Guide for praksislærere, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Student

Guide for praksislærere, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Guide for praksislærere, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Velkommen som praksislærer ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU). Denne guiden har som mål å gi oversikt over oppgaver og rutiner for praksislærere i grunnskolen.
  • Hva innebærer det å være praksissted? - avtaleverk

    Samarbeidsavtalen mellom praksisskolene og Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU)

    Samarbeidsavtalen mellom praksisskolene og instituttet bygger på den sentrale avtalen om praksisopplæring mellom kunnskapsdepartementet og lærerorganisasjonene 18.03.2005, og nasjonale retningslinjer for utdanningene.

    Du kan gjøre deg kjent med den lokale samarbeidsavtalen her.

    (Hvis ikke du får opp videoen over, kan du se den på OsloMet FilMet)

  • Institutt GFU - aktører i praksis - planleggingen av praksisstudiene

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU)

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) er ett av fire institutt ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI). Følgende utdanninger ved GFU har praksis i grunnskolen, fra småtrinn til ungdomstrinn:

    Aktører i praksis - ansvarsområder og arbeidsoppgaver ved instituttet

    Kontaktlærerne

    Kontaktlærerne ved GFU er faglærere som, i samarbeid med praksislærer og rektor ved praksisskolen, har ansvar for veiledning og vurdering av studenter i praksis. De har samtaler med studentene, og kommer til skolene på praksisbesøk. Kontaktlærerne organiserer og leder også, i samarbeid med praksiskoordinator, samarbeidsmøter ved OsloMet for praksislærere.

    Praksiskoordinatorene

    Praksiskoordinatorene ved GFU har ansvar for at faglige sammenhenger i praksis blir ivaretatt. De kan også ha en spesiell rolle når særskilte situasjoner oppstår i tilknytning til en praksisperiode, som når studenter står i fare å ikke bestå praksis, eller ved eventuelle klager på praksisopplæringen. Du kan gjøre deg kjent med funksjonsbeskrivelsen for praksiskoordinatorene her.

    Studielederne

    Studielederne ved GFU har overordnet ansvar for sine studentkull, og én studieleder, Janne Herseth, har overordnet ansvar for praksisopplæringen. 

    Praksisadministrasjonen

    Praksisadministrasjonen inngår samarbeidsavtaler med skoler og skoleeiere, administrerer den årlige påmeldingen av praksislærere, behandler refusjonskrav fra skoleeiere, og er saksbehandler blant annet ved studenters fravær i praksis, og ved formelle klagesaker.

    Planlegging av nytt studieår ved instituttet

    Praksiskalender og møteplan publiseres på instituttets nettside for informasjon om praksis våren forut for et studieår. Praksiskalenderen gir oversikt over praksisperiodene for alle utdanningene ved GFU. Møteplanen angir tidspunkt for kurs og samarbeidsmøter i tilknytning til de enkelte praksisperiodene.

    Innmelding av praksislærere – tidsplan

    • Desember-januar: Praksiskalenderen for kommende studieår blir lagt, og publiseres på instituttets nettside for praksis.
    • 15. februar: Praksisadministrasjonen sender informasjon om praksisperioder og rutine for innmelding av funksjonsstillinger per epost til skoleledere, med frist for innmelding av praksislærere i mars.
    • 15. mai: Tilbakemelding fra praksisadministrasjonen til skoleledere om tildelte funksjoner.
    • Studiestart, i god tid før den enkelte praksisperiode: Velkomstbrev med kullspesifikk info sendes praksislærerne.

    Det vil alltid være meldt inn for mange praksislærere til enkelte utdanninger/kull, og for få til andre. Dersom praksisskoler ikke kan få ønsker oppfylt, tar praksisadministrasjonen kontakt med skoleledere med forslag om andre utdanninger/kull der det er behov for lærere.

    Det er et mål at praksislærere har 5 års yrkeserfaring som lærer.

