Programplaner og emneplaner - Student
STRÅLPRA Praksis i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Practice in Radiotherapy
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Praksisemnet STRÅLPRA består av to praksisperioder: STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102. Praksisperioden STRÅLPRA-101 går over fem uker i løpet av første semester, hvorav fire uker er lagt til behandlingsapparat og én uke er avsatt til prosjektarbeid. Praksisperioden STRÅLPRA-102 går over fem uker i løpet av andre semester hvorav fire uker er lagt til behandlingsapparat/planleggingsavsnitt og én uke er avsatt til prosjektarbeid.
Det stilles krav om økende grad av refleksjon, kritisk vurderingsevne og selvstendighet gjennom de to periodene.
-
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første, andre og tredje studieår
- SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan stråleterapimaskiner og annet utstyr brukt i stråleterapi kan utnyttes ved ulike behandlingsopplegg
- kan drøfte prinsipper vedrørende behandlingsplanlegging og kan vurdere problemstillinger knyttet til risikoorgan
- kan vurdere behandlingspresisjon og -nøyaktighet, verifikasjonsmetoder og bilde- og overflateveiledet stråleterapi
- kan gjøre rede for strålevern og bildekvalitet
- kan beskrive og vurdere avdelingens retningslinjer, kvalitetssystemer, prosedyrer og dokumentasjonsrutiner
- kan gjøre rede for og vurdere avdelingens rutiner for informasjon om stråleterapi og forebyggende/oppfølgende tiltak med tanke på bivirkninger
Ferdigheter
Studenten
- kan vise omsorg og respekt for pasienter og pårørende
- kan anvende teoretiske kunnskaper om onkologi, kreftomsorg og kommunikasjon for å gi god informasjon, undervisning og veiledning som er tilpasset pasienten og pårørende sitt behov
- kan identifisere omsorgsbehov og kartlegge bivirkninger samt iverksette relevante tiltak for å forebygge, lindre og / eller behandle disse
- kan ivareta en god hygiene, håndtere avfall og avfallsprodukter på en forskriftsmessig måte
- kan argumentere for og evaluere valg av pasientposisjon og immobilisering
- kan betjene apparaturen på en forsvarlig og sikker måte og utføre nødprosedyrer
- behersker pasientposisjonering og feltinnstilling i forhold til fikseringsutstyr og koordinatsystem selvstendig
- har grunnleggende ferdigheter i CT/MR-simulering, valg av feltopplegg og behandlingsteknikker
- kan selvstendig planlegge og tilrettelegge for strålebehandling av ulike behandlingsopplegg i samsvar med gjeldende retningslinjer
- kan vurdere metoder og analysere resultater fra bilde-/overflateveiledet stråleterapi (IGRT/SGRT) og verifikasjon
- kan dokumentere utført behandling, avviksregistrering og korrigerende tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere hvordan kreftsykdom og behandling oppleves for pasienten
- kan reflektere over egen rolle og egne reaksjoner i møtet med pasient og pårørende
- kan vise faglig og etisk bevissthet om egen adferd i forhold til kreftpasienter og deres pårørende, som kommer til uttrykk gjennom respekt, forståelse, samarbeid og profesjonalitet
- kan integrere faglige kunnskaper i yrkesutøvelsen i henhold til kunnskapsbasert praksis og reflektere kritisk over egen og andres profesjonelle praksis
- har selvinnsikt og viser vilje til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse
- kan medvirke til samarbeid i team og viser en åpen holdning til tverrfaglig samarbeid
- kan utnytte tilgjengelige læresituasjoner og informasjonskilder
- kan vise selvstendighet, nøyaktighet og pålitelighet i fagutøvelsen
- kan vurdere stråleterapeutens yrkesfunksjon, ansvar og rolle, samt justere egen faglig utøvelse under veiledning
-
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) foregår i kommunehelsetjenesten veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan væreforelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg. Disse 2 ukene gjennomføres felles for hele kullet ved semesterstart i august.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Til del 1 Vurdering i praksis.
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Planlegge, utarbeide, presentere og levere en plan og gjennomføre veiledning av en gruppe fortrinnsvis 1. års studenter, i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
-
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell hjemme eksamen.
- Tre dager
- Omfang 2500 ord (+/-10 %)
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Sensorordning
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Gradert skala A-F.
Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykket A-F.