EPN-V2

DAVE3700 Mathematics 3000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 3000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Elective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Alle virksomheter - både i privat og offentlig sektor - behandler personopplysninger i mindre eller større grad. Det kan være opplysninger om ansatte, borgere, brukere, kunder, pasienter, leverandører, samarbeidspartnere, osv. Personopplysningslovgivning omhandler regler alle som vil behandle personopplysninger må følge, og har bestemmelser som gir rettigheter for individer det behandles personopplysninger om (de registrerte).

Emnet tar utgangspunkt i personvernrett (privacy law), herunder rett til ivaretakelse av personlig integritet, privatliv, selvbestemmelse (autonomi) og selvutfoldelse. Deretter behandles personopplysningsvern (data protection law), dvs. regler og standarder for behandling av personopplysninger som har ivaretakelse av personvern som hovedmål.

Emnet omhandler de følgende temaene: grunnleggende krav for behandling av personopplysninger; de registrertes rettigheter; krav til informasjonssikkerhet, internkontroll, risikobasert tilnærming og vurdering av personvernkonsekvenser; plikter for behandlingsansvarlige og databehandlere; personvernombudets rolle; overføring til tredjeland; Datatilsynets og europeiske myndigheters roller, og sanksjonsregler. Det legges vekt på europeiske og norske regler og da særlig EUs Personvernforordningen/GDPR (2016/679) og norsk implementering av forordningen.

Recommended preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can:

  • use the chain rule to calculate d f / d t where f = f (x (t), y (t))
  • give a geometric interpretation to;the use of the chain rule
  • use the substitution method to calculate the largest and / or smallest value of a function under one constraint
  • give a geometric description of the idea behind Lagrange's method with one constraint, and be able to use the method
  • set up Lagrange's equations when there are multiple constraints

;

  • parametrize a curve in the plane and in space in Cartesian coordinates
  • calculate position, speed or acceleration when one of the three;is known
  • calculate curve length, curvature, tangent vector and normal vector for a curve
  • describe a curve in the plane in polar coordinates

;

  • sketch a vector field in the plane
  • calculate gradient, divergence and curl
  • explain the concept of potential for a gradient field

;

  • determine an expression for the line element d s;of;a parametrized curve
  • calculate the line integral for a scalar and a vector field and interpret the answers
  • determine when a vector field is conservative
  • use the properties of a conservative field to simplify calculations

;

  • calculate double and triple integrals with given boundaries, and give geometric interpretations of the results
  • determine the boundaries of double integrals when the integration region is described in Cartesian coordinates or in polar coordinates
  • determine the boundaries of triple integrals when the integration region is described in Cartesian coordinates, cylindrical;coordinates or spherical;coordinates

;

  • compute using Green's theorem
  • use Green's theorem to calculate the circulation of a vector field
  • use Green's theorem to derive the divergence theorem in the plane
  • calculate the flux of a vector field through a curve
  • use the divergence theorem to calculate the flux through closed curves
  • explain surface integrals, and be able to calculate surface integrals when it is easy to calculate d S and when the area is the graph of z = f (x, y)
  • calculate flux through surfaces when it is easy to calculate and when the surface is the graph of z = f (x, y)
  • use the divergence theorem to calculate the flux through closed surfaces
  • compute using Stokes' theorem

;

;

Skills

The student can:

  • discuss the chain rule for a function of two variables, and explain how to determine the largest and / or smallest values ​​for functions of several variables under constraints
  • discuss how to describe the movement of particles in the plane and in space
  • discuss the concepts of;gradient, divergence and curl
  • compare line integrals of scalar and vector fields, and discuss the concept of conservative field
  • discuss differences and similarities in methods and techniques used to calculate double and triple integrals and be able to interpret the results
  • discuss the concept of flux for two- and three-dimensional vector fields, and explain the calculation techniques used to calculate flux.

;

General competence

The student can:

  • based on the theory on functions of one variable, can generalize the knowledge of the derivative as a measure of instantaneous change to functions with several variables
  • based on the theory of definite integrals for functions of one variable, can generalize this to the integration of functions with several variables
  • evaluate their own and other students' academic work, and formulate written and oral assessments of these works in a scientifically correct and accurate manner
  • write precise explanations and reasons for procedures, and demonstrate the correct use of mathematical notation

Teaching and learning methods

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap i EUs regelverk knyttet til behandling av personopplysning og implementering i Norge
  • inngående kunnskap i personvernrettslige grunnprinsipper, sentrale begreper, roller og plikter, og de registrertes rettigheter
  • evne til å problematisere forhold til forvaltningsloven og offentlighetsloven

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, systematisere og formulere personvernrettslige spørsmål
  • problematisere og drøfte sentrale teoretiske personvernrettslige problemsstillinger
  • anvende aktuelle personvernrettslige regler på praktiske problemsstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
  • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer

Course requirements

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, gruppearbeid og individuelt studiearbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike personvernrettslige problemsstillinger vil være viktige elementer i undervisningen. Det forventes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Individuell hjemmeeksamen over en periode på 24 timer. Besvarelsen skal være på inntil 12 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A - F.