Programplaner og emneplaner - Student
M5GRL2200 RLE 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Religion, Philosophy of Life and Ethics 1, Subject 2
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Religion, livssyn og etikk 1, for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på jordmorfaglige temaområder som synliggjør faglige, etiske og juridiske aspekter. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike situasjoner som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger, som medikalisering og demedikalisering av svangerskap, fødsel og barselomsorgen. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av profesjonens rolle i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.
Forkunnskapskrav
For å påbegynne emnet må MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være bestått.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av jordmors funksjon og ansvarsområde, herunder organisering av svangerskap, fødsel og barselomsorg
- kan drøfte sentrale begreper og teorier som er relevante for jordmorfaget
- kan redegjøre for aktuelle lover og forskrifter, samt politiske og faglige føringer for en sammenhengende svangerskap- fødsel- og barselomsorg
- kan drøfte betydningen av pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser, kvalitets- og forbedringsmetodikk, innenfor tjenesteområdet
- kan gjøre rede for genetikk, herunder kunne forklare betydningen av fosterdiagnostikk inkludert tidlig ultralyd og non invasiv prenatal test (NIPT)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter til å støtte de fysiologiske, sosiale og kulturelle prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid, styrke kvinnens egne ressurser og bare intervenere når det er nødvendig
- kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
- kan analysere faglige problemstillinger i tråd med etiske prinsipper, rettferdighet og respekt for menneskeverdet og kan anvende dette i utøvelse av jordmorfaget
- kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelse av jordmorfaget
Innhold
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can describe the structure of the periodic system.
- can describe structure of atoms and structure og chemical bond in molecules, gases, liquids and solids.
- can describe the main types of chemical reactions.
- can describe the main principles of reaction kinetics, and the relationship between kinetics and equilibrium.
- can explain the terms enthalpy, entropy, and free energy and describe how they provide the connection between thermodynamics, electrochemistry and chemical equilibrium.
- can explain the behavior of galvanic cells and electrochemical cells.
Skills
The student:
- can name simple chemical compounds.
- can balance reaction equations.
- can perform stoichiometric calculations and determine concentrations and partial pressure at chemical equilibrium.
- can perform basic calculations within reaction kinetics, thermodynamics (enthalpy, entropy and free energy) and electrochemistry (galvanic cells and electrolysis).
- can perform simple chemical reactions and laboratory tests with both qualitative and quantitative determinations.
- can write and explain the results of the laboratory work in the journal, report and spreadsheet.
General competence
The student:
- can collaborate in groups both with practical and written work.
- have insight into the proper handling of chemicals on the basis of HSE data and from laboratory experience.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.
Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
2. Skriftlig oppgave i gruppe på 4-6 studenter over oppgitt tema (inntil 500 ord), med etterfølgende muntlig presentasjon av oppgaven. Studenter som ikke er til stede på gruppepresentasjonen, må selvstendig gjennomføre muntlig presentasjon med lærer.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen i gruppe på inntil tre studenter over 2 dager. Omfang inntil 1500 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
The course is an introduction to basic concepts and models in the field of chemistry. Students will acquire skills in performing simple chemical experiments and handling chemicals in accordance with regulations.
Sensorordning
No requirements over and above the admission requirements.