EPN-V2

DT1002 Drama og teaterkommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Drama and Theatre Communication
Studieprogram
Årsstudium i drama og teaterkommunikasjon
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og egen skaping av dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.

Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teater­kunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den peda­gogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, form­giving og samarbeidsevne.

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Dramapedagogikk.
  • Teaterkunnskap.
  • Videreutvikling av uttrykk og samspill

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått emnet "Innføring i drama og teaterkommunikasjon"

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teatrets og dramapedagogikkens historie og samtid, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kjenner til ulike sceniske formidlingsformer og uttrykksformer, formspråk og virkemidler
  • kjenner til sentrale metoder og arbeidsmåter innen teaterproduksjon
  • har kunnskap om ulike målgrupper og behov i det anvendte teaterfeltet
  • har sjangerforståelse innen teateret
  • har kunnskap om oppbygging og strukturering av sceniske produksjoner og adapsjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan mestre, reflektere over og vurdere scenisk uttrykk, tradisjoner og utøvelse
  • kan utforske, analysere, og oppdatere sin kunnskap om teaterfeltet
  • kan beherske grunnleggende og utøvende teknikker innen teaterfeltet
  • kan reflektere over etiske og estetiske valg i kunstnerisk og dramapedagogisk arbeid
  • kan utforske og reflektere over egen kunstneriske utøvelse i samspill med andre
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan skaffe seg innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan samarbeide gjennom ulike arbeidsformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, belyse og analysere eget og andres arbeid i ulike sceniske uttrykk
  • kan planlegge, lede og medvirke i sceniske og didaktiske prosjekter
  • kan anvende faglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan delta i et profesjonsfellesskap og bidra til faglig utviklingsarbeid og godt læringsmiljø

Innhold

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Dramapedagogikk
  • Teaterkunnskap
  • Videreutvikling av uttrykk og samspill

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger i mindre grupper eller klasser. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/­framvisninger fore­går i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og annet studiearbeid. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.

I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.

Praksis

Emnet innehar en kort dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Emneansvarlig har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.

Dramapraksis består av utprøving av undervisningsopplegg i om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning gjennom praksisdagene. Det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat om praksis i etterkant av gjennomføring.

Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

I hovedområde dramapedagogikk:

  • Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.

I hovedområde teaterkunnskap:

  • To fortellerrunder i skolen
  • Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien
  • En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer, en arbeider enten i gruppe eller individuelt: Gruppe på 3 og oppover -45 min, par 30 min, og individuelt 15 min
  • En skriftlig oppgave i teaterhistorie på omlag 1500 ord (+/- 10 %).

I delen uttrykk og samspill:

  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog
  • Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret
  • Aktiv deltakelse i minimum 80% av undervisningen i delemnet bevegelse

I dramapraksis og fortellerpraksis:

  • Gjennomført dramapraksis (4 dager) og fortellerpraksis (til sammen 2 timer), forberedelser kommer i tillegg
  • Et skriftlig refleksjonsnotat om praksisperioden på omlag 1500 ord (+/-10 %).

Det er et helhetlig krav på emnet om 80% deltakelse i øvingstimer. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

1. Skriftlig fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling.

Oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 10%). Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Studentene får forelagt utvalgte tekster og/eller objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form.

Praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

1. Fordypningsoppgave - individuell

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

Emneansvarlig

Øystein Vestre

Emneoverlapp

Emnet overlapper 45 studiepoeng med DT1000