EPN-V2

STRÅL6300 Protoner i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Protons in Radiotherapy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, dose­plan­legging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling med protoner.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte de fysiske og strålebiologiske aspektene ved protonstråling og kjenner til annen partikkelstråling
    • kan gjøre rede for akseleratorteknologi og drøfte bestrålingsteknikk ved protonterapi
    • kan vurdere fiksering og bildeopptak for behandlingsplanlegging ved protonterapi
    • kan gjøre rede for doseplanlegging (doseberegning, dosefordeling, robusthet og ulike optimaliseringsteknikker) ved protonterapi
    • kan gjøre rede for hvilke diagnoser/pasienter som kan ha nytte av protonterapi fremfor fotonterapi, med tanke på behandlingseffekt og/eller stråleindusert normalvevstoksitet
    • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til protonterapi
    • kan gjøre rede for og vurdere usikkerheter knyttet til doseavsetting ved behandling med protoner
    • kan gjøre rede for kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon av protonterapi
    • kan gjøre rede for strålereaksjoner/bivirkninger og oppfølging av pasienter som behandles med protonterapi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan selvstendig utarbeide og optimalisere doseplaner med protoner ved bruk av ulike teknikker
    • kan selvstendig vurdere og analysere usikkerheter knyttet til behandlingsplanlegging og behandling med protoner
    • kan selvstendig vurdere behovet for adapsjon og endringer underveis i behandlingen
    • kan analysere dosefordeling ved protonplaner og anvende dette til å vurdere ulike stråle­behandlings­alternativ (eks. fotoner)
    • kan selvstendig anvende strålebiologiske modeller for å beregne biologisk effekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
    • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen protonterapi, både til pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
    • kan samhandle med egen faggruppe og tverrfaglig ved planlegging av stråleterapi
    • kan aktivt bidra i utvikling av nasjonale/lokale retningslinjer for behandling med partikler/protoner
    • kan aktivt bidra i innovasjonsprosesser og kliniske studier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, digitale læringsressurser, refleksjonsoppgaver og diskusjonsfora knyttet til temaene. I tillegg kommer ferdighetstreninger, seminarer og prosjektoppgaver som forberedelse til organisert samhandling og medstudentbasert tilbakemelding.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på obligatoriske aktiviteter
    • presentasjon i gruppe på 4-6 studenter, knyttet til prosjekt i protonterapi. Hver student i gruppen vil bli vurdert individuelt.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves fullført videreutdanning i stråleterapi eller tilsvarende, medisinutdanning med spesialisering i onkologi eller masterutdanning i fysikk med spesialisering i medisinsk fysikk/biofysikk.