EPN-V2

STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår også marginer og usikkerheter, bildeopptak doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet STRÅL6020 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6110.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
    • kan gjøre rede for og drøfte virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
    • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
    • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
    • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
    • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
    • kan tolke og vurdere dosefordelinger ved ulike behandlingsopplegg
    • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
    • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
    • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
    • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
    • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging (forward og invers), vurdering av dosefordelinger og behov for adapsjon under strålebehandling
    • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
    • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av ulike fraksjoneringsmønstre
    • kan utføre og evaluere kontroll av stråleterapiutstyr og planlagt behandling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
    • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag, strålebiologi og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
    • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
    • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
    • kan analysere og kritisk vurdere kvalitetssikring, avvik og avvikshåndtering i stråleterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av digitale læringsressurser, forelesninger, seminarer, selvstudier, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på ferdighetstreninger, obligatoriske seminarer og gruppe- og prosjektarbeider
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert eksamen bestående av to deler:

    1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

    2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

    Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E).

    Ny eksamen: Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Del 2: Kalkulator.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.