EPN

LSEN6200 Mangfoldsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 Mangfoldsperspektiv skal bidra til å utvikle forståelse og innsikt i kultur, inter- og flerkulturell kompetanse, urfolk, postkolonialisme og representasjon i ulike tekster og teoretiske rammeverk. Et kritisk perspektiv på engelsk som verdensspråk er inkludert i emnet. Kulturell lesing av tekst der refleksjon om makt, identitet og tilhørighet står sentralt i studiet. Kritisk tenkning og demokrati og medborgerskap er sentrale tema.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om makt, kultur og representasjon
  • utvidet kunnskap om tekster om og av urfolk
  • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt, flerkulturelt og flerspråklig perspektiv
  • utvidet kunnskap om makt, identitet, tilhørighet i tekst og språk
  • inngående kunnskap om kritisk tenkning og medborgerskap
  • forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, vurdere didaktisk relevante tekster fra et flerkulturelt perspektiv
  • analysere, vurdere didaktisk relevante tekster om og av urfolk
  • bruke kunnskap om språk og tekst i møte med elevenes ulike tekstverdener
  • observere og analysere elevers kritiske tenkning og medborgerskap
  • samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen
  • undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig på engelsk til medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere teoribasert over tekster knyttet til ulike sosio-økonomiske, historiske, kulturelle og språklige kontekster.
  • reflektere over tekster i et makt, kultur og representasjon både i og utenfor skolen
  • reflektere over urfolks stemmer i engelskfaget
  • reflektere over fagdidaktiske utfordringer knyttet til elevers literacy-utvikling
  • analysere og drøfte teoretisk og didaktisk språklige fenomen knyttet til språk og kommunikasjon i et globalt og flerspråklig perspektiv

Innhold

  • Kultur og flerkulturell kompetanse
  • Urfolk og representasjon
  • Språk og kommunikasjon i et globalt, flerkulturelt perspektiv
  • Makt, kjønn, identitet i tekst og språk
  • Kritisk tenkning og medborgerskap

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Velge ett av temaene fra emne 2 og fordype seg i dette, som innebærer:
    • legge frem en artikkel fra pensum om temaet i seminar på engelsk
    • skriftlig notat på 300 ord (+/- 10 %) på engelsk med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff.
  • Velge ett av temaene fra emne 2 og i lys av kritisk tenkning og/eller medborgerskap, som innebærer:
    • planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med et valgt tema fra emne 2
    • gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever
    • analysere planen og gjennomføringen av undervisningsøkta i lys av kritisk tenkning og/eller medborgerskap
    • presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt
    • dele arbeidet i eget kollegium
    • skriftlig notat på 800 ord (+/- 10 %) på engelsk med redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell muntlig presentasjon av det valgte tema i arbeidskravet. En presentasjon med en utvidet redegjørelse for emne, problemstilling og fagstoff på engelsk på om lag 20 minutter, etterfulgt av en fagsamtale på om lag 15 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelse til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Se programplanen.