EPN-V2

Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13 Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in English, Level 8–13
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialisering i engelsk for 8-13 trinn er rettet mot engelsklærere i skolen som ønsker å øke sin kompetanse og faglige lederrolle. Studiet har særlig vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving og har som mål å videreutvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, tverrgående tema, profesjonsfaglig digital kompetanse og skoleutvikling. På den måten vil studentene bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor engelskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Flerspråklighet som ressurs vil bli vektlagt.

Studietilbudet består totalt av fire emner à 15 studiepoeng. Studietilbudet er en videreutdanning med læringsutbyttebeskrivelser på mastergradsnivå. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis etter gitte regler.

Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016 og forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8–13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.13.2013, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 av 01.09. 2016 (sist revidert 17.10 2018) og nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8–13 av 11.10. 2017 samt programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

Målgruppe

Målgruppen for lærerspesialistutdanning i engelsk er lærere på trinn 8–13 som har fordypning i engelsk (60 studiepoeng) og som har særlig kompetanse i og interesse for å jobbe med tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Studietilbudet er rettet mot lærere i grunnskolen og videregående skole som ønsker en faglig karrierevei gjennom en spesialistutdanning, samtidig som de beholder undervisning som sin hovedoppgave.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i engelsk og minst tre års undervisningspraksis i skolen. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.

Innhold og oppbygging

Høst: LSEN6100 Tekst, literacy og lesing. 15 studiepoeng

Vår: LSEN6200 Mangfoldsperspektiv 15 studiepoeng

Høst: LSEN6300 Livsmestring og danning 15 studiepoeng

Vår: LSEN6400 Forsknings og utviklingsarbeid 15 studiepoeng

Tilbudet om lærerspesialisering i engelsk har som mål å utvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, veiledning og skoleutvikling, slik at de kan bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor engelskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Gjennom en praksisnær og forskningsbasert tilnærming vil studentene få relevant innsikt i hvordan de overordnede perspektivene og lese- og skriveopplæringen kan utvikles og tilrettelegges best mulig. Profesjonsutvikling og veiledning vil være gjennomgående tema i alle emnene, og arbeidskravene i studiet legger opp til at studentene skal utvikle og utforske egen undervisningspraksis gjennom aksjonsforskningsperspektiver samt refleksjon over igangsetting av utviklingsprosesser på egen skole. I tråd med kjerneelementer som er fastsatt som føringer for engelskfaget i LK20, legger studieprogrammet vekt på at elever skal utvikle en utforskende, reflekterende og kritisk tilnærming til et utvidet tekstbegrep, oppleve glede ved å uttrykke seg muntlig og skriftlig i ulike type tekster, ha innsikt i sammenhengen mellom tekst, kultur og identitet, og noen tekster av urfolk. Likeledes vil estetiske arbeidsformer, praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Digital kompetanse er derfor integrert i studiet, både som et eget tema, som redskap i studentenes egen læringsprosess, og i erfaringsdeling og diskusjon knyttet til faglige emner og utforming av læringsaktiviteter for elevene. Seksjon for digital kompetanse ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har ansvar for å ivareta studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter og teknologistøttet læring.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Lærerspesialistutdanning i engelsk er samlingsbasert og går over fire semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. Arbeidsformene i studiet legger vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring. Studentenes egne praksiserfaringer fra arbeidet i skolen er et viktig utgangspunkt og referanseramme for studiet. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og dialog i læringsgrupper. I studiet skal studentene forske på egen praksis gjennom konkrete utviklingsprosjekter. Prosjektene skal knyttes til tekst, kultur og / eller danning på egen skole. Prosjektene vil trene studentene i å lede og gjennomføre kollektiv profesjonsutvikling og spesialisering i arbeidet som engelsklærere. Studentene vil få løpende veiledning på utviklingsprosjekter de setter i gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

OsloMet – storbyuniversitetet tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) som kvalifiserer for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring dvs. trinn 8-13, på følgende utdanningsprogram i videregående opplæring:

  • Bygg- og anleggsteknikk
  • Håndverk, design og produktutvikling
  • Elektrofag
  • Frisør-, blomster-, interiør og eksponeringsdesign
  • Helse- og oppvekstfag
  • Informasjons-teknologi og medieproduksjon
  • Restaurant- og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknikk og industriell produksjon
  • Naturbruk

Utdanning er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

  • ledelse av undervisning og læringsprosesser
  • pedagogikk og yrkesdidaktikk
  • faglig kompetanse
  • etikk
  • samhandling og kommunikasjon
  • skolen i samfunnet
  • endring, forskning og utvikling

Programplanen er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013 og Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (NRL2019)

Vurdering og sensur

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (trinn 8-13) retter seg mot yrkesutøvere som ønsker å arbeide med opplæring på ungdomstrinnet eller i fag- og yrkesopplæring i videregående skole.

Øvrig informasjon

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag bygger på en av følgende utdanninger:

  • Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning* og minimum to års relevant yrkespraksis
  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse og to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og minimum fire års yrkesrelevant praksis

*Utdanningene som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet i videregående opplæring

Universitetet vurderer også søknader på grunnlag av realkompetanse. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret, og må dokumentere ett av følgende:

  • Minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende
  • Søker må dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning
  • Kravet om to års yrkesteoretisk utdanning kan i helt spesielle tilfeller oppfylles gjennom av en kombinasjon av særlig relevant yrkespraksis utover minstekravet og relevant utdanning. I slike vurderinger vektlegges søkers omfang av yrkespraksis, nivå på yrkespraksis og omfang og relevans av utdanning. Dette må vurderes å ligge på tilsvarende nivå og omfang som annen yrkesteoretiske utdanning som vurderes som relevant for fagbrevets fagområde. Vi gjør i denne sammenheng oppmerksom på at en slik realkompetansevurdering kun gjelder en søknad om opptak og den er ikke bindende for ansettende myndighet
  • Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet. Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk. Utdanning og yrkespraksis som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet i videregående opplæring

Tilleggspoeng

  • Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1,5 poeng) for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er pedagogiske fag, samt fordypning innen søkers eget fagfelt
  • Det gis tilleggspoeng (maksimalt 2,5 poeng) for relevant yrkespraksis utover opptakskravet. Relevant yrkespraksis er innen søkers eget fagfelt, som er relevant for det aktuelle utdanningsprogrammet i videregående skole eller relevant yrkespraksis innen opplæring og veiledning.