  • Videreutdanning, kurs og møter for praksislærere

    Videreutdanning i pedagogisk veiledning

    Forskrift om rammeplan og nasjonale retningslinjer krever at praksislærere har minst 15 studiepoeng i pedagogisk veiledning. Per i dag er det for få praksislærere med utdanningen, men praksisskolene skal legge til rette for at kravet kan oppfylles. Praksislærere får tillegg i lønn for fullførte 30 og 60 studiepoeng i pedagogisk veiledning.

    OsloMet tilbyr 30 studiepoeng pedagogisk veiledning ved LUI, og lærere tilknyttet fakultetet blir prioritert ved opptak til studiet.

    z

    (Hvis du ikke får opp videoen over, kan du se den på  OsloMetFilMet)

    Kurs for nye praksislærere ved studiestart

    LUI arrangerer kurs for nye praksislærere kort tid etter studiestart. Tidspunkt er oppgitt i møteplanen for praksis. Praksisadministrasjonen sender epost til rektor/skoleleder med lenke til påmelding av nye praksislærere ved høstens studiestart. Innkalling sendes deretter til påmeldte praksislærere direkte.

    Møtedeltakelse i tilknytning til praksisperioder

    Praksislæreres deltakelse på møter er vesentlig for å få til en god praksisopplæring. Møter for praksislærere tilknyttet GFU er normalt lagt til mandager. Alle møter, tid og sted, skal være oppgitt i møteplanen. Vær oppmerksom på at det kan komme justeringer i denne i løpet av studieåret.

    En praksisperiode på 4 uker eller mer er som regel delt i to deler, en del høst og en del vår. Normalt gjennomføres to samarbeidsmøter og et vurderingsmøte forut for, og underveis i, en praksisperiode. Ved praksisperiodens slutt arrangeres refleksjonsseminar. For kortere praksisperioder, eller når det er kort tid mellom delene av perioden, kan møter være slått sammen eller utelatt. Møtestrukturen er i stadig utvikling.

    • Samarbeidsmøter: Et felles møte mellom praksislærer og faglærere. Kan også inkludere studentene. Arrangeres i forkant av praksisperiodene.
    • Vurderingsmøte: Praksislærere og faglærere drøfter spørsmål knyttet til vurdering av studentene. Arrangeres midt i praksisperioden, forut for frist for å melde fare for ikke bestått (jf. avsnittet Vurdering av studenter i praksisperioden).
    • Refleksjonsseminar: Studentene oppsummerer og drøfter praksiserfaringer med faglærere. Kan også inkludere praksislærere. Arrangeres etter praksisperiodens slutt.

    Møtene for praksislærere er normalt obligatoriske, og OsloMet betaler for praksislærernes tilstedeværelse. Praksislærere i funksjonsstilling med nedslag er frikjøpt fra undervisning, og i frikjøpet ligger en andel som er beregnet til møtevirksomhet i forbindelse med praksisopplæringen.

    Rektor/skoleleder skal påse at praksislærer ikke pålegges andre aktiviteter i den oppsatte møtetiden, og det forventes at det er skoleleder med ansvar for praksis som gir beskjed om sykdom eller innvilget permisjon, dersom praksislærer ikke kan stille.

  • Studenter i praksis - rammer og retningslinjer for praksisopplæringen


    (Hvis du ikke får opp videoen over, kan du se den på OsloMet FilMet)

    Politiattest og taushetserklæring

    • Politiattest - et ansvar for OsloMet
    • Taushetserklæring - et ansvar for praksisskolene

    Det er krav om at politiattest er levert til OsloMet før studentene kan møte i praksis. Dersom en student ikke har levert politiattest når praksisperioden starter, utestenger fakultetet studenten fra praksis inntil gyldig attest foreligger. Praksislærer og/eller skoleleder vil få beskjed fra praksisadministrasjonen om at studenten ikke kan møte. Praksisskolen skal ikke ta imot studenten før praksisadministrasjonen har gitt beskjed om at politiattest er levert (jf. forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6).

    Når studentene er i praksis, er de underlagt gjeldende lov, reglement og instrukser for personalet ved den aktuelle praksisskolen. Praksisstedene er forpliktet til å sørge for at alle studentene signerer praksisskolens egne skjema for taushetserklæring før praksisopplæringen starter.

    (Hvis du ikke får opp videoen over, kan du se den på OsloMet FilMet).

    Retningslinjer for praksisopplæring

    Det forventes at praksislærere setter seg grundig inn i instituttets retningslinjer for praksisopplæring, og at disse følges. Retningslinjene setter rammer for blant annet:

    • krav til veiledning av studentene
    • studentens tilstedeværelse ved praksisskolen
    • fraværsreglement, krav til egenmelding og legeattest
    • søknad om permisjon fra praksis

    Flere avsnitt i guiden du nå leser referer retningslinjene. Du kan lese retningslinjene for praksisopplæring i sin helhet her.

    Praksisutplassering

    Praksis gjennomføres normalt i grupper på fire studenter. Studentene kan ikke skaffe praksisplasser selv. De skal normalt ikke ha praksisopplæring ved en skole der egne barn går, der foreldre/ektefelle/samboer jobber, eller der de selv har/har hatt et ansettelsesforhold.

    Undervisning og veiledning i praksisperioden

    Studentene skal ha 15 klokketimer tid med elever per uke, og 10-13 klokketimer veiledning per uke, jf. øvingslæreravtalens vedlegg 1b og retningslinjer for praksisopplæring pkt. 5.1.

    Studentene skal normalt sikres undervisning og veiledning i fag/fagkombinasjoner de har valgt det aktuelle studieåret. De skal få så mye tid som mulig i fagene sine når de er i praksis, men følger ellers praksislærers timeplan og øvrige undervisningsfag.

    Praksisstudiene skal ses i sammenheng med innhold, arbeidsformer og arbeidskrav i studentenes valgte fag ved universitetet. I denne forbindelse blir samarbeidsmøtene og refleksjonsseminarene ved OsloMet en viktig arena, for faglig samhandling og informasjonsutveksling.

    Læringsutbyttebeskrivelser for praksis finnes i de enkelte fagplanene for praksis, og i vurderingsrapportene.

    I praksisperioden kan et veiledningsgrunnlag være verktøy for studentens forberedelse til undervisning, og for praksislærers før- og etterveiledning. 

    (Hvis du ikke får opp videoen over, kan du se den på OsloMet FilMet).

    Studenters tilstedeværelse og fravær i praksisperioden

    Studentene skal ha en tilstedeværelse ved praksisskolen tilsvarende 37,5 timer pr. uke, fortrinnsvis i tidsrommet 08.00-16.00. Det kreves 100% oppmøte i praksisperioden. Praksislærere kan kun innvilge permisjon for deler av enkeltdager, og skal ikke gjøre avtale med studenter om å begynne senere eller gå tidligere på fast basis. Annet godkjent fravær vil være:

    • permisjoner innvilget av praksisadministrasjonen
    • egen/egne barns dokumenterte sykdom (egenmelding inntil 3 dager, deretter legeattest)

    Alt godkjent fravær må tas igjen i form av forlenget praksisperiode. Avtale om forlenget praksisperiode gjøres mellom praksislærer og praksisadministrasjon. (Se avsnittet Utfyllende rutinebeskrivelser.)

    Praksislærers fravær i praksisperioden

    Praksislærer skal normalt være til stede ved studentenes undervisning, og det er ikke anledning til å bruke studentene som vikarer i praksisperiodene.

    Dersom praksislærer i løpet av praksisperioden får innkalling til møter eller invitasjon til etterutdanningsdager ved OsloMet, kan studentene ha egenpraksis som er planlagt og veiledet.

    Ved annet fravær skal rektor/skoleleder sørge for at studentene får oppfølging av kvalifiserte vikarer.

  • Vurdering av studenter i praksisperioden

    Studentens prestasjoner i praksisperioden skal vurderes opp mot målene for praksisstudiene. Disse finnes i læringsutbyttebeskrivelser, i fagplaner for praksis og i vurderingsrapporter. Forskjellige studieprogram og årskull har forskjellige vurderingsrapporter. Du finner vurderingsrapportene her.

