Studieinfo emne LSEN6100 2021 HØST
LSEN6100 Tekst, literacy og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Text, Literacy and Reading
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 1 Tekst, literacy og lesing skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av et rikt utvalg av tekster i tråd med fagfornyelsens tekstbegrep. Muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede tekster, fra nåtid og fortid innlemmes i opplæringen og i den didaktiske forståelse av tekstens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i et mangfold av tekster og praktisk-estetiske tilnærminger som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om lesestrategier, visuell literacy og sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om ulike former for literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
- inngående kunnskap om og forståelse for et utvidet tekstbegrep og muligheter i et flerkulturelt perspektiv
- fordypet kunnskap om praktisk-estetisk erfaringsrom i møte med engelskspråklige tekster
- fordypet forskningsbasert kunnskap om tekstens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
- utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge og om bruk av skjønnlitteratur på ulike trinn
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike teorier og metoder for å analysere og vurdere tekst
- fremme elevenes leselyst og lesemotivasjon knyttet til et utvidet tekstbegrep
- veilede elever i praktisk-estetiske læringsprosesser i deres egen utforsking av tekst og tekstskaping
- undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
- formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig på engelsk til medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass
- erfaring med pedagogisk utviklingsarbeid i eget kollegium
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere teoribasert over tekster
- bruke kunnskap om didaktikk i arbeid med lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
- anvende ulike tekster i arbeidet med elevers identitetsutvikling og estetiske, etiske og kulturelle kompetanse
- vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning i rollen som lærerspesialist
Innhold
- Teksters betydning for identitet, dannelse og flerkulturell forståelse
- Literacy og utvidet tekstbegrep
- Praktisk-estetiske resepsjon og formidling av tekst
- Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne
- Didaktikk og hermeneutiske perspektiver
- Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Bruk av tekst i engelskfaget med fokus på praktisk-estetiske arbeidsformer, som innebærer:
- planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med tekst i engelskfaget på bakgrunn av godkjent problemstilling
- gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever
- presentere arbeidet i et individuelt skriftlig notat på 1000 ord (+/- 10 %) på engelsk
- dele arbeidet i eget kollegium
- Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 1000 ord (+/- 10%) på engelsk.
Vurdering og eksamen
Eksamen er ferdigstilling av en individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område. Arbeidet med fagartikkelen er påbegynt i form av arbeidskrav med veiledning i skriveprosessen. Omfang: 2500 ord (+/-10 %) på engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
Opptakskrav
Se programplanen.