Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i ingeniørfag - data Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter forskrift om rammeplan for ingeniørutdanningen, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mai 2018.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i planen er utarbeidet i henhold til rammeplan og kvalifikasjonsrammeverket.
Bachelorstudiet i ingeniørfag - data gir en grunnleggende, bred og yrkesrettet utdanning i informasjonsteknologi rettet særlig mot programmering, programvare, system- og applikasjonsutvikling. Studiet inneholder også system- og driftstekniske emner. I tillegg inneholder studiet flere samfunns- og realfaglige emner og det bidrar til å sette utdanningen inn i en bredere faglig kontekst.
De fleste bacheloroppprosjekter gjennomføres i samarbeid med eksterne bedrifter og organisasjoner. Dette gir studentene erfaring med å løse reelle og relevante problemer, yrkeserfaring, og mulighet til å bygge profesjonelt nettverk.
De fleste bacheloroppprosjekter gjennomføres i samarbeid med eksterne bedrifter og organisasjoner. Dette gir studentene erfaring med å løse reelle og relevante problemer, yrkeserfaring, og mulighet til å bygge profesjonelt nettverk.
Studiet kvalifiserer for en rekke datafaglige arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet som for eksempel programmering, systemutvikling, konsulentvirksomhet, systemdrift, brukerstøtte og brukeropplæring. Studiet gir også en god basis for entreprenørskap og innovativ virksomhet. Det kvalifiserer til videre utdanning i data på masternivå ved universiteter og høgskoler, for eksempel masterprogrammet Applied Computer and Information Technology (ACIT) hos OsloMet - storbyuniversitetet.
Data er et 3-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 180 studiepoeng vil bli tildelt graden Bachelor i ingeniørfag - data.
Målgruppe
Studiets målgruppe er søkere med spesiell studiekompetanse som ønsker høyere utdanning innen informasjonsteknologi, som ønsker å ha databehandling og informasjonsteknologi som yrke og som i tillegg ønsker å få en realfaglig profil på sin kompetanse. Søkere som ikke har realfaglig bakgrunn kan søke på universitetets forkurs eller tresemesterordning for å kvalifisere seg videre til ingeniørutdanning. Se universitetets nettsider www.oslomet.no
Opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse og i tillegg matematikk (R1+R2) og Fysikk 1. Forkurs eller teknisk fagskole fra tidligere strukturer oppfyller kvalifikasjonskravene. Søkere med teknisk fagskole etter lov om fagskoler av 2003 må ta matematikk (R1+R2) og Fysikk 1.
Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-31-173
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige og forskningsmessige kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barnehagens kunnskapsfelt og nyere forskning
- har spesialisert innsikt i faglige tema, som knytter seg til barn, barndom, barnehage i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder innen barnehagefeltet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- innhente, analysere, utvikle, evaluere og formidle kunnskap om barnehagefeltet
- generere og håndtere forskningsdata på en etisk forsvarlig måte
- bruke sin innsikt i vitenskapelig tenkning og metodologi på en reflektert måte i et selvstendig forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- avdekke behov og bidra til ny kunnskap, som er relevant for barnehagefeltet i et samfunn preget av mangfold og teknologisk utvikling
- anvende sin kunnskap på nye fagområder med faglig integritet og etisk bevissthet
- skape faglige bidrag på sitt fagfelt og formidle dette til offentligheten
Innhold og oppbygging
Studieprogrammet består av seks emner som gir et felles faginnhold og gi mulighet til spesialisering og fordypning. Studieprogrammet kan tas på heltid over to år eller deltid over fire år. Deltidsstudenter følger emner og undervisning sammen med heltidsstudenter men med en annen progresjon.
