EPN-V2

Videreutdanning i stråleterapi Programplan

Engelsk programnavn
Further Education in Radiotherapy
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet og forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning. Les mer på universitets sider om regelverk

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Det er kun mulig å påklage eksamensresultatet på mappevurderingen som helhet. Hvis deler av mappen inneholder elementer som for eksempel en muntlig presentasjon, praktiske arbeider og lignende, kan eksamensresultatet ikke påklages. Klageadgang framkommer i hver emneplan.

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Forkunnskapskrav og studieprogresjon

Forkunnskapskrav ut over opptakskravet er beskrevet i den enkelte emneplan.

Selv om det ikke skulle foreligge spesifikke forkunnskapskrav bør studentene ha en progresjon på minst 50 studiepoeng hvert år for å kunne gjennomføre studiet på normert tid.

  • Fra 1. studieår opp til 2. studieår - 50 studiepoeng bør være bestått
  • Fra 1. og 2. studieår opp til 3. studieår - 100 studiepoeng bør være bestått

Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende skal kunne oppmeldes til bacheloroppgaven. Alle tre-terminsemner må være bestått.

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet - storbyuniversitetetskal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

Utsatt/ny eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Vitnemål

På vitnemålet for bachelor i ingeniørfag - Energi og miljø føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på bacheloroppgaven framkommer også på vitnemålet.

Målgruppe

Kvalitetssikring

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd.

OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:

  • emneevalueringer
  • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem

Opptakskrav

Det kreves bachelorgrad i radiografi eller tilsvarende.

Det kan gis fem tilleggspoeng til søkere som dokumenterer at de er prioritert for opptak til kommende studieår av et stråleterapisenter.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, poengberegning og rangering.

Læringsutbytte

Formålet med videreutdanning i stråleterapi er å utdanne pasientorienterte, selvstendige og reflekterte stråleterapeuter som skal inngå i et tverrprofesjonelt faglig samarbeid. Kandidaten skal ha tilegnet seg en kompetanse som sikrer profesjonsutøvelse i samsvar med gjeldende krav og retningslinjer.

Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om onkologi og kreftbehandling, herunder persontilpasset kreftbehandling
  • har inngående kunnskap om kreftomsorg relevant for stråleterapipasienter og deres pårørende
  • har avansert kunnskap om de biologiske aspektene som ligger til grunn for stråleterapi
  • har avansert kunnskap om de fysiske og tekniske aspektene som ligger til grunn for stråleterapi
  • har avansert kunnskap om stråleterapiprosessen, behandlingsforberedelser og behandlingsforløp i stråleterapi
  • har inngående kunnskap om kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon i stråleterapi
  • har detaljert kunnskap om lover, forskrifter og anbefalinger for stråleterapi
  • kan vurdere kunnskap på nye områder innen stråleterapi

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere og ivareta pasientens behov for omsorg og oppfølging ved strålebehandling
  • kan anvende kommunikasjons­teknikker og kommunikasjonskompetanse i møte med pasienter og deres pårørende
  • kan selvstendig gjennomføre stråleterapi etter gjeldende retningslinjer og prosedyrer
  • kan kritisk analysere og vurdere planlagt stråle­behandling ut fra fysiske og biologiske aspekter
  • kan kritisk analysere og vurdere metoder for kvalitetssikring og kvalitetskontroller i stråleterapi
  • kan innhente, kritisk vurdere og henvise til informasjon og fagstoff for å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
  • kan analysere og kritisk vurdere forskningsresultater og andre informasjonskilder for å nyttiggjøre seg dette i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan ivareta pasienter og pårørende med empati og respekt
  • kan utøve forsvarlig praksis i henhold til juridiske krav og yrkesetiske normer for profesjonell yrkesutøvelse
  • kan organisere, kritisk vurdere og kvalitetssikre sitt arbeid
  • behersker fagområdets uttrykksformer og kan formidle teorier, problem­stillinger og løsninger innen stråleterapi
  • kan arbeide kunnskapsbasert for å sikre oppdatert fagutøvelse og fagutvikling
  • kan initiere og medvirke konstruktivt til samarbeid i team og utviser forståelse for andre profesjoners kompetanse og arbeids- og ansvarsområder
  • kan bidra i tverrfaglig samarbeid i kvalitetsutvikling av stråleterapi

Innhold og oppbygging

Studiet er delt inn i fem obligatoriske emner:

STRÅL6010 - Realfag og kvalitetssikring i stråleterapi

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap om strålebehandling; klinisk fysikk, dosimetri, apparatlære og kvalitetssikring.

STRÅL6020 - Onkologi og kreftomsorg

Emnet omhandler generell og spesiell onkologi samt kommunikasjon med og omsorg for kreftpasienter, med spesiell vekt på de omsorgsbehov som er relevant under strålebehandling.

STRÅLPRA - Praksis i stråleterapi

Emnet består av to praksisperioder (STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102) og omhandler behandlings­­planlegging, utførelse og kvalitetssikring av strålebehandling samt pasientomsorg.

STRÅL6110 - Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi

Emnet omhandler behandlingsopplegg, behandlingsplanlegging, vurdering av strålebiologiske effekter samt kvalitetssikring i stråleterapi.

STRÅL6300 - Protoner i stråleterapi

Emnet omhandler de fysiske, biologiske og tekniske aspektene som ligger til grunn for proton­terapi.

Emnene bygger på hverandre med faglig progresjon og stigende krav til kunnskap og forståelse av stråleterapifaget. Alle emner avsluttes med en sluttvurdering/eksamen.

Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på normalt 40 timer per uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og eksamen.

Studieprogresjon

Studiet har følgende bestemmelser om progresjon:

  • STRÅL6010 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6020.
  • STRÅL6020 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6110.
  • STRÅL6020 og praksisperioden STRÅLPRA-101 må være bestått for at studenten kan starte praksisperiode STRÅLPRA-102.
  • STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300.
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Læringsutbyttene i studiet spenner over et bredt spekter. Det betyr at arbeids- og under­visnings­formene må være varierte og sammensatte for å kunne understøtte studentenes læringsprosess. Arbeidsformene skal fremme lærings­prosesser som bygger på studen­tenes egenaktivitet og ansvar for egen læring. Det forventes at studentene arbeider problemløsende og utvikler evner både til samarbeid og til å jobbe selvstendig. Et godt læringsutbytte avhenger først og fremst av studentenes egen innsats, både når det gjelder å nyttiggjøre seg undervisning og veiledning og å følge opp med selvstendig arbeid i form av teoretiske studier og praktisk ferdighetstrening. Selvstendig arbeid innebærer både samarbeid med med­studenter og individuelt arbeid.

Studiet legger opp til følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, digitale læringsressurser, seminarer, ferdighetstreninger, laboratorieøvelser, praksisstudier, selvstudier samt prosjektarbeid og annen oppgaveløsning i grupper eller individuelt. Det kan også bli aktuelt med ekskursjoner.

Studentene får jevnlig veiledning og tilbakemelding gjennom hele studiet, både i forbindelse med teoretisk undervisning, skriftlige arbeider og praksis.

ForelesningerForelesninger blir i hovedsak benyttet der sentralt fagstoff skal presenteres. Forelesningene har til hensikt å synlig­gjøre sammen­henger, trekke frem hovedelementer innenfor temaer og for å formidle relevante problemstillinger. Teori­under­visningen foregår i hovedsak ved Oslo Universitets­sykehus (OUS) – Radiumhospitalet eller gjennom bruk av digitale læringsressurser.

Seminarer Seminarer brukes til å fokusere på et særskilt tema og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Seminarer ledes av faglærer og er et forum for diskusjon og formidling av faglige problemstillinger. Seminarer krever normalt forberedelse før oppmøte. Dette kan være ved hjelp av digitale ressurser, faglige tekster, artikler og interaktive oppgaver.

Skriftlige oppgaver Studentene skal i løpet av studiet arbeide kontinuerlig med skriftlige rapporter og prosjekt­oppgaver, individuelt eller i gruppe. Det kan også være aktuelt med presentasjoner i plenum for medstudenter, lærere og andre. Arbeidet skal gi studentene erfaring i å presentere sine kunnskaper, erfaringer og meninger, skriftlig og muntlig. Det gis tilbakemelding på de skriftlige arbeidene fra veileder og/eller medstudent.

