EPN-V2

Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
Valid from
2017 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
8 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Work and teaching methods comprise seminars with case-based teaching, skills training, activity analysis and lectures. The students work individually and in groups and with student-driven teaching.

Target group

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching

Admission requirements

Combined assessment:

  1. Supervised individual written exam with a combination of multiple choice and free text assignments, 2 hours.
  2. Individual practical exam that can include fictional users, up to 45 minutes.

One overall grade is awarded based on the following weighting of the parts of the exam: written exam - 40%, practical exam - 60%. Students must be awarded a pass grade A-E for both parts of the exam in order for a student to pass the course.

Resit exam: If the student is awarded an F in one part of the exam, this part of the exam must be retaken.

Students can appeal the grade awarded for the written exam.

Learning outcomes

None.

Content and structure

Grade scale A-F.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2nd year of study

4. semester

3rd year of study

5. semester

6. semester

4th year of study

7. semester

8. semester

Teaching and learning methods

  1. An external examiner takes part in preparing the exam questions and assessment criteria and assesses a minimum of 20% of the papers together with an internal examiner. An internal examiner will assess all other papers. The external examiner’s assessment shall benefit all students.
  2. Each exam paper is assessed by two examiners. An external examiner will assess at least 20% of the papers together with an internal examiner. Other exams are assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Internationalisation

Høgskolen i Oslo og Akershus har etablert samarbeid med universiteter og høgskoler i og utenfor Europa, og er medlem av ulike faglige nettverk. Studenten kan søke om å ta deler av utdanningen i utlandet og det bør fortrinnsvis skje ved institusjoner Høgskolen i Oslo og Akershus samarbeider med. Ønsker studenten utveksling med andre institusjoner, må studenten gjøre avtale med studieleder og selv ta initiativ i forhold til utveksling, og faglig innhold må godkjennes av høgskolen.

For å kunne gjennomføre delstudier i utlandet, kreves det at studenten har bestått alle eksamener så langt i studiet. Internasjonal utveksling er mulig i 2. semester for heltidsstudiet og fra 2.- 4. semester for deltidsstudiet. Utdanningen benytter gjesteforelesere fra utenlandske samarbeidsinstitusjoner, og utdanningens egne faglærere henter kunnskap og erfaring gjennom utveksling med de samme institusjonene.

Work requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

 Arbeidskravene kan være

  • skriftlige oppgaver
  • poster med presentasjon
  • intervju, med transkribering og analysering av data, med presentasjon 
  • klinisk test i øvingsavdeling/ferdighetssenter
  • muntlig fremlegg i gruppe og tilbakemeldinger til medstudenter etter deres fremlegg
  • dokumentasjon av selvvalgt litteratur
  • fremlegg i masterseminar
  • kunnskapsformidling ved bruk av ulike tilnærmingsmåter og til forskjellige målgrupper

Emneplanene beskriver hvilke arbeidskrav som hører til det enkelte emnet. Hensikten med arbeidskrav er primært å fremme studentens progresjon og utvikling i studiet, sikre deltakelse der dette er nødvendig for å nå et angitt læringsutbytte, stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annengangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredjegangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet med neste kull. Der studenten av særskilte grunner er forhindret fra å gjennomføre arbeidskrav i andre former enn skriftlige arbeidskrav, kan alternative arbeidsformer avtales med emneansvarlig og eller studieleder.

Assessment

Vurdering/eksamen og sensorordninger

Studenten vil møte ulike vurderingsformer gjennom studiet. Vurderingsformene har et tosidig formål: fremme læring og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Ved å gi studenten kvalifiserte og hyppige tilbakemeldinger både på prosesser og produkter, vil informasjon om oppnådd kompetanse kunne skape motivasjon til videre innsats og påvise eventuelle behov for justering av læringsformene.

Det gjennomføres en summativ vurdering avslutningsvis i hvert emne. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer om studenten har oppnådd det planlagte læringsutbyttet.

Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler §§ 3-9, 4-7, 5-2 og 5-3, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Vurderingsuttrykkene som anvendes, er bestått/ikke bestått eller gradert karakter A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått (A-F).

Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering. Nedre grense for uttrekk er 4 besvarelser.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-3 nr. 2. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.

Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Tilsynssensor vil i løpet av en fireårsperiode gjennomføre følgende tilsyn av studiet:

  • Føre tilsyn med gjennomførte vurderinger og vurderingsprosesser for hvert av emnene i masterstudiet.
  • Evaluere eksamensoppgaver og vurderingskriterier for karakterfastsettelse i to emner per år.
  • Vurdere sammenhengen mellom programplanenes læringsutbyttebeskrivelser, undervisningsopplegg og vurderingsformer.
  • Gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet.

Tilsynssensor vil utarbeide en årlig rapport om sitt arbeid som vil inngå i instituttets del av høgskolens kvalitetssikringssystem.

På vitnemålet for masterstudiet føres avsluttende vurdering for hvert emne og masteroppgavens tittel.

Other information

Pensum

Pensum i studiet er fastsatt til ca. 8000 sider, inkludert selvvalgt pensum. Alternativt studieløp har ca. 3500 sider. Medregnet pensum fra videreutdanningen har også disse studentene ca. 8000 siders pensum.

Masterstudiet er basert på studentaktive metoder for læring. Studentene vil derfor ha stor grad av valgfrihet i forhold til litteraturen som knyttes til de to valgfrie emnene, der ca. 40 prosent av pensum er selvvalgt.

Progresjonskrav

  • Alle emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.