EPN-V2

MBH4430 Leadership, Organization and Professionalism in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Barnehageledelse, organisasjon og profesjon
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Barnehagekvalitet har stor innflytelse på barns trivsel og utvikling. Å sikre høy kvalitet i alle barnehager forutsetter profesjonsforståelse, solid innsikt i barnehagens samfunnsmandat og god ledelse. Sentralt i emnet er profesjonskunnskap og profesjonsetikk, organisasjonsforståelse, og ledelse i arbeidet med å realisere barnehagens formål.

Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, og hvilke argumenter de bruker, er i stadig endring. Emnet belyser barnehagen som samfunnsinstitusjon og barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen. Perspektiver på barnehagen som organisasjon og som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn, der også barnegruppen og foresattegruppen endrer seg, er sentrale i dette emnet.

Barnehagelærere og -ledere har ansvar for å forvalte barnehagens samfunnsmandat og må reflektere over forholdet mellom politisk styring, barnehageledelse og profesjonell autonomi. Studentene får gjennom emnet erfaring med å beskrive og analysere barnehagen i et organisasjons-, profesjons- og ledelsesperspektiv, som grunnlag for å kunne bidra til forståelse og utvikling av barnehagens praksis.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
  • har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
  • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
  • kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
  • kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
  • kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
  • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk

Content

Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
  • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
  • Barnehagelæreren som profesjonsutøver
  • Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
  • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene ved å lese relevant pensumlitteratur og andre oppgaver som blir gitt i undervisningen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.