EPN-V2

ARK2520 Records management governance Course description

Course name in Norwegian
Dokumentasjonsforvaltning - kontroll og planlegging
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.;

Required preliminary courses

  • spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
  • måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
  • matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
  • ernæring og kosthold for ulike grupper
  • praktisk matlaging i alle nevnte temaområder
  • sensorikk, estetikk
  • folkehelse, livsmestring og mangfold
  • forbrukerkunnskap, etikk, bærekraft og mat
  • kostholdsinformasjon, registrering, beregning og veiledning av kosthold og fysisk aktivitet
  • ungdomskultur, barn og unges utvikling og identitet
  • barn og unges oppvekstvilkår / rettigheter
  • sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • omsorg ved krise og sorg
  • karriereveiledning og yrkesvalg
  • oversikt over fag, valgfag og ulike strukturer i ungdomstrinnet.
  • fysisk aktivitet og friluftsliv
  • ulike undervisningsmetoder

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis
  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. periode

Learning outcomes

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • kan gjøre rede for virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging; og strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlings­planlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problem­stillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform:;;; Kombinert eksamen bestående av to deler:

1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Hilde Lange