EPN-V2

Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy Programme description

Programme name, Norwegian
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet.

Target group

Studieretning journalistikk

Målgruppen for studieretning journalistikk er personer som har bachelorgrad med fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller mediefag, med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen journalistikk. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor journalistikk, og som ønsker profesjonsfaglig utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

Studieretning medier og kommunikasjon

Målgruppen for studieretning medier og kommunikasjon er personer som har bachelorgrad med fordypning i medier og kommunikasjon, medievitenskap, journalistikk, fotojournalistikk eller lignende med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen medier og kommunikasjon. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor medier og kommunikasjon, og som ønsker fordypning og utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

Studieretning sakprosa

Målgruppen for studieretning sakprosa (master i medieutvikling) er personer som har en bachelorgrad og to års relevant yrkespraksis og som ønsker å oppnå spesialisert teoretisk og metodisk kunnskap om sakprosafeltet, samt å utvikle evne til refleksjon og kommunikasjon rundt historiske, etiske og metodiske sider ved sakprosafeltet. Dette kommer i tillegg til den generelle kunnskapen om mediefagenes teorigrunnlag, vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og forskningsmetode som ligger i masterprogrammets fellesdel. Studieretningen retter seg mot personer som ønsker å skrive masteroppgaven som en forskningsoppgave om sakprosa eller å lage en produksjonsoppgave i sakprosa med tilhørende teoretisk og metodisk analyse.

Admission requirements

En student med fullført og bestått årsstudium i design og kommunikasjon digitale medier har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om produksjon, anvendelse og kommunikasjon gjennom ulike digitale bildeuttrykk
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av visuelle virkemidler
  • har kunnskap om digitale verktøy for læring, kunnskapsdeling og samhandling
  • har kjennskap til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag

Ferdigheter

Studenten:

  • kan fremstille tekst, bilde, illustrasjoner og historiefortelling i ulike digitale presentasjonsformer med kompetanse i tilhørende programvare
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt på en slik måte at design, uttrykk og struktur understøtter innholdet og gjør budskapet tilgjengelig for mottakerne
  • kan anvende enkel programmering
  • kan anvende ulike metoder for idé-, tekst- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kritisk refleksjon og analytisk forståelse for den rolle digitale medier har i organisasjoner og samfunn
  • kan reflektere over teknologien muligheter og begrensninger i arbeidet med å formidle, dele kunnskap og samhandle
  • har kunnskap om juridiske rammer for bruk av og kommunikasjon gjennom digitale medier
  • er oppmerksom på etiske dilemmaer knyttet til deling av informasjon
  • kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv

Learning outcomes

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Courses consist of lectures and seminars. In addition, workshops and discussion groups will be offered with the goal of facilitating and stimulating learning. Written work requirements are intended to develop reflective, argumentative and critical responses to the curriculum and lectures, as well as formatting written work at a post-graduate level. Oral presentations and discussions will develop discursive skills, whilst specialization in an area of research promotes scholarly and independent learning.

Internationalisation

This master's degree programme gives students a broad understanding of global social and health problems and in-depth knowledge of the fields of social and health care systems. All the courses are designed from a broad international perspective, reflected in the curriculum. Class discussion, work requirements, group work and examinations will reflect the international orientation of the courses.

Students have the opportunity to travel abroad in the third semester of the programme. Students are encouraged to collect data for their thesis while they are abroad or in their home country.

The faculty has many partner organisations abroad which will be able to assist students with data collection and analysis. Students can also choose three elective topics to be taken in an institution outside of the programme. Courses taken outside of the programme must be approved by the programme coordinator before semester start.

Information regarding studies and data collection abroad will be disseminated during the first two semesters.

Work requirements

Læringsutbytte

Studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har spesialisert innsikt og avansert kunnskap i emnene innenfor en av studiets tre studieretninger: finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
  • har inngående kunnskap om statistisk metode, bruk av økonomiske modeller, validitetsformer, kausalitet, og kvantitative data i forskningsprosessen
  • kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg, og har anvendt dette i sitt arbeid med masteroppgaven
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor studiets tre studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Innenfor studieretningen finansiell økonomi skal kandidaten ha tilegnet seg:

  • avansert kunnskap om hvordan verdiskapingen i en virksomhet skal måles, analyseres og styres på en best mulig måte
  • inngående kunnskap om finansmarkeder, kapitalforvaltning og metoder for verdsettelse av bedrifter
  • avansert kunnskap om metoder for analyse av finansiell risiko og strategier for nøytralisering av risiko
  • spesialisert innsikt i styringsverktøy for bedrifter og effekter av bedrifters finansieringsvalg
  • inngående kunnskap om og teoretisk forståelse for økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i finans samt vurderingsevne i forhold til deres sterke og svake sider

Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse skal kandidaten ha tilegnet seg:

  • kunnskap om kartlegging og analyse av organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse, samt kunnskap om sentral forskning innen fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
  • inngående kunnskap om kvantitativ data (surveymetoden, bruk av sekundærdata), kvantitative analyser og kvalitativ metode (utvalg, intervjuer, analyse og validitet)
  • inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori og metode, forståelse for bruk av modeller i samfunnsvitenskapene, og hva som kreves for å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • inngående kunnskap om teorier relatert til strategisk ledelsesteori, strategiutvikling og endring i bedrifter.
  • avansert og forskningsbasert kunnskap om bedrifters konkurransearenaer, strategiutvikling, og forskningsbasert kunnskap om strategier for internasjonalisering i en globalisert økonomi

Innenfor studieretningen økonomisk analyse skal kandidaten ha tilegnet seg:

  • avansert kunnskap om en moderne markedsøkonomis virkemåte, herunder lønnsdannelse og arbeidsledighet, rente og valutakurs, internasjonal handel og utenriksregnskap, betydningen av naturressurser og miljøtilstand
  • inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i økonomifaget og forståelse for deres sterke og svake sider
  • kunnskap om bruk av samfunnsøkonomisk metode til å evaluere offentlige tiltak og til å vurdere private tiltak som trenger tillatelser, konsesjoner eller lignende
  • spesialisert innsikt i virkemåten til ulike typer av markeder; naturlig monopol, oligopol, perfekt konkurranse. Videre økonomiske modeller for tilpasningen av konsumenter og produsenter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende eksisterende teorier, statistiske, økonometriske og samfunnsvitenskapelige metoder og fortolkninger innenfor finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
  • kan arbeide selvstendig med analyse av komplekse og omfattende strategiske problemstillinger for offentlige myndigheter, selskaper og deler av selskaper
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (som tilgjengelig statistikk, finansregnskap, børsdata), modeller og metoder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, knyttet til aktuelle faglige problemstillinger innenfor en av studiets studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Innenfor studieretningen finansiell økonomi kan kandidaten:

  • på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i finansiell økonomi ved hjelp av kvantitative data
  • estimere verdi på derivater, og bruke statistiske metoder og simulering for å kartlegge og avdekke ulike former for risiko og deres størrelse
  • foreta verdsetting av ulike aktiva og foreta investeringsbeslutninger, inkludert salg, oppkjøp og fusjoner,
  • foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i finans

Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse kan kandidaten:

  • analysere og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor personalarbeid, arbeidsmiljø, ledelse, strategiske prosesser i virksomheter, og internasjonale utfordringer for bedrifter i et globalt marked
  • bruke relevante metoder (kvalitativ og kvantitativ), for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor ulike felt i organisasjon og ledelse
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, herunder forskningsbasert litteratur, ulike undersøkelser, statistikk og annet datagrunnlag, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Innenfor studieretningen økonomisk analyse kan kandidaten:

  • på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i samfunnsøkonomi ved hjelp av samfunnsøkonomiske modeller
  • foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i samfunnsøkonomi som estimering av etterspørsel- og tilbudsfunksjoner, avdekke kausale sammenhenger ved hjelp av naturlige eksperimenter, hendelsesstudier e.l.
  • foreta evaluering av ulike offentlige tiltak ved hjelp av nytte-kostnadsanalyse og andre verktøy
  • diskutere og analysere endringer i eksisterende offentlige reguleringer eller nye reguleringer ved bruk av samfunnsøkonomisk teori og/eller økonometriske analyser av data

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
  • formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
  • kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
  • ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak

Studieretning regnskap og revisjon - MRR

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har tilegnet seg:

  • avansert kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen regnskap og revisjon
  • kunnskap om bærekraftrapportering
  • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene
  • inngående kjennskap til ulike revisjonsbehov og revisjonsordninger
  • innsikt i fagets egenart og historie, samt fagets og revisors rolle i samfunnet
  • inngående kjennskap til foretaksrett, skatterett og lover og reguleringer i regnskap og revisjon

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • verdsette foretak og fastsette og ta stilling til rimeligheten av virkelig verdi av eiendeler og gjeld
  • identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team på revisjons- og regnskapsoppdrag
  • beherske sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i regnskap og revisjon
  • anvende analysemetoder, kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen finansiell revisjon, regnskap og juss og kunne begrunne sine valg

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
  • formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
  • kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
  • ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak

Assessment

Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.