Programplaner og emneplaner - Student
MBH4410 Fundamental Questions in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målet med emnet er å skape et kunnskapsgrunnlag som kan gjøre den masterutdannede barnehagelæreren til en tydelig premissleverandør for utvikling av barnehagens innhold og oppgaver. Emnet skal gi avansert kunnskap om, og kritiske refleksjoner over barnehagefaglige og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Slike grunnlagsspørsmål er knyttet til barnehagens verdigrunnlag og etiske forpliktelser, forståelse av sentrale begreper som lek, læring, danning, omsorg og allsidig utvikling. Det krever inngående historisk og dagsaktuell kunnskap om den nordiske og norske barnehagetradisjonen, og evne til å se disse i en internasjonal sammenheng. I tillegg krever det evne til å orientere seg og delta i grunnlagsdiskusjoner av relevans for barnehagen, slik som forståelsen av barn og barndom, pedagogisk filosofi og diskusjoner om styring og utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen.
Learning outcomes
Se informasjon i program- og emneplan
Content
Se informasjon i program- og emneplan
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Se informasjon i program- og emneplan
Assessment
Se informasjon i program- og emneplan
Permitted exam materials and equipment
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis
Grading scale
Minimum 30 dager undervisningspraksis
Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Examiners
Bestått/ikke bestått