Studiets oppbygging for deltidsstudenter
Første semester består av ett obligatorisk emne:
- Programemne 1: MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena (15 studiepoeng)
Andre semester består av ett emne innen valgt studieretning:
Studieretning Barnehagepedagogikk
- MBH4210 Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk (15 studiepoeng)
Studieretning Barnehageledelse
- MBH4230 Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen (15 studiepoeng)
Studieretning Den mangfoldige barnehagen
- MBH4250 Kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen (15 studiepoeng)
Studieretning Barnekultur
- MBH4270 Barn, kunst og kultur (15 studiepoeng)
Tredje semester består av ett obligatorisk emne:
- Programemne 2: MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng)
Fjerde semester består av ett emne innen valgt studieretning:
Studieretning barnehagepedagogikk
- MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager (15 studiepoeng)
Studieretning barnehageledelse
- MBH4240 Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon (15 studiepoeng)
Studieretning Den mangfoldige barnehagen
- MBH4260 Flerspråklighet og fortellingsmangfold (15 studiepoeng)
Studieretning Barnekultur
- MBH4280 Kultur, lek og læring (15 studiepoeng)
Femte semester består av:
- Valgfritt emne (15 studiepoeng). Emnet velges i løpet av fjerde semester.
- Studenter med opphold i utlandet ved partneruniversitet (30 studiepoeng).
- Prosjektskissen til masteroppgaven utarbeides dette semesteret.
Studenter har anledning til å ha et opphold i utlandet i femte semester for deltidsstudentene og avlegge inntil 30 studiepoeng ved et av OsloMets partneruniversitet. Utenlandsopphold vil gi komparativ og internasjonal kunnskap om barnehagen. Oppholdet organiseres individuelt i samråd mellom student, masterstudiet og internasjonalt team ved fakultetet.
Femte, sjette, syvende og åttende semester består av:
- Masteroppgaven (45 studiepoeng)
- Masteroppgaven (30 studiepoeng) for studenter som har hatt internasjonalt opphold i hele femte semester.
Studiets innhold
Master i barnehagekunnskap har to felles programemner, hvert på 15 studiepoeng.
Emnet Barnehagefeltet som forskningsarena gir studentene en introduksjon til sentrale diskusjoner i barnehageforskningen. Emnet gir både en historisk og en samtidig oversikt over forskningen på barnehagefeltet. Et tett samarbeid mellom studenter og forskere vil sikre studentene innsikt i ny og oppdatert kunnskap i feltet. Emnet gir trening i å skrive akademiske tekster og ta for seg forskningsetiske problemstillinger.
Emnet Vitenskapsteori og forskningsmetoder knytter metode og vitenskapsteori tett sammen og fokuserer på hvordan de to temaene, sammen med forskningsetikk, danner en metodologisk ramme for vitenskapelige arbeider. Emnet gir en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning om barn og barnehage.
Beskrivelse av de fire studieretningene
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er en profesjonsorientert studieretning som vektlegger barns hverdagsliv i barnehagen og barnehagens posisjon som pedagogisk institusjon. Studieretningen gir kunnskap om det komplekse samspillet mellom politikk, pedagogisk kunnskap og profesjonsutøvelse i barnehagen. Pedagogisk filosofi, profesjonskunnskap og forståelse av pedagogiske kjernebegreper danner grunnlag for undervisningen. Diskusjonen om pedagogikkens kompleksitet og hva kvalitet i barnehagetilbudet kan bety er sentral i denne studieretningen.
Barnehageledelse
Studieretningen Barnehageledelse gir studenten kompetanse i å arbeide som leder og bidra til kvalitetsutvikling og organisasjonsbygging i barnehagen. Studieretningen gir inngående kunnskap om barnehagen som organisasjon og økt kompetanse i å arbeide med pedagogisk ledelse, personalledelse, administrativ ledelse og samarbeid med eksterne samarbeidspartnere. Refleksjon over leder- og veilederrollen i barnehagen er sentralt i denne studieretningen.
Den mangfoldige barnehagen
Studieretningen Den mangfoldige barnehagen ser barnet i global og lokal sammenheng. Den gir kunnskap om hvordan begreper som kulturelt, språklig og religiøst mangfold, ulike erfaringshorisonter og familiekonstellasjoner, digitalisering og inkludering kan forstås i barnehagefeltet. Studieretningen legger vekt på etiske refleksjoner over arbeid med flerkulturelle problemstillinger i barnehageforskning og i barnehagens pedagogiske praksis.
