EPN-V2

Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

  • Målgruppe

    En student med fullført og bestått årsstudium i design og kommunikasjon digitale medier har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om produksjon, anvendelse og kommunikasjon gjennom ulike digitale bildeuttrykk
    • har grunnleggende kunnskap om bruk av visuelle virkemidler
    • har kunnskap om digitale verktøy for læring, kunnskapsdeling og samhandling
    • har kjennskap til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan fremstille tekst, bilde, illustrasjoner og historiefortelling i ulike digitale presentasjonsformer med kompetanse i tilhørende programvare
    • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt på en slik måte at design, uttrykk og struktur understøtter innholdet og gjør budskapet tilgjengelig for mottakerne
    • kan anvende enkel programmering
    • kan anvende ulike metoder for idé-, tekst- og konseptutvikling

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kritisk refleksjon og analytisk forståelse for den rolle digitale medier har i organisasjoner og samfunn
    • kan reflektere over teknologien muligheter og begrensninger i arbeidet med å formidle, dele kunnskap og samhandle
    • har kunnskap om juridiske rammer for bruk av og kommunikasjon gjennom digitale medier
    • er oppmerksom på etiske dilemmaer knyttet til deling av informasjon
    • kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
  • Opptakskrav

    Studietilbudet er egnet for alle som vil bli bedre til å jobbe med digitale bilder og produksjonsverktøy i kommunikasjon- og informasjonsarbeid, for eksempel kulturarbeidere, bibliotekarer, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere.

    Det er også svært aktuelt for eiere og ledere av småbedrifter og enkeltmannsforetak med ansvar for egen profilering og reklame.

  • Læringsutbytte

    Studiet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

    Det enkelte emnet i studieplanen går over et semester med ca. en kveld i uken. Hvert emne er 15 studiepoeng. Hvert emne omfatter 350 arbeidstimer for studentene hvorav om lag 80 timer er undervisning og veiledning med kurslærer på samlinger. De øvrige timene omfatter individuell veiledning, problembasert arbeid i grupper, oppgaveløsning, prosjektarbeid, kommunikasjon mellom kurslærer og studenter.

    I studiet blir det lagt vekt på at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studiet tar i bruk digitalt verktøy, medier og læringsplattformer som høgskolen til enhver tid har tilgjengelig.

    Det utarbeides undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanene. Denne gir nærmere informasjon om arbeidskrav og eventuell undervisning med krav om tilstedeværelse. Videre gir den informasjon om tidsplan for samlinger.

  • Innhold og oppbygging

    Se emneplanen

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. studieår

    4. semester

    3. studieår

    6. semester

  • Internasjonalisering

    Studiet skal gi studentene kunnskap om internasjonale forhold som berører barns utvikling og barns og foreldres rettsstilling. Flere av emnene tar opp internasjonale forhold som har betydning for utvikling av sosiale problemer, så vel som mulige løsninger av disse. FNs konvensjon om barnets rettigheter er et dokument som danner grunnlag for diskusjon. Forståelser av barns beste analyseres i lys av kulturelt mangfold. Videre sees barnevern i lys av majoritets- og minoritetsperspektiver knyttet blant annet til andregjøring. Disse perspektivene er representert både i pensum og i undervisningsemner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet kan det settes vilkår for å gå opp til eksamen. Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav (herunder krav til obligatorisk nærvær) innenfor et emne. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.

  • Vurdering og sensur

    Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.

  • Øvrig informasjon

    Skikkethetsvurdering

    Master i barnevern er omfatta av Forskrift om skikkethetsvurdering i høgare utdanning fastsett av Kunnskapsdepartementet .

    Skikkethetsvurdering er ei heilskapsvurdering av dei faglege og personlege føresetnadene til studenten for å kunna fungera som helse- eller sosialpersonell. Nærare informasjon om skikkethetsvurdering finn du på intranettet for studentar ved Oslomet.