EPN-V2

STRÅLPRA Praksis i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Practice in Radiotherapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Praksisemnet STRÅLPRA består av to praksisperioder: STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102. Praksisperioden STRÅLPRA-101 går over fem uker i løpet av første semester, hvorav fire uker er lagt til behandlingsapparat og én uke er avsatt til prosjektarbeid. Praksisperioden STRÅLPRA-102 går over fem uker i løpet av andre semester hvorav fire uker er lagt til behandlingsapparat/planleggingsavsnitt og én uke er avsatt til prosjektarbeid.

    Det stilles krav om økende grad av refleksjon, kritisk vurderingsevne og selvstendighet gjennom de to periodene.

  • Forkunnskapskrav

    For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

    • Første, andre og tredje studieår
    • SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

    eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan stråleterapi­maskiner og annet utstyr brukt i stråleterapi kan utnyttes ved ulike behandlingsopplegg
    • kan drøfte prinsipper vedrørende behandlings­planlegging og kan vurdere problem­stillinger knyttet til risikoorgan
    • kan vurdere behandlingspresisjon og -nøyaktighet, verifikasjonsmetoder og bilde- og overflateveiledet stråleterapi
    • kan gjøre rede for strålevern og bildekvalitet
    • kan beskrive og vurdere avdelingens retningslinjer, kvalitets­systemer, prosedyrer og dokumenta­­sjonsrutiner
    • kan gjøre rede for og vurdere avdelingens rutiner for informasjon om stråleterapi og forebyggende/oppfølgende tiltak med tanke på bivirkninger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise omsorg og respekt for pasienter og pårørende
    • kan anvende teoretiske kunnskaper om onkologi, kreftomsorg og kommunikasjon for å gi god informasjon, undervisning og veiledning som er tilpasset pasienten og pårørende sitt behov
    • kan identifisere omsorgsbehov og kartlegge bivirkninger samt iverksette relevante tiltak for å forebygge, lindre og / eller behandle disse
    • kan ivareta en god hygiene, håndtere avfall og avfallsprodukter på en forskriftsmessig måte
    • kan argumentere for og evaluere valg av pasientposisjon og immobilisering
    • kan betjene apparaturen på en forsvarlig og sikker måte og utføre nødprosedyrer
    • behersker pasientposi­sjonering og feltinnstilling i forhold til fikserings­utstyr og koordinatsystem selvstendig
    • har grunnleggende ferdigheter i CT/MR-simulering, valg av feltopplegg og behandlingsteknikker
    • kan selvstendig planlegge og tilrettelegge for strålebehandling av ulike behandlingsopplegg i samsvar med gjeldende retningslinjer
    • kan vurdere metoder og analysere resultater fra bilde-/overflateveiledet stråleterapi (IGRT/SGRT) og verifikasjon
    • kan dokumentere utført behandling, avviksregistrering og korrigerende tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere hvordan kreftsykdom og behandling oppleves for pasienten
    • kan reflektere over egen rolle og egne reaksjoner i møtet med pasient og pårørende
    • kan vise faglig og etisk bevissthet om egen adferd i forhold til kreftpasienter og deres pårørende, som kommer til uttrykk gjennom respekt, forståelse, samarbeid og profesjonalitet
    • kan integrere faglige kunnskaper i yrkesutøvelsen i henhold til kunnskapsbasert praksis og reflektere kritisk over egen og andres profesjonelle praksis
    • har selvinnsikt og viser vilje til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse
    • kan medvirke til samarbeid i team og viser en åpen holdning til tverrfaglig samarbeid
    • kan utnytte tilgjengelige læresituasjoner og informasjonskilder
    • kan vise selvstendighet, nøyaktighet og pålitelighet i fagutøvelsen
    • kan vurdere stråleterapeutens yrkesfunksjon, ansvar og rolle, samt justere egen faglig utøvelse under veiledning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) foregår i kommunehelsetjenesten veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan væreforelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg. Disse 2 ukene gjennomføres felles for hele kullet ved semesterstart i august.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Til del 1 Vurdering i praksis.

    For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

    • Planlegge, utarbeide, presentere og levere en plan og gjennomføre veiledning av en gruppe fortrinnsvis 1. års studenter, i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).

  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering.

    Del 1 Vurdering i praksis.

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

    Del 2 Individuell hjemme eksamen.

    • Tre dager
    • Omfang 2500 ord (+/-10 %)

    Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Sensorordning

    Del 1 Bestått-Ikke bestått.

    Del 2 Gradert skala A-F.

    Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykket A-F.