Programplaner og emneplaner - Student
MBH4100 Philosophy of science and research methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet inngår teknologi, material- og produksjonsprosesser sett i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.
Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.
Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Content
Bestått 120 studiepoeng innen kunst og design: mote og produksjon eller tilsvarende.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Følgende arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Et gjennomført digitalt arbeid i fremstilling av mønster til et fysisk produkt.
Assessment
Eksamen består av et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektets praktiske arbeid og rapport vurderes samlet ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen er individuell.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal vise til ulike fysiske og digitale utforskingsmateriell og produsere/utvikle et antrekk innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 500 ord).
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Kunnskapar
Studenten har god kunnskap om
- teoriar og prinsipp for manusskriving, samt manusutvikling
- opptaksteknikk - kamera, lydopptak, lyssetting og redigering
- lyd og bilde som forteljarelement i ei audiovisuell fortelling
- prosjektarbeid med eit større prosjekt for nett og TV
Ferdigheiter
Studenten kan
- skrive og utvikle manus til korte fiksjonsfilmar
- visualisere og fortelje effektivt med lyd og levande bilde
- klippe fiksjonsfilm for nett og TV
- planlegge og produsere ein kort fiksjonsfilm frå ide til ferdig film
Generell kompetanse
Studenten kan
- ha roller som produsent, foto, regi, lyd, klipp eller manusforfattar på ein kort fiksjonsfilm eller ein web-serie
- gjere regiarbeid, både visuelt og i arbeid med skodespelarar
- lage korte fiksjonsfilmar og ein webserie for nett og TV, levert som eit prosjektorganisert arbeid
Examiners
En intern sensor.
Ekstern sensor brukes jevnlig.