Programplaner og emneplaner - Student
KJM2300 Analytical Chemistry I Course description
- Course name in Norwegian
- Analytisk kjemi I
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students shall acquire basic knowledge of the use of quantitative methods in analytical chemistry. The course includes training in relevant analytical techniques and instrumentation methods for the recording and processing of measurement data. Handling of errors, uncertainty estimates and quality assurance in quantitative analytical chemistry will also be addressed.
Recommended preliminary courses
En kandidat med fullført bachelorstudium i fysioterapi har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapKandidaten
- har kunnskap om kroppens struktur, funksjon, bevegelse, og faktorer som påvirker helse, aktivitet og deltakelse
- har kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse, tiltak, evaluering og funksjonsendringer
- kan redegjøre for kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
- har kunnskap om helsevesenets organisering, tverrprofesjonelt samarbeid, og individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
- har kunnskap om habilitering, rehabilitering, pasientforløp og koordinerte tjenester
- har kunnskap om helsekompetanse og strategier for å fremme bruker og pasienters evne til å gjøre informerte helsevalg
- har innsikt i hvordan sosiale, økonomiske og kulturelle faktorer påvirker helse og helsevalg, og kan planlegge tiltak som fremmer folkehelse og sosial deltakelse i et mangfoldig samfunn
- har innsikt i kulturelle oppfatninger av helse og sykdom, og fysioterapiens historie og utvikling
- har kunnskap om forskningsetikk, empiriske metoder, vitenskapsteori og samfunnets helse- og sosialprioriteringer, inkludert urfolks rettigheter og folkehelse
- har kunnskap om digital teknologi, innovasjonsprosesser og kvalitetsforbedrende tiltak for helsetjenester på individ- og systemnivå
Kandidaten kan
- analysere kroppsholdning, bevegelser og funksjon med fagterminologi og reflektere over kropp, helse og sykdom
- anvende undersøkelsesfunn, stille kliniske diagnoser og vurdere videre henvisning
- bruke kropp og hender presist og respektfullt i undersøkelse og behandling, og tilpasse dette til pasienter i alle livsfaser
- anvende forskningsbasert kunnskap i fysioterapeutisk fagutøvelse og virksomhet, samt lover, regelverk og veiledere
- planlegge, gjennomføre og justere tiltak i samråd med pasient og pårørende, inkludert bruk av hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon
- identifisere omsorgssvikt, vold og overgrep, samt samtale med barn om slike tema og henvise videre ved behov
- bruke relasjons- og kommunikasjonsferdigheter for å motivere og samarbeide med pasienter og pårørende
- anvende profesjonskompetanse i veiledning, tverrprofesjonelt samarbeid og i vurdering og bruk av digital teknologi
- sikre likeverdige tjenester for alle samfunnsgrupper, inkludert sårbare grupper, og håndtere etiske problemstillinger
- tilegne seg ny kunnskap, gjøre faglige vurderinger og anvende klinisk resonnering i praksis
- vurdere risiko for uønskede hendelser og beherske metoder for å følge opp dette systematisk
- anvende digital teknologi og bidra til innovasjon og systematiske forbedringsprosesser i helsetjenester for å fremme kvalitet, behandling og kommunikasjon
Kandidaten
- har innsikt i hvordan helse, funksjon og deltakelse påvirkes av samspillet mellom fysiologiske- og sosiale prosesser, miljømessige-, kulturelle- og personlige forhold, samt faktorer som omsorgssvikt, vold, rus og sosioøkonomiske ulikheter
- kan formidle fysioterapifaglig kunnskap til ulike målgrupper, delta i tverrprofesjonelt samarbeid, og lede habiliterings-/rehabiliteringsprosesser og individuelle planer
- har innsikt i sammenhenger mellom helse og helsepolitiske prioriteringer, utdanning, arbeid og levekår
- kan planlegge og gjennomføre arbeid selvstendig, lede systematiske fagutviklingsprosjekter, delta i tjenesteinnovasjon og kvalitetsforbedring i tråd med lovverk og råd og anbefalinger om digital sikkerhet
- kan reflektere over, bidra til, og samarbeide om innovasjon, teknologisk utvikling og kvalitetsforbedring i helsetjenester, både på individ- og systemnivå
- kan reflektere over sentrale teorier innen etikk, inkludering og ikke-diskriminering for å møte ulike pasientgrupper med respekt og empati
- kan kritisk vurdere egen rolle i forhold til maktforhold og profesjonalitet i helsepraksis
Required preliminary courses
Approved laboratory course in KJPE1300 General Chemistry, KJM1400 Organic Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student knows the principles that form the basis for:
- statistical processing of analytical measurement data
- quantitative methods with the use of internal and external standards and standard addition
- acid and base equilibria, preparation of buffer solutions
- molecular spectroscopy techniques such as UV-VIS and fluorescence spectroscopy
- atom spectroscopy techniques such as flame spectroscopy and ICP
- detection limit determination, sources of noise in spectroscopy and chromatography
- chromatographic separation, descriptions of column efficiency and separation ability
- chromatographic techniques such as gas chromatography and liquid chromatography
- quality control and quality assurance in a chemical laboratory
Skills
The student is capable of:
- performing quantitative analyses in accordance with specific procedures
- calibrating and adjusting common measurement instruments
- assessing sources of error and calculating the uncertainty in analytical measurements
- choosing the appropriate laboratory equipment and using it correctly
- using different chromatographic and spectroscopic techniques and using the instrumentation correctly to produce reliable measurement data
- using software to aquire and process data from chemical instrumentation
- using Excel in data processing and interpretation
General competence
The student:
- has basic knowledge of quality requirements in a chemical laboratory
- is capable of performing quantitative analyses using different quantification techniques and separation and measurement methods
- has insight into statistical methods for the processing of chemical measurement data
- has knowledge of how accuracy and precision in measurement results are affected by sources of error and uncertainty in instrumentation, procedures and work techniques
- has insight into the application, limitations and functioning of spectroscopic and chromatographic methods
Teaching and learning methods
The teaching is organised as lectures, exercises and laboratory instruction.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 1-day laboratory workshop, no written assignments (4 h, groups of 10-15 students)
- 3-day laboratory course with 3 written assignments (one individual and two in groups of 2-4 students, 10-20 pages per assignment)
- Some exercise sessions related to the laboratory course will be compulsory. These sessions will be announced separately.
