EPN

LSEN6300 Livsmestring og danning Emneplan

Engelsk emnenavn
Life Skills and Bildung
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 3 Livsmestring og danning har særlig fokus på identitetsaspekt i et utvalg tekster der danning og emosjonell literacy står sentralt i den faglige diskursen. Livsmestring er nært knyttet til hvem man er i verden og på hvilken måte. Teoretiske perspektiver om øko-kritikk, øko-medborgerskap og bærekraftig utvikling på individ og samfunnsnivå som kan fremme bevissthet og læring i engelsk er integrert. Emnet har særlig fokus på den faglige lederrollen knyttet til skolebasert kompetanseutvikling, kollektiv profesjonsutvikling og kollegaveiledning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om danning og emosjonell literacy i engelskfaget
  • utvidet kunnskap om tekster som identitetsuttrykk på engelsk
  • inngående kunnskap om økokritikk, øko-medborgerskap og bærekraft
  • fordypet kunnskap om demokrati og medborgerskap
  • fordypet kunnskap om den faglige lederrollen, kollektiv profesjonsutvikling og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere tekster om danning, livsmestring og emosjonell literacy
  • analysere og vurdere tekster i lys av øko-kritikk, øko-medborgerskap og bærekraftig utvikling
  • veilede og motivere elever i lesing og skriving som identitetsuttrykk på engelsk
  • samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen
  • observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over tekster i et dannings-, identitets- og livsmestringsperspektiv både i og utenfor skolen
  • reflektere over tekster i lys av økokritisk teori
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan veilede og støtte elever i deres egen utvikling i engelskfaget
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole

Innhold

  • Danning og emosjonell literacy i engelskfaget
  • Tekster som identitetsuttrykk på engelsk
  • Økokritikk, øko-medborgerskap og bærekraft i tekstarbeid
  • Demokrati og medborgerskap
  • Den faglige lederrollen, kollektiv profesjonsutvikling og kollegaveiledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Velge ett av temaene og/eller ett av de litterære verkene fra emne 3 og lage en multimodal tekst.
    • presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt
    • dele arbeidet i eget kollegium
    • innlevering av multimodal tekst samt refleksjonsnotat på 500 ord (+/- 10%) med redegjørelse for tema og/eller litterært verk, samt egne refleksjoner om arbeidet
  • Velge ett av temaene fra emne 3 og knytte det til språk og kommunikasjon i et globalt, flerkulturelt perspektiv, som innebærer:
    • planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med et valgt tema fra emne 3
    • gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever
    • presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt
    • dele arbeidet i eget kollegium
    • innlevering av notat på 700 ord (+/- 10 %) på engelsk med utvidet redegjørelse for emne, problemstilling og fagstoff på engelsk

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell mappe bestående av to fagtekster, til sammen 3000 ord (+/- 10%) på engelsk. I tillegg kommer litteraturliste. De to fagtekstene er bearbeidete versjoner av tekstene som er levert inn som arbeidskrav.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide mappen fra ordinær eksamen eller skrive en nye mappetekster.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Se programplanen.