EPN-V2

FO911A Fysikk - 3-terminsordning Emneplan

  • Innledning

    Det benyttes to interne sensorer.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i

    kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • forstår at fysikk er et eksperimentelt fag, har kunnskap om eksperimentelle metoder og vet noe om hvilke krav som stilles til eksperimenter
    • kan gjøre greie for energibegrepet og hvorfor det er viktig - både i en fysikkfaglig og en samfunnsmessig sammenheng
    • kjenner til enkle komponenter som inngår i elektriske kretser og kan gjøre greie for begreper som strøm, spenning og motstand
    • kan forklare hvilke deler et atom består av og kjenner til at energien til et atom er kvantisert
    • har innsikt i lysets natur - som både bølge og partikkel
    • kan forklare de viktigste begrepene innen mekanikk
    • har grunnleggende forståelse for hvordan materie i ulike faser påvirkes av trykk, volum og temperatur

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan regne med kraft og bevegelsesmengde for bevegelse i én og i to dimensjoner
    • kan regne ut varme og arbeid for termofysiske problemstillinger
    • kan regne med trykk i gasser og væsker
    • kan gjøre beregninger på bølgebrytning og interferens
    • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet og behersker omregning mellom enheter
    • kan tegne koplingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser
    • kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning
    • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser
    • forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser
    • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og algebraisk og algoritmisk tenkning. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.

    Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Tverrfaglige perspektiver blir et gjennomgående tema, og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse skal utvikles på en måte som beriker matematikkundervisningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Tre individuelle innleveringsoppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Tabeller og formelsamling i fysikk og kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Hvilke tabeller og formelsamlinger som kan brukes samt liste over godkjente kalkulatorer kunngjøres ved studiestart. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.