Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4800 Persontilpasset ernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Personalized Nutrition
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i farmasiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografiMasterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Det er i dag kjent at individer responderer ulikt på inntak av den samme maten. Denne individuelle responsen kan i stor grad forklares ut fra individets genvarianter, epigenetikk, tarmbakterier og andre miljøfaktorer. Persontilpasset ernæring er individuelle ernæringsråd tilpasset den enkelte eller til grupper av «like» individer. Ernæringsrådene er da basert på individets biologi i samspill med miljøet. Persontilpasset ernæring er et fagfelt knyttet til persontilpasset medisin, der også individuell variasjon danner grunnlaget for forebygging og behandling av sykdom. Fagfeltene er i dag i rivende utvikling grunnet teknologisk utvikling og økt molekylærbiologisk kunnskap. Dette emnet tar sikte på å gi en innføring i sentrale begreper og teknologiske metoder relatert til persontilpasset ernæring og medisin. I tillegg vil emnet gi en innsikt i hvordan persontilpasset ernæring kan bidra til å bedre helsen hos den enkelte og i samfunnet som helhet.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan demonstrere inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvensvariasjon, lengdevariasjon og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
- kan tolke og analysere hvordan genetisk variasjon kan føre til sykdom
- kan vurdere og tolke resultater fra screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og «high troughput» metoder (NGS) som benyttes for molekylærgenetisk forskning
- kan demonstrere avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
- kan gjøre rede for og drøfte anvendelsesområde av homologianalyseverktøy for DNA- og RNA-analyser og relevante sekvensdatabaser
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
- kan på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette for metodeutvikling av diagnostiske metoder
- kan på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
- kan anvende basale homologianalyseverktøy for forskning og metodeutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområde, muligheter og begrensninger
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kan drøfte sentrale begreper innen persontilpasset ernæring og -medisin, slik som nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetikk, genvarianter (SNPs) og systembiologi.
- kan drøfte årsaker til, og betydningen av, individuell respons relatert til inntak av mat og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer
- beskrive sentrale storskala bioteknologiske metoder som ligger til grunn for kunnskapen om individuell respons og persontilpasset ernæring og -medisin.
- kan kritisk drøfte etiske og personvernrelaterte utfordringer knyttet til persontilpasset ernæring, slik som kunnskap om genvarianter og risiko for sykdom.
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere problemstillinger knyttet til bruk av persontilpasset ernæring.
- drøfte samfunnsmessig betydning ved bruk av individuelle sammenlignet med generelle kostråd.
Generell kompetanse
Studenten kan
- holde seg faglig oppdatert på nye bioteknologiske og vitenskapelige metoder som er viktige for å forstå individuell variasjon og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer.
- formidle betydning av persontilpasset ernæring på vitenskapelig fundert måte.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Presentasjon (poster eller foredrag) av valgfritt team innen persontilpasset ernæring, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, i form av en skriftlig rapport etter oppgitt mal. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Vurderingsuttrykk
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av oppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Emneoverlapp
Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves:
- Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.