Assessment
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Målgruppen er alle som ønsker en bachelor i fysioterapi, både for yrkesutøvelse som fysioterapeut og som utgangspunkt for videre studier.
Course contact person
Det kreves generell studiekompetanse eller realkompetanse, i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning. I forbindelse med opptak til fysioterapeututdanningen må søkere legge frem politiattest ved studiestart.
Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.
Krav til alle realkompetansesøkere
- Du må være 25 år eller eldre.
- Du kan ikke ha generell studiekompetanse
Krav til yrkespraksis
- Du må dokumentere minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg- eller sosialsektor eller tilsvarende.
- I praksisen må du ha arbeidet med pasienter eller klienter.
Fagkrav
- Norsk 393 årstimer
- Engelsk 140 årstimer
Overlapping courses
Studieprogrammets innhold og oppbygging (se nedenfor) tar utgangspunkt i følgende seks kompetanseområder definert i forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning (§ 3):
- Kropp, bevegelse og funksjon
- Undersøkelse, vurdering, diagnostisering og tiltak
- Samhandling og kommunikasjon
- Habilitering og rehabilitering
- Etikk og kulturforståelse
- Kritisk tenkning, kvalitetssikring og innovasjon
- Samfunn og folkehelse
Studiet er delt inn i 16 obligatoriske emner og omfatter både praktisk og teoretisk undervisning ved universitetet og i ekstern praksis i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Hvert studieår teller 60 studiepoeng.
Studieprogrammet skal fremstå med en faglig helhet og en tydelig sammenheng mellom innholdet, undervisnings- og arbeidsformene og vurderingene. Kunnskap om- og nærhet til praksisfeltet er viktig, og praksisstudier inngår derfor i alle de tre studieårene. Læringsutbyttene som er beskrevet innenfor hvert emne synliggjør den forventede progresjonen i studentenes kompetanse og selvstendighet gjennom studiet. Alle emner har avsluttende vurdering.
Første studieår omhandler oppbyggingen av kroppens strukturer og undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon. I dette inngår å bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt, og anvende og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i alle livsfaser for å forstå deres ressurser og begrensninger. Veilederrollen som fysioterapeut, treningslære og kunnskapsbasert praksis inngår i undervisningen i første studieår. Det første studieåret inneholder praksis i et eget emne der studenten får en introduksjon til fysioterapifaget.
Andre studieår inneholder emner der studenten analyserer, tolker og forholder seg kritisk til undersøkelsesfunn, stiller kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak, og vurderer behov for å henvise videre. Som en del av dette inngår å anvende og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i alle livsfaser for å forstå deres ressurser og begrensninger. Videre lærer studenten å anvende og tilpasse instruksjon og veiledning i undersøkelse og behandling. Gjennom praksis det andre året får studentene videre erfaring med å undersøke kropp, bevegelse og funksjon, stille kliniske diagnoser, vurdere indikasjon for tiltak, og gjennomføre og evaluere disse.
Tredje studieår omhandler mangfold, kritisk tenkning, kvalitetssikring, teknologi og innovasjon. Som et ledd i dette gjennomfører studentene en skriftlig oppgave som gir muligheter for å fordype seg i et valgt tema og vitenskapelig metode. Tredje studieår inneholder to separate praksisperioder, der det er et særlig fokus på praksis som en del av helsetjenesten.
Alle emner har avsluttende vurdering. Det vises til emneplanene for nærmere beskrivelse av innholdet i studiets emner.
Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på normalt 40 timer per uke. Timetallet inkluderer både organisert undervisning, slik det fremkommer i timeplanen, studentenes selvstudier, arbeidskrav og eksamen.
Emne og undervisningsopplegg som er felles med andre utdanninger ved OsloMet
Bachelorutdanningen i fysioterapi har følgende emne og undervisningsopplegg felles med andre utdanninger ved universitetet:
INTERACT (Interprofessional Interaction with Children and Youth), som er et tverrprofesjonelt undervisningsopplegg ved OsloMet, der studenter fra både helse- og sosialfagutdanningene og lærer/barnehagelærerutdanningene møtes i tverrprofesjonelle grupper. Hensikten er å sikre at studentene får kompetanse til å møte samfunnets krav til bedre samordning av tjenester som berører barn og unge. Undervisningsopplegget bygger på pedagogiske prinsipper om interaktivitet og spirallæring, med utstrakt bruk av digitale lærings- og vurderingsverktøy for å understøtte læringen. Undervisningen for INTERACT (INTER1100,INTER1200 og INTER1300) gjennomføres første undervisningsuke hvert vårsemester for studenter i henholdsvis 1., 2. og 3. studieår. For nærmere informasjon, se emneplanene.
Progresjon i studiet
Følgende progresjonskrav gjelder i studiet:
- For å kunne påbegynne andre studieår kan studenten kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår
- Andre studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje studieår
- Innenfor tredje studieår må emnet FYBPRA1 være bestått for å kunne påbegynne FYBPRA2