Barnekultur
Studieretningen barnekultur gir studenten muligheten til å undersøke og utvikle barnekulturen og barns lek i alle sine former med et forskende blikk med tanke på hvilke muligheter arbeid med barnekultur og lek kan gi i barnehagen. Studieretningen tar utgangspunkt i forskningsbasert arbeid med kunst og kultur, kropp og natur. Barnehagen som kulturarena skal forvalte og videreutvikle forståelsen av barndom, bidra til diskusjonen om samspillet mellom lek og læring, og gi innsikt i nyere forskningsbasert kunnskap om kunst, kultur, natur og barns estetiske læring.
Valgfrie emner
Hvilke valgfrie emner som tilbys vil variere fra år til år. Emnet velges i løpet av fjerde semester.
Masteroppgaven
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt tema innenfor barnehagefeltet.
1. studieår
1. semester
2. semester
2. studieår
3. studieår
5. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil variere noe fra emne til emne, men vil ofte bygge på problembasert undervisning og læring. Studentene vil kontinuerlig arbeide med problemer, løse oppgaver og utvikle prosjekter av ulik art. Datamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner, internett, web og andre elektroniske kanaler og enheter benyttes systematisk til læring, formidling, veiledning, utvikling og kommunikasjon.
Det benyttes forelesninger, øvinger med individuell og gruppevis veiledning, arbeidskrav (obligatoriske oppgaver), gruppeprosjekter, næringslivskontakt (bl.a. gjesteforelesninger) og selvstudier.
Studiet avsluttes med en stor, selvstendig og praktisk bacheloroppgave som normalt er gitt som et oppdrag fra næringslivet.
Emneplanene for de enkelte emnene inneholder detaljene om emnets arbeids- og undervisningsform. I tillegg blir det ved undervisningstart i hvert emne satt opp en undervisningsplan med fremdriftsplan, pensumoversikt, frister for arbeidskrav og informasjon om undervisnings- og øvingsopplegget.
Internasjonalisering
Ingeniør- og teknologifag er internasjonale. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.
Ingeniør- og teknologistudier er også tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet, (hovedsakelig fra fjerde semester). Se https://student.oslomet.no/hvor-nar
dataingeniør har flere partnere, som studenter kan reise på utveksling til, i/fra og med 4. semester. For mer informasjon om dine utreisemuligheter, se nettsiden om utveksling for programmet ditt https://student.oslomet.no/utvekslingsavtaler/-/utvekslingsmuligheter/BACHELOR/HINGDATA/bachelorstudium-i-ingeniorfag-data
Du kan også velge å skrive BA-prosjektet ditt i 6. semester ved å gjennomføre The European Project Semester (EPS), enten ved en av våre partnerinstitusjoner eller her ved OsloMet. Nærmere informasjon om hvor du kan gjennomføre EPS ute finner du på nettsiden om utveksling for programmet ditt: Utvekslingsavtaler | Utveksling - Student - minside (oslomet.no). Dersom du ønsker å gjennomføre EPS hjemme, finner du informasjon her: https://www.oslomet.no/en/study/tkd/european-project-semester
Generell informasjon om EPS: http://europeanprojectsemester.eu/
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten får mulighet til studentutveksling til et av OsloMets partneruniversitet, og å ta engelskspråklige emner ved universitetet.
Vurdering og sensur
Studentene skal gjennomføre de angitte arbeidskrav som spesifiseres i den enkelte emneplan. Dette skal sikre aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og oppnådd læringsutbytte.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen de fastsatte fristene i undervisningsplanen, hvis ikke trekkes studenten fra eksamen.
Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få utsatt frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.
Arbeidskrav vurderes til" Godkjent" eller" Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen" Ikke godkjent", har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenten må selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert, gyldig årsak, får ikke gå opp til eksamen i emnet. Studenter som har mistet retten til å gå opp til eksamen på grunn av ikke godkjent arbeidskrav, må selv kontakte faglærer for avtale om ny innlevering/utføring av arbeidskravet i neste semester/studieår.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Enkelte emner har krav om deltakelse i faglige aktiviteter. Se den enkelte emneplan for utfyllende informasjon.
Øvrig informasjon
Kvalitetssikring
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem