EPN-V2

MAPSD4200 Organizing and Coordinating Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

The master's thesis is assessed by a commission consisting of one internal examiner and at least one external examiner. The supervisor cannot be an internal examiner.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap og dypere innsikt i organisasjonsteori; strukturelle perspektiver, kulturelle perspektiver og politiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
  • har kunnskap om alliansens betydning i arbeid på organisatorisk nivå
  • har kunnskap om organisasjonens plass og betydning i det terapeutiske arbeidet og det terapeutiske arbeidets plass i organisasjonen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere skiftende problemstillinger knyttet til endringsprosesser i organisasjonen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse i Norge, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
  • kan analysere eksisterende nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan anvende anerkjente prinsipper for å organisere, koordinere og gjennomføre endringsprosesser i helsevesenet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om endringsprosesser i organisasjonen for å gjennomføre avanserte og komplekse endringsprosjekter
  • kan bidra til nytenkning og implementeringsprosesser av evidensbaserte behandlingstiltak

Teaching and learning methods

Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

  • En gruppeoppgave, 3-4 studenter, på 1500 ord (+/- 20 %). Med utgangspunkt i case og relevant litteratur skal faktorer som har betydning for endringsprosesser i en organisasjon drøftes.
  • Oppgaven skal legges fram i plenum. Skriftlig tilbakemelding på en gruppeoppgave. Omfang 300 ord (+/- 20 %).

Studenten har to forsøk på arbeidskravet.

Assessment

Vurderingsform: Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.