Programplaner og emneplaner - Student
School Subjects for Physical Education and Sports Programme description
- Programme name, Norwegian
- Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studieprogrammet er en videreutdanning for kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) som kvalifiserer til faglærer i kroppsøving og idrettsfag. Et hovedmål for studiet er å gi studentene kompetanse i et tilleggsfag, slik at de etter avsluttet utdanning også har fagkompetanse i et skolefag utover kroppsøving/idrettsfag. Det vil gi studentene et bredere faglig ståsted både ved søking på lærerjobber og i selve utøvelsen av læreryrket.
Target group
Målgruppa for studiet er kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) som kvalifiserer til å være faglærer i kroppsøving og idrettsfag.
Admission requirements
Bestått bachelor – faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
Søkere med bachelor – faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus) får 10 tilleggspoeng ved opptak. Hver kandidat kan kun tas opp én gang til studieprogrammet. Ønsker kandidater ytterligere fagbredde, må de søke opptak til ordinær videreutdanning på ordinære vilkår.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
- har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
- har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2020
Ferdigheter
Kandidaten
- har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
- kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
- har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
- har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Content and structure
Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys studenter i de 5-årige grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10. trinn ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Dette kan være:
- Samfunnsfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
- Naturfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
- RLE 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
- Engelsk 1.-7. trinn (60 studiepoeng)
- Eventuelle andre 60-studiepoengs skolefag som tilbys som videreutdanning ved OsloMet
Hvilke skolefag som tilbys i programmet for det kommende studieåret, offentligjøres på studiets nettside på oslomet.no.
1st year of study
English
1. semester
2. semester
Music
1. semester
2. semester
Music
1. semester
2. semester
Science Education
2. semester
Religion, Philosophy of Life and Ethics
1. semester
Social Studies
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Ved samlingene vil ulike arbeidsformer bidra til å utvikle studentenes faglige og personlige utvikling, og til økt refleksjonsnivå. Mellom samlingene må studentene være innstilt på forarbeid og etterarbeid, både i grupper og individuelt. En viktig del av læringsprosessen er bruk av det pedagogiske verktøyet høgskolens elektroniske læringsplattform. Kommunikasjon mellom studentene og fagansvarlige, og studentene imellom skjer i stor grad via nett. Arbeidsformene i studiet vil blant annet være:
- forelesning, dialog, problembasert læring osv
- arbeid i grupper
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv
- skriftlige oppgaver som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv
- arbeid over nett
Studiet forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. De ulike emnene vil knyttes til forskjellige aktiviteter, og det forutsettes at studentene bidrar på forskjellige måter i gjennomføringen av disse.
Work requirements
Studiet Norsk som andrespråk er et ledd i internasjonaliseringen av det norske samfunnet. Økt kunnskap om andre etniske grupper, innsikt i hva det vil si å praktisere et annet språk enn sitt morsmål i opplæringssammenheng, vil øke forståelsen for de utfordringer som mennesker møter i en verden med økt mobilitet og internasjonalisering. Bevissthet om at språk er kulturrelatert, og at ikke alle mennesker forstår tekst- og sjangerbegrepet på samme måte, kan fremme toleranse for mennesker på tvers av landegrenser. Forståelse av ulike samhandlingsmønstre i et flerkulturelt perspektiv, kan bidra til større åpenhet og aksept for inkludering av mennesker uavhengig av etnisk bakgrunn i et samfunn. Å stimulere til samarbeid og toleranse mellom elever i en flerkulturell skole, vil også åpne for større toleranse mellom ulike etniske grupper i et internasjonalisert arbeidsliv og et flerkulturelt samfunn
Assessment
Gjennom hele studiet gis tilbakemeldinger over nett på studentoppgaver. Arbeidskravene i de enkelte emner må være godkjent av høgskolen før studenten kan gå opp til eksamen.
Other information
- eksamen i NOR6611 er individuell hjemmeeksamen, syv dager
- eksamen i NOR6621 er skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer
Det framgår av emneplanene mer detaljert informasjon om den enkelte eksamen.
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler samt forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.