Studieinfo emne LSEN6200 2021 HØST
LSEN6200 Mangfoldsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2 Mangfoldsperspektiv skal bidra til å utvikle forståelse og innsikt i kultur, inter- og flerkulturell kompetanse, urfolk, postkolonialisme og representasjon i ulike tekster og teoretiske rammeverk. Et kritisk perspektiv på engelsk som verdensspråk er inkludert i emnet. Kulturell lesing av tekst der refleksjon om makt, identitet og tilhørighet står sentralt i studiet. Kritisk tenkning og demokrati og medborgerskap er sentrale tema.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om makt, kultur og representasjon
- utvidet kunnskap om tekster om og av urfolk
- fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt, flerkulturelt og flerspråklig perspektiv
- utvidet kunnskap om makt, identitet, tilhørighet i tekst og språk
- inngående kunnskap om kritisk tenkning og medborgerskap
- forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere, vurdere didaktisk relevante tekster fra et flerkulturelt perspektiv
- analysere, vurdere didaktisk relevante tekster om og av urfolk
- bruke kunnskap om språk og tekst i møte med elevenes ulike tekstverdener
- observere og analysere elevers kritiske tenkning og medborgerskap
- samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen
- undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
- formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig på engelsk til medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere teoribasert over tekster knyttet til ulike sosio-økonomiske, historiske, kulturelle og språklige kontekster.
- reflektere over tekster i et makt, kultur og representasjon både i og utenfor skolen
- reflektere over urfolks stemmer i engelskfaget
- reflektere over fagdidaktiske utfordringer knyttet til elevers literacy-utvikling
- analysere og drøfte teoretisk og didaktisk språklige fenomen knyttet til språk og kommunikasjon i et globalt og flerspråklig perspektiv
Innhold
- Kultur og flerkulturell kompetanse
- Urfolk og representasjon
- Språk og kommunikasjon i et globalt, flerkulturelt perspektiv
- Makt, kjønn, identitet i tekst og språk
- Kritisk tenkning og medborgerskap
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Velge ett av temaene fra emne 2 og fordype seg i dette, som innebærer:
- legge frem en artikkel fra pensum om temaet i seminar på engelsk
- skriftlig notat på 300 ord (+/- 10 %) på engelsk med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff.
- Velge ett av temaene fra emne 2 og i lys av kritisk tenkning og/eller medborgerskap, som innebærer:
- planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med et valgt tema fra emne 2
- gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever
- analysere planen og gjennomføringen av undervisningsøkta i lys av kritisk tenkning og/eller medborgerskap
- presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt
- dele arbeidet i eget kollegium
- skriftlig notat på 800 ord (+/- 10 %) på engelsk med redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell muntlig presentasjon av det valgte tema i arbeidskravet. En presentasjon med en utvidet redegjørelse for emne, problemstilling og fagstoff på engelsk på om lag 20 minutter, etterfulgt av en fagsamtale på om lag 15 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelse til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
Opptakskrav
Se programplanen.