EPN-V2

MASYD4500 Clinical Ethics Course description

Course name in Norwegian
Klinisk etikk
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning i ulike etiske teorier og retninger. I dette inngår å se sammenhengen med sykepleiens etiske paradigme. Emnet omfatter fordypning i etisk argumentasjon og beslutningsteori sett opp mot relevante etiske problemstillinger.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
  • har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
  • har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
  • kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
  • kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Oppgave: Klinisk etikk: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter, omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
  • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Assessment

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 3000 ord(+/- 10 prosent).

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

Bailey, S. (2006). Decision making in acute care: A practical framework supporting the 'best interests' principle. Nursing Ethics, 13 (3), 284-291. doi: 10.1191/0969733006ne864oa Fulltekst

Dreyer, A., Førde, R. & Nortvedt, P. (2009). Autonomy at the end of life: Life-prolonging

treatment in nursing homes - relatives' role in the decision-making process. Journal of Medical Ethics, 35 (11), 672-677. doi: 10.1136/jme.2009.030668 Fulltekst

Dreyer, A., Førde, R. & Nortvedt, P. (2011). Ethical decision-making in nursing homes: Influence of organizational factors. Nursing Ethics, 18 (4), 514-525. doi: 10.1177/0969733011403553 Fulltekst

Elliott, C. (2009). Patients doubtfully capable or incapable of consent. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 541-549). Chichester: Wiley-Blackwell.

Engebretsen, E. & Heggen, K. (2012). Makt på nye måter. I E. Engebretsen, & K. Heggen (Red.), Makt på nye måter (s. s. 13-18). Oslo: Universitetsforlaget.

Gillon, R. & Sokol, D. K. (2009). Confidentiality. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 513-518). Chichester: Wiley-Blackwell.

Helsedirektoratet. (2013). Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling. (IS-2091).Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/67/IS-2091-Beslutningsprosesser-ved-begrensning-av-livsforlengende-behandling.pdf

Higgs, R. (2009). Truth-telling. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 520-528). Chichester: Wiley-Blackwell.

Kuhse, H. & Singer, P. (2009). What is bioethics? A historical introduction. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 3-11). Chichester: Wiley-Blackwell.

Lind, R., Lorem, G. F., Nortvedt, P. & Hevrøy, O. (2011). Family members' experiences of "wait and see" as a communication strategy in end-of-life decisions. Intensive Care Medicine, 37 (7), 1143-1150. doi: 10.1007/s00134-011-2253-x Fulltekst

Molewijk, A. C., Abma, T., Stolper, M. & Widdershoven, G. (2008). Teaching ethics in the clinic. The theory and practice of moral case deliberation. Journal of Medical Ethics, 34 (2), 120-124. doi: 10.1136/jme.2006.018580 Fulltekst

Myhrvold, T. (2003). The exclusion of the other: Challenges to the ethics of closeness. Nursing Philosophy, 4(1), 33-43. doi: 10.1046/j.1466-769X.2003.00110.x Fulltekst

Myhrvold, T. (2006). The different other: Towards an including ethics of care. Nursing Philosophy, 7 (3), 125-136. doi: 10.1111/j.1466-769X.2006.00269.x Fulltekst

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, 4 og 5]

Pedersen, R., Bahus, M. K. & Kvisle, E. M. (2007). Behandlingsunnlatelse, etikk og jus. Withholding and withdrawing treatment - A review of ethical and legal aspects , 127 (12), 1648-1650. Hentet frahttp://tidsskriftet.no/article/1550306

Pedersen, R., Hofmann, B. & Mangset, M. (2007). Pasientautonomi og informert samtykke i klinisk arbeid.Tidsskrift for den Norske Legeforening , 127 (12), 1644-1647. Hentet frahttp://tidsskriftet.no/article/1550083

Rachels, J. (2009). Ethical theory and bioethics. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 15-23). Chichester: Wiley-Blackwell.

Storch, J. L. (2009). Ethics in nursing practice. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 551-560). Chichester: Wiley-Blackwell.

Tschudin, V. (2009). Global trends in nursing ethics. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics(2. utg., s. 563-568). Chichester: Wiley-Blackwell.

