Programplaner og emneplaner - Student
SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interventions, preventative measures and innovations
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnevernet forventes å tilpasse seg endringer i samfunnet som til enhver tid vil påvirke tjenestens ivaretakelse av barn, unge og deres familier. Emnet retter oppmerksomheten på hvordan barnevernet som arbeidsplass kan drive fagutvikling og innovasjon. I dette ligger utvikling av tiltak, metoder og arbeidsformer for å styrke tjenesten internt og i samarbeid med andre aktører. Problemforståelse og valg av tiltak vil bli diskutert opp mot endring og styrking av det barnevernsfaglige arbeidet. Det legges vekt på beslutningsteori. Forholdet mellom skjønnsutøvelse og standardisering inngår i emnets behandling av tiltaksutvikling. Emnet omhandler også organisering, ledelse og veiledningskompetanse.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling av tiltak
- inngående kunnskap om å lede fagutvikling og veiledning, samt forhold som påvirker disse utviklingsprosessene
- inngående kunnskap om innovasjon og kunnskapsutvikling
- inngående kunnskap om etiske overveielser i tilknytning til innovasjon og fagutvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer
- involvere barn, unge og familier i utviklings- og innovasjonsprosjekter, samt reflektere over etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser
- kan lede og veilede fagutvikling på individ- og tjenestenivå
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere forskning og erfaringsbasert kunnskap som ledd i utvikling og kvalitetsforbedringer av tjenester og tiltak
- sammenstille kunnskap om metoder og tiltak sett i sammenheng med behov for endringer i tjeneste- og profesjonsutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesning og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppgave med et omfang på 4-5 sider.
Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle studentens ferdigheter i akademisk skriving, i tillegg til å bidra til å videreutvikle gode ferdigheter i å formulere seg presist og dekkende skriftlig.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Wenche Bekken og Gunn Astrid Baugerud