Programplaner og emneplaner - Student
M1GNA2200 Science Education 1, Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
- har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
- har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
- har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
- har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
- har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
- har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
- kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
- kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
- kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Required preliminary courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 4 dager
- Arbeidskrav 2: Minipraksis på skole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Learning outcomes
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 40 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Content
Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-2
- Kropp og helse 1-2
- Jorda 1
- Kjemi 1-2
- Fysikk 1-2
Teaching and learning methods
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Course requirements
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.
Assessment
Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator - ikke programmerbar.
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.