Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4060 Research Methods, Quantitative Approach Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
- har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
- kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier
Ferdigheter:
Studenten
- kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
- kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
- kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
- kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
- kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Content
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvantitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
- Presentasjon av kvantitative data
- Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven
Teaching and learning methods
Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Poster med presentasjon
- Utarbeidelse av en poster. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
- Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Vurderingsform:
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.
Vurderingsuttrykk:
A-F
Hjelpemidler til eksamen:
Klargjort kalkulator fra høgskolen er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Sensorordning:
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.
Pensumliste
Obligatorisk pensum
Johannessen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5. utg.). Oslo: Abstrakt. [Kap 23 og 27] (60 s.)
Pallant, J. (2016). SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS (6. utg.). Maidenhead: McGraw Hill. [Kap. 6, 11-14 ] (78 s.)
Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice(10. utg.). Philadelphia: Wolters Kluwer. [Kap. 4-7, 9-19] (384 s.)
Anbefalt pensum etter føringer fra faglærere (godkjennes av emneansvarlig)
Aalen, O. O. & Frigessi, A. (Red.). (2006). Statistiske metoder i medisin og helsefag . Oslo: Gyldendal akademisk.
Altman, D. G. (2016). Practical statistics for medical research (2. utg.). London ; New York: Chapman and Hall.
Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004). Statistikk for helse- og sosialfagene (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Christoffersen, L., Johannessen, A., Tufte, P. A. & Utne, I. (2015). Forskningsmetode for sykepleierutdanningene . Oslo: Abstrakt forlag.
Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal akademisk.
Fretheim, A. (Red.). (2013). Tema - Kunnskapshåndtering. [Temanummer av] Norsk Epidemiologi. 23 (2). Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/issue/view/207
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2015). Slik oppsummerer vi forskning. Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Hentet fra http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning
Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
(Pensumliste ajour: 05.07.17 v/HRT P32)