Vaartio, H., Leino-Kilpi, H., Salanterä, S. & Suominen, T. (2006). Nursing advocacy: How is it defined by patients and nurses, what does it involve and how is it experienced? Scandinavian Journal of Caring Sciences, 20 (3), 282-292. doi: 10.1111/j.1471-6712.2006.00406.x Fulltekst

van der Dam, S., Schols, J. M. G. A., Kardol, T. J. M., Molewijk, B. C., Widdershoven, G. A. M. & Abma, T. A. (2013). The discovery of deliberation. From ambiguity to appreciation through the learning process of doing Moral Case Deliberation in Dutch elderly care. Social Science & Medicine, 83 (0), 125-132. doi: 10.1016/j.socscimed.2013.01.024 Fulltekst

Vesterkjær, M., Engebretsen, E. & Heggen, K. (2012). Papiromsorg. I K. Heggen, & E. Engebretsen (Red.),Makt på nye måter (s. 83-91). Oslo: Universitetsforlaget.

Warren, M. A. (2009). Abortion. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 140-147). Chichester: Wiley-Blackwell.

Young, R. (2009). Informed consent and patient autonomy. I H. Kuhse, & P. Singer (Red.), A companion to bioethics (2. utg., s. 530-540). Chichester: Wiley-Blackwell.

Anbefalt tilleggslitteratur

Brinchmann, B. S., Førde, R. & Nortvedt, P. (2002). Foreldres erfaringer med liv-død-beslutninger hos premature barn. Tidsskrift for den Norske Legeforening , 122 (21), 2098-2100. Hentet frahttp://tidsskriftet.no/pdf/pdf2002/2098-100.pdf

Davidson, P. M., Introna, K., Cockburn, J., Daly, J., Dunford, M., Paull, G. & Dracup, K. (2002). Synergising acute care and palliative care to optimise nursing care in end-stage cardiorespiratory disease. Australian Critical Care, 15 (2), 64-69. doi: 10.1016/S1036-7314(02)80008-X Fulltekst

Haddad, A. (2002). Acute care decisions: ethics in action. Adolescent has 'had enough' with cancer therapy.RN, 65 (1), 25. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=106906951&site=ehost-live

Heggestad, A. K., Nortvedt, P. & Slettebo, A. (2012). The importance of moral sensitivity when including persons with dementia in qualitative research. Nursing Ethics . doi: 10.1177/0969733012455564 Fulltekst

Lorensen, M., Davis, A. J., Konishi, E. & Bunch, E. H. (2003). Ethical issues after the disclosure of a terminal illness: Danish and Norwegian hospice nurses' reflections. Nursing Ethics, 10 (2), 175-185. doi: 10.1191/0969733003ne592oa Fulltekst

MacIntyre, A. (1996). Etikkens historie: En historisk behandling av sentrale skikkelser i europeisk moralfilosofi fra Homer til våre dager (2. utg.). Oslo: Gyldendal.

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Nortvedt, P., Kvarstein, G. & Jønland, I. (2005). Sedation of patients in intensive care medicine and nursing: ethical issues. Nursing Ethics, 12 (5), 522-536. doi: 10.1191/0969733005ne819oa Fulltekst

Plantinga, M., Molewijk, B., de Bree, M., Moraal, M., Verkerk, M. & Widdershoven, G. A. M. (2012). Training healthcare professionals as moral case deliberation facilitators: Evaluation of a Dutch training programme. Journal of Medical Ethics, 38 (10), 630-635. doi: 10.1136/medethics-2012-100546 Fulltekst

Vetlesen, A. J. & Nortvedt, P. (1996). Følelser og moral (2. utg.). [Oslo]: Ad Notam Gyldendal. [Kap. 3, 4 og 5]

Weidema, F. C., Molewijk, B. A. C., Kamsteeg, F. & Widdershoven, G. A. M. (2013). Aims and harvest of moral case deliberation. Nursing Ethics, 20 (6), 617-631. doi: 10.1177/0969733012473773 Fulltekst

(Pensumliste ajour: 27.06.16 v/BL)