EPN-V2

SIW5901 The Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
The Master's Thesis
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The student submits a thesis that investigates a research question using one or several relevant research methodologies.

Required preliminary courses

All other courses within the master's degree must be passed before submitting the master's thesis.

Learning outcomes

Emnet skal utvikle kunnskap og ferdigheter knyttet til ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet, og det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 13 studiepoeng breddefag, 12 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Teaching and learning methods

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om sammenhengen mellom anatomi/fysiologi, kosthold, fysisk aktivitet og helse
  • har kunnskap om de ulike matvaregruppenes betydning i kostholdet
  • har kunnskap om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om ulike sykdommer knyttet til fysisk aktivitet, mat og kosthold for ulike befolkningsgrupper
  • har kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet for ulike befolkningsgrupper
  • har kunnskap om mathygiene
  • har kunnskap om metoder som egner seg i opplæring i temaer innenfor emnet
  • har kunnskap om ulike former for vurdering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat
  • kan bruke måltidet som arena for kommunikasjon og samhandling
  • kunne vurdere hvordan mat og måltider kan bidra til å utvikle identitet, smak, toleranse og danning
  • kan bruke varierte undervisningsmetoder og gi tilbakemelding og vurdering som fremmer læring
  • kan ta i bruk ulike helsefremmende aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet, tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan anvende faglig kunnskap til planlegging av måltider og til praktisk matlaging
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
  • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
  • har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og kulturelle og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønster
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv

Assessment

The exam consists of two parts: the Master thesis itself and an oral examination.

A thesis should be approximately 50 pages (+ / - 10 percent), in Calibri 12 with line spacing 1.5 (excluding table of contents, foreword, summary, references and appendix). The thesis is to be written in the APA style.

Alternatively, the student can write an article based master’s thesis consisting of one ready to submit article manuscript intended for a peer reviewed journal (level one or two). Theses in article form written by two students should consist of two such article manuscripts. Along with the article(s) there must be an introductory chapter (in Norwegian referred to as "kappe") consisting of around 14 pages (excluding table of contents, foreword, summary, references and appendix). The introductory chapter must be in the APA style. The article should be in the style of the journal.

The Master thesis must receive a passing grade before the student can sit for the oral examination. The oral examination begins with the student presenting their Master thesis in lecture format (30 minutes, 45 minutes if co-authored with another student). Following this, the student will participate in an individual, oral discussion and assessment (of approx. 45 minutes).

The student can choose to receive the grade on the written master's thesis before the oral presentation of the thesis (the lecture) commences.

The oral presentation (the lecture) and the subsequent individual, oral discussion and assessment can change the grade that is given for the Master thesis. After the oral examination, the final grade is set. The final grade is entered into the diploma.

When two students co-author a Master thesis, both will receive the same grade for the written thesis. Each individual student will, however, individually present their part of the thesis in lecture form and subsequently participate in an individual, oral discussion and assessment. The presentation and oral discussion and assessment will be evaluated as the individual student’s contribution and will be used for possible adjustment of the final grade.

A student can deliver a new or revised Master thesis one time if the Master thesis does not receive a passing grade. The student in this case will receive an offer of three-hours further supervision before delivery of the new thesis. Students receiving a passing grade on their Master thesis do not have the right to have their thesis re-evaluated within the same study program.

Permitted exam materials and equipment

Praksis

  • pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (90 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.
  • muntlig rapport knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på vurdering og undervisningsmetoder. Omfang ca. 10 min

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved manglende gjennomføring av praktisk undervisningsopplegg og deltakelse i gruppearbeid kan kompensasjon avtales med faglærer.

Grading scale

This is the first of four modules in prosthetics and orthotics practice. The module is based on the clinical work processes covered in ORTO1000. It focuses on users with lower limb amputations, especially at transtibial or transfemoral level. These two levels account for a high proportion of prosthetist/orthotists' prosthetic technology work.

The table below shows the subjects covered by the module, with credits specified:

  • Prostethic and orthotic practice (3,5 credits)
  • Biomechanics (2 credits)
  • Pathology (3 credits)
  • Rehabilitation and habilitation (0,5 credits)
  • Profession, psychology, interaction and communication (1 credits)
  • Total credits: 10 credits

Examiners

The student must have been admitted to the study programme.

Course contact person

After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of medical reasons for lower limb amputations and pain following amputation
  • is familiar with transtibial and transfemoral amputation surgery
  • is capable of describing important terms in socket technology, alignment and biomechanics in connection with adaptation of transtibial and transfemoral prostheses
  • has knowledge of silicone, elastomers and foam materials
  • is familiar with challenges associated with prosthetic treatment in developing countries

Skills

The student is capable of

  • conducting a visual gait analysis and correcting gait deviations
  • carrying out clinical processes following amputations at transtibial and transfemoral level
  • explaining choices of components and materials based on patient history and functional assessment
  • using outcome measures and ICF and using the information to define goals and in patient records
  • writing patient records
  • preparing work descriptions and carrying out technical production procedures in the production of transtibial and transfemoral prostheses
  • searching for, summarising and referencing research articles

General competence

The student is capable of

  • applying basic clinical reasoning
  • conducting him/herself in a professional manner and taking care of users in a clinical situation
  • communicating both orally and in writing with users, fellow students and staff members in clinical and technical situations