Ferdighetstreninger og laboratorieøvelserFerdighetstreninger og laboratorieøvelser foregår i mindre grupper. I fagområdet praktisk stråleterapi er det ferdighetstrening på ulike modaliteter der studentene skal tilegne seg ferdigheter gjennom praktisk trening og refleksjon. I klinisk fysikk og dosimetri er det lagt opp til laboratorieøvelser der det gis undervisning i utførelse av ulike målinger og beregninger.

Praksisstudier

Klinisk praksis skal sikre at studentene deltar i reelle aktiviteter som gir innsikt og erfaring i problem­stillinger innenfor en stråleterapeuts arbeidsområde. Studentene får mulighet til å prøve ut, bearbeide og utvikle kunnskap innhentet gjennom andre arbeidsformer.

Klinisk praksis gjennomføres i emnet STRÅLPRA Praksis i stråleterapi, 15 studiepoeng. Studentene utplasseres i praksis for å kunne utvikle ny kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse gjennom direkte kontakt med yrkesfeltet. På bakgrunn av teori og erfaringer som studentene har tilegnet seg tidligere i studiet, skal de fordype seg i teoretisk og praktisk kunnskap som er sentral i praksisfeltet.

Praksisstudier kan foregå ved alle stråleterapisentrene i Norge. Man må påregne praksisplassering utenfor Oslo. Det vises til emneplan for STRÅLPRA for nærmere informasjon om organisering og innhold i praksisstudiene.

Internasjonalisering

Litteraturen som benyttes i studiet vil i hovedsak være internasjonal, engelskspråklig fag- og forskningslitteratur. Det kan tilrettelegges for praksisstudier i utlandet. Studiet tilrettelegger for internasjonale gjeste­forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen og/eller gjennomføre praksisstudier. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.

Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse og prosjektoppgaver.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse på introduksjon til studiet, ferdighetstreninger, laboratorieøvelser, seminarer og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid. Det kan også være krav om tilstedeværelse på andre aktiviteter. Dette er for å sikre at studentene oppnår tilstrekkelig kompetanse og ferdigheter som er av avgjørende betydning for pasientenes sikkerhet. Det fremgår av emneplanene hvilke krav til obligatorisk tilstedeværelse som gjelder i det enkelte emne.

For obligatorisk tilstedeværelse i praksis, se informasjon under «Vurdering og sensur».

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver eller presentasjoner. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må studenten følge neste gjennomføring av emnet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Prosjektoppgaver

I emnene STRÅL6010 og STRÅLPRA skal studentene arbeide med prosjektoppgaver, knyttet til henholdsvis realfag, behandlingsplanlegging, omsorg og kvalitetssikring i stråleterapi.

Prosjektoppgaver som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering.

Dersom annen gangs innlevering av prosjektoppgave i STRÅL6010 ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen i emnet. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje forsøk ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull.

Prosjektoppgaver i emnet STRÅLPRA må være godkjent innen sluttvurdering i STRÅLPRA-102. Studenten har inntil tre forsøk på å få godkjent oppgavene. Dersom tredje forsøk ikke godkjennes, får studenten ikke sluttvurdering og må gjennomføre emnet med neste kull.

Vurdering og sensur

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring, samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat. Vurdering av eksamener og klinisk praksis gjennomføres etter gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven.

Vurdering i praksis

Praksisemnet STRÅLPRA består av to praksisperioder: STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102. Hver praksisperiode vurderes til bestått/ikke bestått. Studiepoeng utløses når begge praksisperioder er bestått.

For å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet må arbeidskravene tilknyttet emnet være godkjent. Bestått praksis forutsetter at studenten har tilfredsstilt kravene til obligatorisk tilstedeværelse og oppnådd læringsutbyttene for emnet.

I klinisk praksis må studenten være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden. Ved fravær mellom 10 og 20 prosent kan fravær tas igjen i forbindelse med perioden etter avtale med praksisveileder. Dersom fraværet overstiger 20 prosent må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelser i studieforløpet og må sees i forhold studentens individuelle utdanningsplan.

Skikkethet

Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for pasienters og kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.

Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre yrket som stråleterapeut, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen.

Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven kap. 7. For mer informasjon om skikkethetsvurdering, se https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Øvrig informasjon

Informasjon om programplan:

Vedtatt av avdelingsstyret for Avdeling for helsefag 28.03.2001

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 16.06.2024

Sist oppdatert 12.06.2025

Gjelder for studentkull 2025 Høst.