Programplaner og emneplaner - Student
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag Programplan
- Engelsk programnavn
- School Subjects for Physical Education and Sports
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Målgruppen er først og fremst de som ønsker å få en solid, bred og praktisk rettet utdanning i brukeraspektene ved informasjonsteknologi og som ønsker ha databehandling og informasjonsteknologi som arbeidsområde.
Målgruppe
Generell studiekompetanse/realkompetanse. Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning:
Opptakskrav
En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i anvendt datateknologi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om brukeraspekter ved IT
- har kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT
- har kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for presentasjonslaget
- har innsikt og forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet
- er i stand til å oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer og brukergrupper og gjennom erfaring
- kjenner til relevante nye idéer, teknikker, metoder og prinsipper i fagfeltet fremkommet i nasjonal og internasjonal utvikling og forskning
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, utvikle, teste og evaluere IT-systemer
- kan programmere i Java
- kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer
- kan kommunisere med og presentere løsninger for kunder
- kan gjennomføre programvare-, system- og brukertester
- kan følge gjeldende standarder og utvikle løsninger i henhold til disse
- behersker nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt
- kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske oppgaver og prosjekter av ulik type både alene og i en gruppe
- kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse teoretiske, tekniske og praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter
- kjenner til de virkninger bruk av IT-systemer har for en virksomhet og for den enkeltes arbeidsmiljø
- kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov
- kan bidra til at brukere med funksjonshemminger kan bruke IT-tjenester uten spesielle tilpasninger i den utstrekning det er mulig
- kan kommunisere med og formidle kunnskap om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper
- har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for en organisasjon, for samfunnet og for den enkeltes arbeidsmiljø
- har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Læringsutbytte
Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng og en avsluttende bacheloroppgave på 20 studiepoeng - til sammen 180 studiepoeng.
Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.
Studiet består av maksimalt 50 % tekniske emner (T) og resten av samfunnsvitenskapelige emner (S). Valgemner kan være tekniske emner.
Valgemner
Valgemner kan være emner spesielt laget for dette formålet eller obligatoriske emner i bachelorstudiene i informasjonsteknologi og ingeniørfag - data, som kan tas hvis det er ledig kapasitet. Igangsetting av spesielle valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.
Valgemner igangsettes kun ved tilstrekkelig antall studenter.
Studenter som har enten stryk (F) eller gyldig fravær (legeattest) fra tidligere ordinær eksamen i et valgemne, og som vil ta igjen emnet som en del av sin bachelorgrad neste år, er sikret plass (forutsatt at emnet arrangeres). Disse må ta kontakt med studieadministrasjonen før semester-registreringen åpnes for å være sikret plass.
Oversikten nedenfor viser aktuelle valgemner, med forbehold.
Valgemner for studieåret 2025-2026
3. semester
DAVE3600 Apputvikling (T)
DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)
ITPE3200 Webapplikasjoner (T)
DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)
DAPE1300 Diskret matematikk (T)
DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens (T)
TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)
2-6. semester
DATA3710 Praktisk IT prosjekt
DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt
DATA3730 Introduksjon til IT-forskning
DATA3740 IT-innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt
DATA3750 Anvendt Kunstig Intelligens og Data Science Prosjekt
DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
DATA3770 Helseteknologi-prosjekt
DATA3790 Personvern- og identitetsprosjektet
4. semester
DATA1700 Webprogrammering (T)
DATA2500 Operativsystemer (T)
5. semester
DAPE1300 Diskret matematikk (T)
DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)
ITPE3200 Webapplikasjoner (T)
DAVE3600 Apputvikling (T)
TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)
DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)
DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens
DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting(T)
6. semester
DATA2500 Operativsystemer
DAVE3606 Ressurseffektive programmer
DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon (T)
DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk (T)
DATA2410 Datanettverk og skytjenester
(*) Felles valgemne for teknologiutdanningene.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet skal gi innsikt og erfaring i hvordan digitale verktøy og teknologi kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever. Den raske teknologiske utviklingen i samfunnet medfører endringer i arbeidslivet, som bør gjenspeiles i skole og yrkesfaglig opplæring. Ny teknologi fordrer endrede pedagogiske og didaktiske rammer, og påvirker undervisning og læringsprosesser. Elevaktive undervisnings- og læringsformer er sentralt i den nye læreplanen Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Digital teknologi er et sentralt verktøy for nye tilnærminger, og lærere skal bruke digitale verktøy, læremidler og ressurser i arbeidet med å videreutvikle og forbedre elevenes læring. Lærere ved de ulike yrkesfaglige utdanningsprogram møter en variert elevgruppe med behov for tilrettelegginger både innenfor det ordinære tilbudet og som del av den spesialpedagogiske tilretteleggingen. God digital kompetanse hos elever på utdanningsprogrammene kan styrke andre grunnleggende ferdigheter og øke måloppnåelse i fag, som ledd i frafallsforebyggende arbeid og øke sannsynligheten for læreplass.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer, og i skolen som organisasjon. Læreres digitale kompetanse og evne til digitalt læringsdesign kan gjøre yrkesfagene mer praktiske og stimulere elevenes engasjement og utforskertrang, slik det kommer frem i LK20. God pedagogisk bruk av digitale verktøy og teknologi krever profesjonsfaglig digital kompetanse hos både lærere og elever. Lærere som lykkes med sin pedagogiske IKT-bruk kjennetegnes ved at de har en høy digital kompetanse, har gode klasseledelsesevner, de mestrer digital underveisvurdering og evner å tilpasse undervisningen til et stadig mer digitalisert samfunn og skole.
Studentenes digitale praksis og utprøving av digital teknologi med elever på egen eller annen egnet arbeidsplass, står sentralt i hele studiet. Det er stor variasjon i yrkesfagene og det vil være nødvendig å tilpasse de digitale virkemidlene til fagenes egenart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
- For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Vurdering og sensur
Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innen det emnet den enkelte student følger undervisning i. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.
For nærmere informasjon om vurderings- og eksamensformer, sensorordninger og vurderingskriterier, se den enkelte emne- og eller fagplan.
Pensum
Pensum-/litteraturliste framkommer i OsloMet sitt pensumlistesystem (Leganto).
Øvrig informasjon
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om digitale verktøy og teknologi, og tilrettelegging som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av digitale verktøy og teknologi i tilpasset opplæring
- har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse innen eget programområde
- kjenner til nasjonale og internasjonale styringsdokumenter og retningslinjer knyttet til læring og undervisning i digitale omgivelser
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere elevenes individuelle læringsbehov, samt gjennomføre og evaluere tiltak knyttet til anvendelse av digitale verktøy og teknologi i tilpasset opplæring
- kan produsere multimodalt innhold, på en formålstjenlig måte, som kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen
- kan utvikle undervisningsopplegg basert på formålstjenlig undervisningsdesign og digital teknologi
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid i egen undervisning og i profesjonsfellesskapet
Generell kompetanse
Studenten
- kan forankre bruk av digitale verktøy i pedagogisk teori og oppdatert forskning
- kan evaluere og vurdere egen undervisning
- har endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens digitale behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- har kunnskap om personvern og etikk i teknologirike læringsmiljøer