EPN-V2

M1GNA2200 Science Education 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
  • har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
  • har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
  • har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
  • har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
  • har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
  • kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
  • kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Required preliminary courses

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 4 dager
  • Arbeidskrav 2: Minipraksis på skole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Learning outcomes

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 40 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Content

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2
  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Teaching and learning methods

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.

Assessment

Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator - ikke programmerbar.

Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.