EPN

LSEN6100 Tekst, literacy og lesing Emneplan

Engelsk emnenavn
Text, Literacy and Reading
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1 Tekst, literacy og lesing skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av et rikt utvalg av tekster i tråd med fagfornyelsens tekstbegrep. Muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede tekster, fra nåtid og fortid innlemmes i opplæringen og i den didaktiske forståelse av tekstens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i et mangfold av tekster og praktisk-estetiske tilnærminger som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om lesestrategier, visuell literacy og sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om ulike former for literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
  • inngående kunnskap om og forståelse for et utvidet tekstbegrep og muligheter i et flerkulturelt perspektiv
  • fordypet kunnskap om praktisk-estetisk erfaringsrom i møte med engelskspråklige tekster
  • fordypet forskningsbasert kunnskap om tekstens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
  • utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge og om bruk av skjønnlitteratur på ulike trinn

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike teorier og metoder for å analysere og vurdere tekst
  • fremme elevenes leselyst og lesemotivasjon knyttet til et utvidet tekstbegrep
  • veilede elever i praktisk-estetiske læringsprosesser i deres egen utforsking av tekst og tekstskaping
  • undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig på engelsk til medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass
  • erfaring med pedagogisk utviklingsarbeid i eget kollegium

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere teoribasert over tekster
  • bruke kunnskap om didaktikk i arbeid med lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
  • anvende ulike tekster i arbeidet med elevers identitetsutvikling og estetiske, etiske og kulturelle kompetanse
  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning i rollen som lærerspesialist

Innhold

  • Teksters betydning for identitet, dannelse og flerkulturell forståelse
  • Literacy og utvidet tekstbegrep
  • Praktisk-estetiske resepsjon og formidling av tekst
  • Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne
  • Didaktikk og hermeneutiske perspektiver
  • Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Bruk av tekst i engelskfaget med fokus på praktisk-estetiske arbeidsformer, som innebærer:
    • planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med tekst i engelskfaget på bakgrunn av godkjent problemstilling
    • gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever
    • presentere arbeidet i et individuelt skriftlig notat på 1000 ord (+/- 10 %) på engelsk
    • dele arbeidet i eget kollegium
  • Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 1000 ord (+/- 10%) på engelsk.

Vurdering og eksamen

Eksamen er ferdigstilling av en individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område. Arbeidet med fagartikkelen er påbegynt i form av arbeidskrav med veiledning i skriveprosessen. Omfang: 2500 ord (+/-10 %) på engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Se programplanen.