    Det er praksislærer som setter karakter bestått/ikke bestått, men vurderingen er ellers et felles ansvarsområde for faglærere ved OsloMet, praksislærer og rektor.

    • Midtveisvurdering: Halvveis i praksisperioden skal det holdes midtveisvurdering. Hvis det er tvil om studenten kan bestå, skal midtveisvurderingen være skriftlig, med melding om fare for ikke bestått (jf. prosedyrebeskrivelse under).
    • Sluttvurdering: Som sluttvurdering skriver praksislærer en vurderingsrapport pr. student som skal være klar til studentens siste praksisdag. Vurderingsrapporten skal signeres av student, praksislærer og rektor (se se avsnittet Utfyllende rutinebeskrivelser).
    • Logg med egenvurdering: Ved grunnskolelærerutdanningene skriver studentene en egenvurderingslogg siste praksisuke. Loggen skal drøftes med praksislærer. Studentene leverer loggen i Canvas ved OsloMet.

    For å sikre god progresjon i praksisopplæringen, skal praksislærer gjøre seg kjent med studentens sluttvurdering fra forrige praksisperiode. Praksislærer skal motta denne fra studenten selv.

    Melding om fare for ikke bestått praksis - prosedyre

    Dersom praksislærer mener det er fare for at en student ikke vil bestå praksis, skal studenten varsles skriftlig så snart som mulig, og senest tre uker før praksisperiodens avslutning. Ved praksisperioder på fem uker eller mindre skal varsel gis senest halvveis i praksisperioden (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 5-2).

    1. Praksislærer kontakter praksiskoordinator.
    2. Praksislærer kaller studenten inn til et møte, mellom student, praksislærer og praksiskoordinator, innen fristen halvveis i perioden.
    3. Meldingen gis i møtet med studenten, på eget skjema, innen fristen.
    4. Studenten får originalen, og kopi sendes praksisadministrasjonen for arkivering.
    5. Det lages en plan for videre oppfølging i samråd med praksiskoordinator.

    Meldingen om fare for ikke bestått praksis skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet. Praksisperioden kan, etter individuell vurdering, om ønskelig og mulig, forlenges.

    Avvik fra forskriftsbestemmelsens § 5-2 kan gi grunnlag for klage på formelle feil, og vurderingen ikke bestått kan bli annullert. Forskriftens § 5-3, 2 presiserer imidlertid at om studenten mot slutten av praksisperioden viser handling eller atferd som utvilsomt gir grunnlag for å ikke bestå, kan studenten likevel få karakteren «ikke bestått» selv om forutgående varsel ikke er gitt. 

    Du finner skjema for melding om fare for ikke bestått her.

    Ikke bestått praksis - praksisutvalg

    Dersom praksislærer skriver en vurderingsrapport der det innstilles til ikke bestått praksis, skal det holdes møte i praksisutvalget ved instituttet, der karakteren stadfestes eller annulleres.

    Ved ikke bestått praksis må praksislærer derfor varsle praksisadministrasjonen. Vurderingsrapporten og faremeldingen skal sendes til OsloMet. Praksisadministrasjonen kan også be praksislærer om andre opplysninger for saksframlegget til utvalget.

    Praksisutvalget skal ivareta studentens rettssikkerhet. Det er et uavhengig organ som ikke har deltatt i innstillingen ikke bestått, og som vurderer om alt har foregått formelt korrekt. Formelle feil som har hatt betydning for studentens prestasjoner, eller for vurderingen av disse, kan føre til annullering av praksislærers innstilling om ikke bestått.

    (Hvis du ikke får opp videoen over, kan du se den på OsloMet FilMet).

    Skikkethetsvurdering

    Kunnskapsdepartementet fastsatte 27. oktober 2023 forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Hvis det etter en helthetlig vurdering er begrunnet tvil om at en student er skikket til yrket, skal det foretas særskilt skikkethetsvurdering.

