Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5400 Family Work in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Familien i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part TimeIndividual Courses, Master Programme in Mental Health CareMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Psykiske lidelser og ruslidelser øker i omfang, og kan ha negativ innvirkning på helse og livskvalitet hos pasient/bruker sine nærmeste. Psykiske helsetjenester har lovpålegg om å samarbeide med, og støtte familiene. Dette emnet vil bidra vesentlig til å imøtekomme dette ved å formidle forskningsbasert kunnskap om klinisk familiesamarbeid i psykiske helsetjenester. Emnet omfatter teori og empiri om psykisk helse i et familieperspektiv.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om familien som et komplekst helsesystem og psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom voksne/foreldres psykiske helse, barns psykiske helse og utvikling, samt foreldreskap og familiens gjensidige relasjoner
- har inngående kunnskap om betydningen av beskyttende faktorer (inkl. resilience og ressurser) og risikofaktorer for den psykiske helse til familiens medlemmer og familien som helhet
- har inngående kunnskap om hvordan samfunn og kultur, inkl. perspektiver på kjønn, etnisitet og levekår, har innvirkning på individet, familien og helsetjenestene
- har inngående kunnskap om samhandling mellom de relevante tjenestene for familien
- har avansert kunnskap om sammenhengene mellom profesjonell hjelp, lovverk og etikk, inkludert de praktiske dilemma som oppstår i sammenhengene mellom disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til etiske, juridiske og faglige utfordringer knyttet til familiearbeid og familiesamtaler
- kan analysere og forholde seg kritisk til sine egne personlige og faglige bidrag
- kan gjennomføre familiefokuserte samtaler med tanke på å vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak for familien
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap for å etablere og følge opp samarbeid mellom familier og psykiske helsetjenester, inkl. samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenestene
Teaching and learning methods
Forelesninger, veiledning, samtaler, case og gruppeøvelser supplert med teknologistøttet læring i og etter samlinger. Samtaler og gruppeøvelser foregår i undervisningstiden på skolen og danner grunnlag for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Tilstedeværelse ved samtaler og gruppeøvelser
- Én skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 20%), individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Studenten(e) skal beskrive en familie med utgangspunkt i en familiemodell. De skal identifisere og gjøre rede for sentrale områder av betydning for å forstå individenes og familiens psykiske helse.
- Én individuell skriftlig oppgave på 1000 ord, (+/- 20%), der de reflekterer over egen erfaring med bruk av familiemodell.
Oppgavene må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har to forsøk på hvert av arbeidskravene.
Assessment
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeoppgave tildeles alle studentene den samme karakteren. Det er individuell klageadgang på karakteren, dvs. at en klage på karakteren bare har konsekvenser for den kandidaten som har fremmet den.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- har kjennskap til diskusjoner om arkivinstitusjoners rolle i å forme samfunnsdokumentasjon
- har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- har god forståelse for arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
- kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
- kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
- kan gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
Course contact person
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.