EPN-V2

MBH4450 Pedagogical Leadership, Guidance and Competence Development in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen. Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.

Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler

  • Del 1 i grupper* på 3-5 studenter.: Utviklingsarbeid som planlegges, gjennomføres og evalueres i fagskolen. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres skriftlig omfang 3000- 3500 ord
  • Del 2: Utviklingsarbeidet skal presenteres for kolleger, og erfaringer presenteres for medstudenter, omfang maksimalt 20 minutter per gruppe
  • Del 3: Det skal leveres et individuelt faglig refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 800-1000 ord

*Arbeidskravets kan unntaksvis leveres individuelt etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 2

Individuelt faglig refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass på 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Notat legges ved som vedlegg og består av 3 filmsnutter på maksimalt 3 minutter.

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en digital presentasjon omfang maksimalt 10 minutter

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %

Learning outcomes

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000-3500 ord

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i gjennom emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, ved første ny og utsatt kan semesteroppgavn forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Content

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Analyse av 2-3 sentrale begreper innenfor informasjonsadferd. Skriftlig oppgave på ca. 3 sider basert på kun bruk av pensum.

Arbeidskrav 2: Analyse av 2-3 sentrale begreper innenfor informasjonskompetanse. Skriftlig oppgave på ca. 3 sider basert på kun bruk av pensum. Tilbakemelding gis via hverandrevurdering.

Arbeidskrav 3: Muntlig og skriftlig presentasjon av en plan for undervisning i informasjonskompetanse. Lengden på presentasjonen 10-15 minutter, skriftlig grunnlag i form av presentasjonsstøtte (f.eks. powerpoint).

Formålet med arbeidskrav 1 og 2 er at studenten kan forklare sentrale begreper i begge delområdene i emnet. I arbeidskrav 3 er hensikten å demonstrere ferdigheter i planlegging av opplæring i informasjonskompetanse.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon 1 gang innen angitt frist.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt.

Course requirements

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor

Permitted exam materials and equipment

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.

Opptakskrav

Opptakskrav er gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse eller tilsvarende.

Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.

Grading scale

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.

Innholdet i emnet er:

  • Utviklingsarbeid
  • Vurdering for læring
  • Veiledning
  • Nettpedagogikk
  • Fagskolens samfunnsmandat

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Examiners

Fagets undervisning foregår som forelesninger, gruppediskusjoner, muntlige eller skriftlige presentasjoner og selvstendig arbeid med selvvalgt tema. Forelesningene og gruppediskusjonene gir en oversikt over emnet. Muntlige og skriftlige presentasjoner og gruppediskusjoner støtter utvikling av praktiske ferdigheter. I det selvstendige arbeidet kan studentene velge et undertema å studere i dybden.

Emnets undervisning er samlingsbasert og gis i hybrid format.