Programplaner og emneplaner - Student
SFF4110 Kunnskapsproduksjon i sosialfag - kvantitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge production in social sciences - quantitative methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må ha bestått JB2210 Reaksjonspraksis
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
studenten
- har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
- kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.
Ferdigheter
studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
- kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
- kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
Generell kompetanse
studenten
- kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
- bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
Læringsutbytte
Lectures and practical semester exercises. The students work both individually and in groups. The groups normally comprise 3-4 students. The student will supplement the lectures and lab with their own reading.
Individual assigments
Practical training
Practical semester exercise.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en masteroppgave med et omfang på om lag 16.000 ord (+/- 10 %). Masteroppgaven kan besvares individuelt eller i gruppe på to personer. Sammendrag, tabeller og figurer, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg når antall ord beregnes.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Dersom to studenter skriver sammen, må de levere en felles, skriftlig erklæring ved innleveringen som beskriver arbeidsdelingen mellom dem.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Deleksamen 2: FoU-oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende.
Sensorordning
Se omtale av praksis i programplanen
Emneansvarlig
Se omtale av praksis i programplanen