    I rundskriv F-07-16, 21.10.2016, forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - merknader til paragrafer i forskriften, understreker departementet at muligheten til å vurdere en student som ikke skikket etter særskilt skikkethetsvurdering bare skal benyttes i helt spesielle tilfeller, når andre formelle og uformelle virkemidler underveis i studier som skal sikre at bare studenter som oppfyller kravene får vitnemål, ikke har avhjulpet situasjonen. Det viktigste virkemidlet ligger i selve studiet, studenten stryker i fag eller praksis.

    Både lærere ved universitetet, praksislærere, administrativt personale og studenter kan levere tvilsmelding. Praksislærere og skoleledere kan rådføre seg med praksiskoordinator ved tvil om skikkethet. 

    En tvilsmelding sendes institusjonsansvarlig for skikkethet ved OsloMet, som står for videre saksbehandling. Den som leverer en tvilsmelding har ikke krav på anonymitet. Den regnes heller ikke som part i saken, og deltar ikke i den videre saksgangen.

    Vurderingskriteriene for lærerutdanningene

    a. studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

    b. studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

    c. studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis

    d. studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser

    e. studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

    f. studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle

    g. studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

    h. studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning

    i. studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever

    j. studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

    k. studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

    l. studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.

    (forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, § 3)

    OsloMets nettside om skikkethetsvurdering, med skjema for tvilsmelding, finner du her.

  • Utfyllende rutinebeskrivelser - fravær og vurderingsrapport

    Rutiner for fraværssaker

    Rutine ved studenters sykefravær

    Ved sykefravær må studentene omgående varsle praksisstedet. De kan levere egenmelding til praksislærer for inntil 3 dager. I delte praksisperioder gjelder de tre egenmeldingsdagene for høst- og vårpraksis sammenlagt.

    Dersom det totale sykdomsfraværet i praksisperioden overstiger tre dager, må studentene levere legeattest til praksislærer. Legeattest skal leveres senest når studenten er frisk og tilbake ved praksisstedet.

    Rutine ved udokumentert fravær

    Udokumentert fravær kan få store konsekvenser for studentene. Fraværet kan ikke tas igjen, og praksis kan ikke vurderes til bestått. Hele praksisperioden må gjennomføres på nytt, og når praksis er progresjonskrav, vil udokumentert fravær kunne føre til stopp i studiet.

    Ved udokumentert fravær må praksislærer varsle praksisadministrasjonen. Praksisadministrasjonen vil følge saken videre.

    Rutine for avsluttende fraværsinnmelding

    I løpet av siste praksisuke sender praksisadministrasjonen epost til alle praksislærere tilknyttet et studentkull. Ved todelte praksisperioder gjennomføres fraværsinnmelding først ved utgangen av siste praksisdel.

    1. Praksislærerne bes melde inn studenter som har hatt fravær i praksisperioden.
    2. Praksisadministrasjon og praksislærer gjør avtale om hvordan fraværet skal tas igjen.
    3. Praksislærer og student avtaler deretter datoer for utsatt praksis.

     

    Hvis fraværet ikke er tatt igjen innen utgangen av semesteret, kan følgene bli som ved udokumentert fravær.

    Godtgjøring når studenter tar igjen fravær

    Når studenter tar igjen fravær i praksisperioden, lønnes praksislærer for en ekstra veiledningstime per dag. Avtaleskjema for utbetaling av lønn går normalt mellom praksisadministrasjon og skoleleder.

    Rutine for innlevering av vurderingsrapport

    1. Praksislærer skriver en vurderingsrapport per student.
    2. Praksislærer har vurderingsrapporten klar siste praksisdag, og får signatur fra rektor, praksislærer og student.
    3. Praksislærer skanner vurderingsrapporten og gir den som én sammenhengende PDF, med signaturer, til hver enkelt student.
    4. Praksisskolen beholder vurderingsrapporten i original.
    5. Studenten leverer selv vurderingsrapporten i PDF-format i eksamenssystemet Inspera ved OsloMet.

