Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår også marginer og usikkerheter, bildeopptak doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.
-
Anbefalte forkunnskaper
Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
-
Forkunnskapskrav
Emnet STRÅL6020 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6110.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- kan gjøre rede for og drøfte virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- kan tolke og vurdere dosefordelinger ved ulike behandlingsopplegg
- kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging (forward og invers), vurdering av dosefordelinger og behov for adapsjon under strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av ulike fraksjoneringsmønstre
- kan utføre og evaluere kontroll av stråleterapiutstyr og planlagt behandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag, strålebiologi og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
- kan analysere og kritisk vurdere kvalitetssikring, avvik og avvikshåndtering i stråleterapi
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av digitale læringsressurser, forelesninger, seminarer, selvstudier, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på ferdighetstreninger, obligatoriske seminarer og gruppe- og prosjektarbeider
-
Vurdering og eksamen
Kombinert eksamen bestående av to deler:
1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)
2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E).
Ny eksamen: Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én (1) gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del 2: Kalkulator.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.