Programplaner og emneplaner - Student
One-year Programme in Drama og Theatre Communication Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i drama og teaterkommunikasjon
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Drama- og teaterkommunikasjon tilbyr mange valgmuligheter innenfor scenekunstfeltets ulike praksiser og pedagogiske perspektiver. Med denne kompetansen kan du få mulighet til arbeide innenfor kreative næringer, formidling og undervisning.
Emnene DT1001 Inføring i drama og teaterkommunikasjon og 1002 Drama og teaterkommunikasjon tilsvarer et årsstudium som utgjør det første studieåret i bachelorstudiet i drama og teaterkommunikasjon.
Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og kan inngå i skolens undervisning på alle trinn.
Target group
Studiet er tilrettelagt for personer som ønsker å bruke drama som et estetisk kommunikasjonsfag og forankre dette både i teaterkunsten og i pedagogikken.
Admission requirements
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
Learning outcomes
DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om formidling gjennom maskespill og bevegelse
- Har kunnskap om noen grunnleggende metoder og arbeidsmåter innen scenekunstfeltet
- kjenner til viktigheten av samarbeid i kreative, kollektive arbeidsprosesser
DT1002 Drama og teaterkommunikasjon
- har kunnskap om teatrets og dramapedagogikkens historie og samtid, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kjenner til ulike sceniske formidlingsformer og uttrykksformer, formspråk og virkemidler
- kjenner til sentrale metoder og arbeidsmåter innen teaterproduksjon
- har kunnskap om ulike målgrupper og behov i det anvendte teaterfeltet
- har sjangerforståelse innen teateret
- har kunnskap om oppbygging og strukturering av sceniske produksjoner og adapsjon
Ferdigheter
DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon
Studenten
- kan anvende utvalgte scenisk uttrykk
- kan anvende grunnleggende teknikker i utvalgte sceniske uttrykksformer
- kan anvende bevegelse i kombinasjon med verbal og nonverbal tekst
- kan samarbeide og samvirke med andre i skapende sceniske prosesser.
DT1002 Drama og teaterkommunikasjon
Studenten
- kan mestre, reflektere over og vurdere scenisk uttrykk, tradisjoner og utøvelse
- kan utforske, analysere, og oppdatere sin kunnskap om teaterfeltet
- kan beherske grunnleggende og utøvende teknikker innen teaterfeltet
- kan reflektere over etiske og estetiske valg i kunstnerisk og dramapedagogisk arbeid
- kan utforske og reflektere over egen kunstneriske utøvelse i samspill med andre
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan skaffe seg innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan samarbeide gjennom ulike arbeidsformer
Generell kompetanse
DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon
Studenten
- kan observere, belyse og analysere eget og andres arbeid i utvalgte sceniske prosesser og uttrykk
- har kunnskap om viktige profesjonsetiske prinsipper i ensemble
DT1002 Drama og teaterkommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan observere, belyse og analysere eget og andres arbeid i ulike sceniske uttrykk
- kan planlegge, lede og medvirke i sceniske og didaktiske prosjekter
- kan anvende faglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan delta i et profesjonsfellesskap og bidra til faglig utviklingsarbeid og godt læringsmiljø
Content and structure
Årsstudiet består de to emnene DT1001 (15SP) og DT1002 (45SP). Se emneplan for beskrivelse av studieinnhold.
1st year of study
Teaching and learning methods
DT1001 og DT1002 i drama- og teaterkommunikasjon er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioder. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.
Practical training
Enkelte emner/studier har praksis som en del av utdanningen. De enkelte emneplaner gir nærmere informasjon om praksis, former for praksis, praksissteder, veiledning og rapportering og lignende.
Studentene må underordne seg de gjeldende lover, forskrifter, instrukser og lokale regler ved praksisstedet. Studentene har taushetsplikt på lik linje med praksisskolens/-stedets lærere/ansatte og avlegger taushetsløfte før de går ut i praksis.
Praksis via studieprogrammet Drama- og teaterkommunikasjon gir ikke formell undervisningskompetanse. Studiet kan imidlertid sammen med PPU brukes i undervisning i skoleverket og andre pedagogiske arenaer.
Work requirements
Innfrielse og godkjenning av arbeidskrav danner forutsetningen for å kunne framstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister.
Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.
Ikke godkjente arbeidskrav Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Se universitetets nettsider: www.oslomet.no
I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Det vil være en kontinuerlig vurderingsprosess som involverer både studenter og faglærere. Det vil bli foretatt løpende vurdering av studentenes resultater og studieinnsats i forhold til studiets mål. Hensikten med vurderingen er å hjelpe studenten til videre faglig utvikling, selvstendighet og fremdrift i studiet. I denne sammenheng skal studentene delta aktivt i vurderingen der hvor egne og andres prosesser blir gjenstand for en kritisk gjennomgang.
Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen. Tabellen under synliggjør de emner som inngår i studiet og hvilke eksamensformer som gjelder. Alle deleksamenene i hvert emne må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter. Eksamensformene er både individuelle og i grupper.
Sensur
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages bortsett fra ved formelle feil. Andre eksamensformer kan ha en sensor og kan påklages. Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.
Ny og utsatt eksamen
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres skriftlig. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på Studentweb.
For mer detaljer informasjon om ny og utsatt eksamen, se den enkelte emneplan.
Other information
Kvalitetssikring
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
emneevalueringer
årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://www.oslomet.no/om/utdanningskvalitet
Tilsynssensorordning
Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer
Skikkethetsvurdering
I tråd med gjeldende regler for skikkethetsvurdering har utdanningsinstitusjonen ansvar for å vurdere om studentene er skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre utdanningen, skal så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om skikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere i yrket. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering. Les forskriften i sin helhet her: Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata og for OsloMet: Skikkethetsvurdering | Rettigheter og plikter - Student - minside (oslomet.no)