalen med praksisbarnehagene. Dokumentet med praksisoppgavene publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperiodene.
Tilstedeværelse og fravær i veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse. Omfanget av antall praksisdager er nedfelt i nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og spesifisert i programplan for barnehagelærerutdanningen. Kravet til tilstedeværelse eller oppmøte kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner og det kan ikke lempes på kravet til oppmøte. Kun godkjente fraværsgrunner; egen eller egne barns sykdom og innvilgede permisjoner, gir rett til forlenget praksisperiode. Fraværet tas igjen snarest mulig etter ordinær praksisperiode, og senest innen utgangen av semesteret. Ved fravær som overstiger 30 % må hele praksisperioden gjennomføres på nytt, uavhengig av fraværsgrunn. I slike tilfeller får studenten ett års forsinkelse i studieløpet. (Retningslinjer praksisopplæring ved barnehagelærerutdanningen)
Tilstedeværelse i faglige aktiviteter vedrørende praksisforberedelser - og etterarbeid på universitetet er obligatorisk. Ved fravær må studentene gjennomføre kompensatorisk oppgave.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.
Utsatt praksisperiode
Ved fødsel, militær verneplikt eller langvarig sykdom vil studenten få ett års forsinkelse i studieløpet. Studenten kan fullføre studieåret, men kan deretter ikke gå videre i studiet før praksisperioden er gjennomført og vurdert til bestått. Studenten gjennomfører utsatt praksisopplæring når den arrangeres for neste årskull.
Progresjonsregler
Praksisopplæringen i første studieår må være bestått før studenten kan fortsette i andre studieår. Tilsvarende krav gjelder for alle studieår i utdanningen.
Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. (Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet)
Retningslinjer for praksisopplæring
Retningslinjer for praksisopplæring er et dokument som inneholder informasjon om:
innlevering av politiattest og dokumentasjon knyttet til MRSA/TUB
reisestøtte i praksisperioden
tilstedeværelse på praksisstedet
utfyllende informasjon om fravær fra praksisperioden
utfyllende informasjon om ny og utsatt praksisperiode
Nærmere informasjon om retningslinjene, se www.oslomet.no og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Learning outcomes
I det siste studieåret kan studentene delta i internasjonal utveksling og ha praksis i utlandet. Utveksling kan vare i ett eller to semestre. Utvekslingsoppholdet erstatter fordypningen og/ eller det siste semestret i studiet. Internasjonal praksis i et annet land kan erstatte ordinær praksis i 4., 5. og 6. semester.
OsloMet har et strategisk fokus på storby, mangfold og internasjonalisering. Flerkulturelle og internasjonale perspektiver er gjennomgående i hele barnehagelærerutdanningen.
I studiet forholder studentene seg til faglitteratur og læremidler på skandinaviske språk og engelsk og til kulturelle uttrykk fra hele verden. De møter også gjestelærere fra samarbeidende utdanningsinstitusjoner i en rekke land. Flere fordypninger undervises på engelsk og tar opp studenter fra samarbeidende institusjoner i en rekke land.
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is familiar with:
- Analyses, design, construction, operation and maintenance of water and wastewater infrastructure
- Waterworks hydrology, water chemistry and the quality of various sources of drinking water and water quality terminology
- Relevant process engineering in water, wastewater and sludge treatment
- The impact of pollution on different recipients
- Basic knowledge on microbiology associated with hygienic barriers and biological water treatment processes
- Regulations and standards for the establishment, operation and maintenance of water and wastewater treatment plants
- Concepts, metrics, methods and interpretation of water quality data measured in drinking water, wastewater, stormwater and recipients in relation to official regulations
Skills
The student:
- is capable of basic planning and design of distribution networks, pump stations and mechanical treatment facilities for water, wastewater and stormwater
- masters important terminology in the field
General competence
The student is capable of:
- reflecting on the choice of solutions for water, sewage, surface water and waste management in relation to safety and the surroundings
- disseminating measurement data and their consequences
Course requirements
Lectures, exercise sessions and field trips/inspections
Assessment
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 6 compulsory exercises must be approved. These can be solved individually or in groups, but all exercises must be submitted in individual Canvas folders within specified deadlines. The scope of work is about 2 hours of self-employment per exercise assignment.
Permitted exam materials and equipment
All printed and written aids.
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Aids autumn 2021:
All aids allowed except for communication with others.
[Aids ealier:]
All printed and written aids, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Examiners
Graded scale A-F
Overlapping courses
The course is equivalent to KJEFE100, MAFE1000 and ELFE1000, and has an overlap of 10 credits with TRFE1000, EMFE1000, DAFE1000 and BYFE1000.
Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.