     

    Merk:

    • Når studenter skal ta igjen fravær i praksisperioden, skrives og leveres vurderingsrapporten først når fraværet er tatt igjen.
    • Når studenter vurderes til ikke bestått praksis, skal de ikke levere vurderingsrapporten til OsloMet selv. Praksisskolen gir studenten en kopi, og overleverer vurderingsrapporten til OsloMet etter avtale med praksisadministrasjonen.
  • Evaluering av praksis og klage på praksisopplæringen

    Evaluering av praksis og samarbeidet med OsloMet

    Instituttet gjennomfører årlige evalueringer av praksis. Hver vår etter endt praksis blir:

    • praksisskole og praksisopplæring evaluert av studentene
    • samarbeidet med OsloMet evaluert av praksislærerne

    Praksislærere mottar normalt epost fra praksisadministrasjonen med informasjon om evalueringen i løpet av en praksisperiodes siste praksisuke.

    Klage på praksisopplæringen

    Instituttet har utarbeidet retningslinjer dersom studentene ønsker å klage på praksisopplæringen. Det studentene klager på, og som følges opp av LUI, er som oftest opplevelser av:

    • at de ikke har fått den veiledningen de har krav på
    • at de ikke har fått den muligheten til undervisning de har krav på
    • at de blir brukt som vikarer ved praksislærers fravær
    • at praksisopplæringen ikke oppfyller plan for praksisopplæringen

    Studentene oppfordres i første omgang til å gå i dialog med praksisstedet, og de blir gjort oppmerksomme på at det normalt vil være full åpenhet overfor praksislærer ved formelle, skriftlige klager.

  • Nedslag og godtgjøring for praksislærere

    Funksjonen som praksislærer

    Praksislærere er ansatt ved praksisskolene, og får all lønn for sin funksjon som praksislærer fra sin arbeidsgiver. Normalen er at OsloMet frikjøper praksislærerne. En praksislærer som er frikjøpt fra undervisning får sin månedlige lønn og et honorar i henhold til gjeldende øvingslæreravtale.

    Beregning av nedslag og honorar

    Praksislærers honorar og nedslag beregnes med utgangspunkt i en tenkt normalperiode på 7 uker praksis. Det opereres derfor med funksjonsbrøker. Dersom praksislærer har studenter i 7 uker i løpet av et studieår, er honoraret kr. 11 000, og frikjøpet 8,33% av undervisningsdelen av årsrammen. 6 uker praksisopplæring gir 6/7 av kr. 11 000 i honorar, og 6/7 av 8,33% nedslag, dvs. 7,14%. 5 uker praksisopplæring gir 5/7 av kr. 11 000, og 8,33%, dvs. 5,9% osv.

    Tillegg for videreutdanning i pedagogisk veiledning

    Praksislærere som har fullført 30 eller 60 studiepoeng i pedagogisk veiledning får henholdsvis lønnstrinn 8 og 12 i tilleggsregulativet (tabell B). Tillegget er (2011) på henholdsvis kr. 6400 og kr. 9600. Tillegget beregnes i forhold til 7 uker praksis, tilsvarende frikjøp og honorar (se over).

    Timebetaling av praksislærere

    Praksislærere kan, unntaksvis, og etter avtale mellom skoleleder og praksisadministrasjon, timebetales framfor å gis nedslag. Det kan eksempelvis være aktuelt dersom OsloMet inngår avtale om praksislærerfunksjoner sent, etter at praksisskolens planer er lagt og nedslag ikke er mulig.

    Da praksislærere har sitt tilsettingsforhold ved den enkelte skole, må spørsmål om beregning av nedslag og utbetaling av lønn gå fra praksislærer til skoleleder/skoleeier.

    Godtgjøring til praksislærere ved skoler uten fast samarbeidsavtale

    For timebetalte praksislærere ved skoler som ikke har tegnet fast samarbeidsavtale med fakultetet, er godtgjøringen beregnet iht. øvingslæreravtalens vedlegg 1a, pkt. 4.