Programplaner og emneplaner - Student
MBH4440 Everyday Life in Early Childhood Education – Pedagogy, Aesthetics and Play Course description
- Course name in Norwegian
- Hverdagsliv i barnehagen – pedagogikk, estetikk og lek
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet er det barnet og barnehagens hverdagsliv som står i sentrum. Studentene skal undersøke og utvikle pedagogiske tankesett og praksiser i møte med barnets mangfoldige uttrykksformer. Forståelse av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur vil bli utforsket. I den nordiske barnehagetradisjonen står leken sentralt og preger hvordan barnehagens personale forholder seg til omsorg, læring, danning og barnas allsidige utvikling. Kropp, følelser, sanser, relasjoner, materialitet, omgivelser og tid er avgjørende i barns liv. I emnet belyses den estetiske dimensjonens betydning for arbeidet med kvalitet i barnehagen.
Kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv krever kritisk tenkning og bred profesjonskompetanse. Hvordan kunnskap og verdier fortolkes og forvaltes, påvirker barns erfaringer, trivsel og livskvalitet i barnehagen. I dette emnet er det en målsetting å skape gode refleksjonsarenaer og varierte arbeidsformer som grunnlag for økt innsikt i hverdagslivet i barnehagen. Emnet styrker også grunnlaget for senere forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagens hverdagsliv.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om kompleksitet i barnehagens hverdagsliv og perspektiver på pedagogikk, lek og estetiske uttrykksformer
- har inngående kunnskap om barns måter å møte verden på og barns multimodale uttrykksformer
- har avansert kunnskap om omsorg-, lek- og læringsdiskurser og sammenheng mellom etikk, omsorg, trivsel og livskvalitet
- har inngående kunnskap om relevante tilnærminger til forsknings- og utviklingsprosesser i tilknytning til barnehagens hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike diskurser relatert til lek, læring, omsorg og estetikk
- kan utøve estetisk sensitivitet og pedagogisk takt til å ivareta og stimulere barns uttrykk og personalets kreativitet, improvisasjonsevne og lekenhet
- kan anvende kunnskap og vurdere kvalitet i arbeid med tid, rom og materialer i barnehagens hverdagsliv
- kan legge til rette for, inspirere og videreutvikle lek og estetisk aktivitet inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
- har god faglig dømmekraft og improvisasjonskompetanse
- kan bidra til nytenking og kreative prosesser innen barnehagens hverdagsliv
- kan formidle solid fagkunnskap om kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv
- kan undersøke, utvikle og utøve praksiser som styrker barnehagens lekemiljø og estetiske dimensjon
- kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med multimodale fortellinger for, med og av barn
Content
- Perspektiver på lek og estetikk i barnehagens hverdagsliv
- Pedagogiske overveielser og praksiser - normative, kritiske og refleksive perspektiver
- Barns uttrykksformer
- Omsorg, trivsel og livskvalitet i barnehagen
- Tid, rom og materialitet
- Barnehagelærerens roller i hverdagen
- Kompleksitet i barnehagehverdagen
- Kreativitet og improvisasjon i barnehagen
- Ulike innganger til estetisk tenkning
- Litteratur og fortelling i barnehagens hverdagsliv
- Et helhetlig læringsbegrep
Teaching and learning methods
Arbeidsformene er varierte, og i tråd med emnets innhold. Undervisningen gjennomføres som en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske arbeidsoppgaver, studentpresentasjoner og ekskursjoner. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser, både i og mellom samlingene. Mellom samlingene foregår kommunikasjon med andre studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier. Arbeidet mellom samlingene vil primært innebære litteraturstudier og arbeid med oppgaver (arbeidskrav) og eksamen, men kan også dreie seg om å gjøre observasjoner, forberede presentasjoner eller utvikling av selvvalgte ferdighetsområder knyttet til barnehagens hverdagsliv.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Formålet med arbeidskravene er å styrke og dokumentere studentenes kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i emnet samt å tilrettelegge for tilbakemeldinger og veiledning mot eksamen.
Skriftlig fagnotat:
Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med leken som omdreiningspunkt. Fagnotatet skal ta utgangspunkt i pensumlitteraturen. Omfang 2000 ord +/- 10%. Litteraturlisten kommer i tillegg.
Utforsking og utvikling av egen kompetanse og barnehagepraksis; multimodal presentasjon:
Studenten skal innen emnets andre samling ha valgt en individuell arbeidsoppgave som kan utvikle og styrke studentens kompetanse knyttet til hverdagslivet i barnehagen. Oppgaven skal angå barns meningsskapende prosesser og uttrykksformer, og løfte fram relevante estetiske og pedagogiske tematikker fra emnet. Oppgaven skal følge studenten gjennom emnet, og skal gjennomføres mellom samlingene, gjerne i praksis, og gjerne i samarbeid med andre. Utviklingen av oppgaven skal dokumenteres multimodalt og presenteres for klassen (10-15 minutter).
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Assessment
Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene, omfang om lag 30 minutter.
Studenten formulerer selv en eksamensoppgave som skal være godkjent av faglærer senest 30 dager før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Godkjent eksamensoppgave fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Materialer fra arbeidskravene.
Grading scale
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og ekstern sensor.