Programplaner og emneplaner - Student
M. Phil Programme in Early Childhood Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i barnehagekunnskap
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Master i barnehagekunnskap gir faglig fordypning i spørsmål knyttet til barnehagen som pedagogisk virksomhet og barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Studiet gir innsikt i forskning om barnehagens hverdagsliv, barns lek og kulturuttrykk, barnehagen som organisasjon og samfunnsinstitusjon samt flerkulturelle problemstillinger. Studentene skal etter endt studium kunne sette egen profesjonsutøvelse inn i en samfunnskontekst og bidra i utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet. Studiet gir kunnskap som skal sette studenten i stand til å analysere faglige problemstillinger og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse, kvalitetsutvikling og barnehageforskning. Masterprogrammet skal bidra til å styrke barnehagelæreres faglige kompetanse slik at barnehagelærere med mastergrad er med på å utvikle barnehagens praksis. Utdanningen skal bidra til økt kunnskap og kompetanse hos ansatte i barnehagefeltet og dermed bidra til å oppfylle barnehagens samfunnsmandat.
Studenter som har gjennomført relevante emner på masternivå kan søke om innpass for inntil 30 studiepoeng. I særskilte tilfeller kan det søkes om innpass av ytterligere 15 studiepoeng.
Fullført program gir graden Master i barnehagekunnskap, på engelsk Master of Childhood Education and Care.
Target group
Master i barnehagekunnskap er et studium som bidrar til utvikling av kvaliteten i barnehagen. Studieprogrammet retter seg mot de som vil utvikle sin faglige og analytiske kompetanse til å gjennomføre systematisk vurdering av barnehagens praksis, og til å lede og drive kvalitetsutvikling i barnehagen og barnehagesektoren. Master i barnehagekunnskap kvalifiserer for opptak på ph.d.-program innenfor relevante fagfelt. Den spesialiserte kompetansen som tilegnes gjennom studiet, kan brukes i det profesjonelle fellesskapet og i det direkte arbeidet med barn i barnehagen.
Admission requirements
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. For opptak på Master i barnehagekunnskap kreves i tillegg følgende:
bachelor i barnehagelærerutdanning, eller annen relevant profesjonsutdanning som for eksempel barnevernspedagog, grunnskolelærer, faglærer eller annen høgere utdanning som er likeverdig med disse utdanningsløpene
eller
søkere med kunstfaglig bachelor (som bachelor i musikk, kunst og håndverk eller drama) og 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning
eller
bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng innen samfunnsvitenskapelige eller de humanistiske områdene og som inneholder minimum 30 studiepoeng pedagogikk
eller
bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng innen pedagogikk eller spesialpedagogikk
Minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C eller bedre, eller 2,7 eller bedre. For søkere med både tall og bokstaver som karakteruttrykk eller ugradert karakterer, følges omregningsordning som fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Ved beregning av gjennomsnittskarakter skal karakterer i alle fag som inngår i opptaksgrunnlaget inngå.
Tilleggspoeng
Søkere med bachelorutdanning i barnehagelærerutdanning gis ett tilleggspoeng (bonuspoeng) ved opptak.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige og forskningsmessige kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barnehagefeltet og barnehageforskning
- har spesialisert innsikt i faglige tema, som knytter seg til barn, barndom og barnehage i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder innen barnehagefeltet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, utvikle, evaluere og formidle barnehagefaglig kunnskap
- kan innhente og håndtere forskningsdata på en etisk forsvarlig måte
- kan bruke sin innsikt i vitenskapelig tenkning og metodologi i et selvstendig forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan avdekke behov og bidra til ny kunnskap, som er relevant for barnehagefeltet
- kan bidra til arbeid med barnehagefeltets utfordringer i et samfunn preget av mangfold og endring
- kan anvende og formidle avansert kunnskap om barnehagens hverdagsliv, barns lek og kulturuttrykk, barnehagen som organisasjon samt flerkulturelle problemstillinger
Teaching and learning methods
Undervisningen på studieprogrammet består av forelesninger, seminarer, kollokvier, prosjektarbeid, selvstudium, muntlige framlegg og skriftlige arbeider. Undervisningen vil i hovedsak bli konsentrert til to faste dager i uka, litteraturstudier og arbeidskrav kommer i tillegg. Plan over undervisning legges ut på læringsplattformen ved begynnelsen av studieåret.
Arbeidet med masteroppgaven går ut på å gjennomføre et forskningsprosjekt. Studenten får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektskisse. Masteroppgaven er vanligvis en individuell oppgave, men dersom to studenter ønsker å skrive sammen, kan det innvilges.
Studentene har også anledning til å delta på felles tilbud for studenter fra alle masterstudier ved OsloMet.
Internationalisation
Studentene har anledning til å ha et opphold i utlandet og avlegge inntil 30 studiepoeng ved et av OsloMets partneruniversitet. Utenlandsopphold vil gi komparativ og internasjonal kunnskap om barnehagen. Oppholdet organiseres individuelt i samråd mellom student, masterstudiet og internasjonalt team ved fakultetet.
Work requirements
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Studentene skal gjennomføre de angitte arbeidskrav som spesifiseres i den enkelte emneplan. Dette skal sikre aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og oppnådd læringsutbytte. Arbeidskrav skal være levert/utført og godkjent innen de fastsatte fristene i undervisningsplanen, hvis ikke trekkes studenten fra eksamen.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Alle studenter har to forsøk på et arbeidskrav. En student som får vurderingen «Ikke godkjent», ikke leverer til fristen eller ikke møter til oppsatt tidspunkt for gjennomføring av et arbeidskrav, har brukt ett forsøk, uansett grunn. Studenter som ikke har fått et arbeidskrav godkjent etter to forsøk trekkes fra eksamen i emnet og må ta arbeidskravet på nytt neste gang det arrangeres.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
Hvilke aktiviteter som har krav til 100 prosent deltakelse framgår av den enkelte emneplanen og er spesifisert i undervisningsplanen. Ved fravær må studenten primært ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i faglige aktiviteter finnes i den enkelte emneplan.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning
Studiet har krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Dette skal sikre aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og oppnådd læringsutbytte. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær over 30 prosent medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen i det aktuelle emnet, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
Other information
Revisjon godkjent av dekan 22.mai 2012 på fullmakt fra fakultetsstyret
Redaksjonelle endringer 23. april 2015
Pensum oppdatert 10. mai 2017
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 12. desember 2019
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 4.desember 2023
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 25. november 2024