EPN-V2

SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid Emneplan

  • Innledning

    En forutsetning for å kunne ivareta barns og foreldrenes rettssikkerhet i barnevernsarbeid er å ha god kunnskap om rettsregler innenfor barnevernretten og forvaltningsretten. Disse rettsreglene må så også kunne anvendes for å løse barnevernsrettslige og forvaltningsrettslige problemstillinger som den ansatte i barnevernet vil møte. Formålet med emnet er at studentene tilegner seg gode ferdigheter i juridisk metode for å kunne identifisere og løse rettslige problemstillinger.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:

    • hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige og forvaltningsrettslige spørsmål
    • prinsippene for tolking av ulike rettskilder
    • hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling

    Ferdigheter

    Studenten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):

    • finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
    • skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
    • finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
    • finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
    • anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
    • formulere seg presist og konkludere

    Generell kompetanse

    Studenten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:

    • kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 2000 ord (+/- 10 %) og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 5 timer. Eksamenen knyttes til juridisk metode og hvordan man skal ta stilling til rettslige spørsmål på barnevernsfeltet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes et nasjonalt sensorkorps til sensurering av besvarelsene. Hver besvarelse sensureres av to sensorer.

  • Emneansvarlig

    Julia Köhler-Olsen og Helena Bärlund