EPN-V2

SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Application of law in child welfare work
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet

FerdighetStudenten

  • kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
  • kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
  • kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak

Generell kompetanseStudenten

  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
  • Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 2000 ord (+/- 10 %) og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Skriftlig prosjekteksamen: Alle besvarelser vurderes av én sensor.  

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)

Emneansvarlig

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2

Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.

Innhold:

  • Flersanselige tilnærminger til læring
  • Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
  • Tverrfaglig vurdering