Programplaner og emneplaner - Student
MBH4430 Leadership, Organization and Professionalism in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehageledelse, organisasjon og profesjon
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagekvalitet har stor innflytelse på barns trivsel og utvikling. Å sikre høy kvalitet i alle barnehager forutsetter profesjonsforståelse, solid innsikt i barnehagens samfunnsmandat og god ledelse. Sentralt i emnet er profesjonskunnskap og profesjonsetikk, organisasjonsforståelse, og ledelse i arbeidet med å realisere barnehagens formål.
Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, og hvilke argumenter de bruker, er i stadig endring. Emnet belyser barnehagen som samfunnsinstitusjon og barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen. Perspektiver på barnehagen som organisasjon og som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn, der også barnegruppen og foresattegruppen endrer seg, er sentrale i dette emnet.
Barnehagelærere og -ledere har ansvar for å forvalte barnehagens samfunnsmandat og må reflektere over forholdet mellom politisk styring, barnehageledelse og profesjonell autonomi. Studentene får gjennom emnet erfaring med å beskrive og analysere barnehagen i et organisasjons-, profesjons- og ledelsesperspektiv, som grunnlag for å kunne bidra til forståelse og utvikling av barnehagens praksis.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
- har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
- har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
- har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
- kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
- kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
- kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
- kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk
Content
Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
- Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
- Barnehagelæreren som profesjonsutøver
- Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
- Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene ved å lese relevant pensumlitteratur og andre oppgaver som blir gitt i undervisningen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.