EPN-V2

SFF4110 Kunnskapsproduksjon i sosialfag - kvantitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge production in social sciences - quantitative methods
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Praksis

Praksis omfatter minimum 20 dager undervisningspraksis gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av praksisveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i fjerde semester. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (Læreplanens tema 3.10). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnelse og vurdering av gjennomføringen, 1400 ord +/- 10 %.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, læreplanens tema 3.9. Dokumenteres skriftlig med et omfang på 1400 ord +/- 10 %.
  • Timeoversikt over minimum 20 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av praksisveileder og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på 700 ord +/- 10 % som beskriver egen læring og etisk praksis.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på 200 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
  • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
  • fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
  • god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
  • gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.

Vurdering og eksamen

Ikke relevant.

Hjelpemidler ved eksamen

Muntlig eksamen i grupper på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet på 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 10 minutter til spørsmål per gruppe fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamensbesvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • sikkerhet i trafikken
  • kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • trafikkskolens drift og yrkesetikk