EPN

LSEN6400 Forsknings- og utviklingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and Development Projects
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 4 Forsknings og utviklingsarbeid skal legge til rette for at studentene gjennomfører et forsknings eller utviklingsprosjekt knyttet til emne 1, 2, og/eller 3 med utgangspunkt i egen skolehverdag og gjerne basert på analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som etiske problemstillinger, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, forskning, aksjonsforskning, metoder for innsamling av data, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
  • inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling i engelskfaget
  • avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid og hvordan disse kan bidra til utvikling av arbeid med lesing og skriving i skolen
  • inngående kunnskap om metoder innenfor aksjonsforskningsfeltet i forbindelse med engelskdidaktisk forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere fagspørsmål og problematisere faglig relevante sammenhenger på en forskningsmessig måte innen engelsk og engelskdidaktikk, særlig knyttet til tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving
  • planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole gjennom å bruke relevant didaktisk, teoretisk og metodisk kunnskap
  • på en selvstendig måte reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til tekst, kultur og danning
  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over engelskdidaktiske og utdanningspolitiske problemstillinger og temaer
  • formidle og kommunisere forskningsresultater som er relevante for engelskdidaktiske problemstillinger med den hensikt å utvikle egen og kollegaers lærerprofesjonalitet
  • planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser som kan gi økt innsikt i egen lærerpraksis og skolens praksis innenfor engelskfaget, særlig knyttet til arbeid med tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving, både analogt og digitalt
  • bruke ervervet kunnskap og innsikt med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

  • Temaer knyttet til engelsk og engelskdidaktikk, særlig knyttet til tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving
  • Sentrale begrep, etiske problemstillinger og etablerte tenkemåter i vitenskapsteori og metode som er relevant for skoleforskning knyttet til vitenskapelig forsking innenfor engelskfaget.
  • Temaer som aksjonsforskning, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Forberedelse til FoU-prosjektet:
  • problemstilling med begrunnelse og motivasjon for valg av tema og en prosjektbeskrivelse. Omfang: 1000 ord på engelsk.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av et selvvalgt individuelt FoU prosjekt med påfølgende muntlig presentasjon av prosjektet. Omfang av FoU-rapporten er på 3000 ord (+/- 10%) på engelsk. Den muntlige presentasjonen er på om lag 20 minutter med påfølgende spørsmål og diskusjon på om lag 10 minutter på engelsk. Endelig karakter for emnet gis etter den muntlige presentasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.