EPN-V2

TEK2800 Technology Management Course description

Course name in Norwegian
Teknologiledelse
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Required preliminary courses

Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire arbeidskrav. Alle er knyttet til praktisk fotojournalistikk, video og produksjon/postproduksjon. Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.

Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • understanding how organisations create value
  • explaining key management and organisation principles
  • explaining and understanding the main elements of business economics
  • performing a basic interpretation and analysis of accounts and budgets
  • explaining key terms linked to innovation and entrepreneurship
  • identifying the possibilities and challenges associated with starting your own enterprise
  • explaining basic marketing terms

Skills

The student is capable of:

  • familiarising themselves with and understanding how an enterprise works
  • performing profitability analyses and assessing financial risk
  • devising a business or project plan
  • exercising awareness of an enterprise’s ethical challenges and corporate social responsibility

General competence

The student is capable of:

  • familiarising themselves with an enterprise and working life
  • addressing financial, ethical and social considerations
  • seeing the interdisciplinary context across an organisation

Teaching and learning methods

Eksamenen er et individuelt refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over en journalistfaglig problemstilling knyttet til pensum og arbeidet med arbeidskravene. Omfang 2-3 sider.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidater som ikke bestått eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Bestått - Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has in-depth knowledge of statically determinate and indeterminate structures
  • has broad knowledge of the functions of a selection of common structures
  • is familiar with the design process and relevant standards
  • is familiar with bracing principles for buildings
  • is familiar with the design principles for steel-, timber- and concrete structures

Skills

The student is capable of:

  • calculating shear stresses in beams
  • applying the unit load method to calculate statically indeterminate structures and calculating deformation using the reduction postulate
  • calculating load distribution in bracing systems
  • calculating temperature effects in simple structures
  • determining relevant loads and load combinations in accordance with standards
  • designing simple steel-, timber- and concrete cross sections
  • performing simple static calculations using computer program

General competence

The student is capable of:

  • planning and carrying out the first design phase for a building, including assessment of the load distribution to the different structures
  • assessing and analysing various load-bearing systems
  • evaluating and verifying the output from computer program

Grading scale

Lectures and supervision of assigned exercises. The course also includes practical exercises in the classroom / computer lab.

Examiners

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 5 of 7 individual exercises
  • participation in software lab course (4 hours)
  • 1 group assignment in practical lab, 3-5 page report

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ELPE3800, DAPE3800, KJPE2800, MAPE2800, EMPE1801, BYPE1801, EMPE180.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.